Inlägg från: Melike |Visa alla inlägg
  • Melike

Ramadhan

ok en väldig lätt fråga kan man ju börja med :) Vad heter han som läste första Ezan??

• Melike

Flygande mattan jag skulle rekommendera dig att inte svara på mowglis provocerande frågor, kom ihåg att man denna månaden skall vara extra tålmodig och be för allas förlåtelse även mowglis :)

Ramadan Karim till er alla! :))) Jag är så glad över denna månaden, vi har verkligen försökt få barnen med i vår glädje så vi köper presenter varje Eid eller ger de pengar :) så nu är hon 5 och när jag sa att det va ramadan blev hon överlycklig :D
    Stämmningen är ju inte som i hemlandet tyvärr men vi försöker göra det bästa av den lilla släkt vi har här :)) Nyfiken hur firar ni Eid ni svenska tjejer som är gifta med muslimska män? gör ni nån slags fest ni oxå?

• Melike

Du kan ju börja med att berätta berättelsen om varför man fastar och varför man firar, och sedan kan du ju förbereda han meed att ni t.ex skall göra nåt alldeles speciellt på eid.
    För det första så skall alla som har råd ha helt nya oanvändna kläder på sig på eid :) sen så brukar männen åka till moskeen på morgonen men det går ju inte i ditt fall :) men ni kan ju börja me en brak frukost och sedan fixa er o kamma er och pynta lite hemma :) om ni har släkt får ni besöka de och köpa presenter till de små. köp en present till din son och lägg den hemma så han har nåt o se fram emot... sen kan ni baka en stor fin tårta och bara fira för er själva och ha mysigt... gör bara en dag han kan minnas, berätta sagor om profeterna och deras liv...

sen är det ju inte långt kvar till nästa Eid :))) så då blir det samma sak igen heheheh fast då offrar man och äter mkt kött :)

hoppas att du fick nån ide om va du skall göra

• Melike

Jmina snälla jag ber dig... lägg ner me att svara honom! det tjänar ingenting till, det är inte värt att bli upprörd ens en gång....

Hur firar du Eid?

• Melike

Lina det är väl självklart att du kan ge presenter på Eid :D Jag tror att de kommer bli jätte glada över att du respekterar de och vår Eid så mkt! Jag skulle bli överlycklig om mina grannar tänkte på mig på det sättet, en jätte fin gest måste jag säga!

Nu är det så att Eid firas i 3 dagar Den fösta dagen firar vi den 20 sep, fast det är många som firar 21 eftersom dina grannar är från irak kan jag tänka mig att deras första firande är den 21! så 21,22,23 sep är Eid firande nån gång då kan du fira de :)

• Melike

Du är inte alls OT det är just så man ska bete sig under ramadan oxå, respektera alla människor oavsett ursprung religion och kultur :) Asså man ska ju bete sig så hela tiden inte bara under ramadan men när det är ramadan ska man ge en EXTRA tanke och mer goda gärningar! Mata de fattiga exempelvis...

• Melike

imorn ska jag börja fasta igen inshallah! :)))

• Melike

usch det va ingen bra dag för mig... hade sån jobbig huvudvärk hela dagen! orkade inte ens ta hand om barnen utan ville bara sova! Ååå jag hoppas verkligen inte att det blir så imorgon me mitt huvud vill sprängas :'(
    Tack gode gud för min man som fick ta smällen idag :) shukur!! Han lagade mat o allt min älskling!

• Melike

The straight way skrev 2009-08-29 14:39:25 följande:

Kan det vara så att du inte drack tillröckligt? Du vet att du kan avbryta din fasta när du får ont i huvudet att du inte orkar mer? Ja din man ska visst ta smällen, vad är män till om inte för det.
    det har gått bra, det va bara den dagen då det va som värst! jag drack jätte mkt, ser alltid till att dricka mer än 1 liter vatten efter iftar till sahur... nu har jag inte så jätte ont i huvudet bara värk i kroppen, idag hade jag t.ex ont i ryggen och benen det värker liksom. är det fler som känner så? det gör så ont, att jag nästan vill besöka läkare... Jag får ändå styrka att fortsätta Allahs belöning känns sötare än ipren

Man kan alltså avbryta fastan vid huvudvärk?? trodde inte att man kunde det.
  • Melike

Amiras mamma han sa faktiskt inte att alla shia muslimer gör så! tom. jag uppfattade det så som han sa att endel röker och tycker det är ok, sen får man ju göra sin egen uppfattning... varför tar du åt dig så mkt.. snälla va tålmodiga och respektfulla det är ramadan!! Jag anser inte alls att han spred falsk kunskap... när jag va yngre så fick jag inte ens lukta på parfym då trodde mamma att fastan skulle avbrytas... och vi är sunni muslimer så det är så olika vilket man än är! vi är alla muslimer glöm inte det...

• Melike

6. vara kvar i Hadath al-akbar ända till morgonbönen med mening
    vad innebär detta??

• Melike

så synd att man ska behöva läsa sånt här på fastande mage! Har tappat respekten för er båda! ni kunde ha fortsatt via mail, vi andra behöver inte ta del av er diskussion som är helt OT!!!!! det verkar ju som att det är lönlöst att diskutera med varandra så varför fortsätter ni??? fortsätter det så här tänker jag inte skriva här mer!

Svar på tråden Ramadhan