Inlägg från: Jmia |Visa alla inlägg
  • Jmia

Ramadhan

Flubbermum skrev 2009-09-10 00:32:17 följande:
    Hahaha välkommen in i vårdyrket!!
    Man tackar.. det blev en stor omställning för min del faktiskt. Vad jobbar du som?
  • Jmia
    Flubbermum skrev 2009-09-10 00:39:34 följande:
    såg en tråd precis.Nån som har råd till denna kvinnan?www.familjeliv.se/Forum-4-51/m47135598.htm l Det var mycket att läsa!!! Råd finns inte att ge henne, ingen kan sätta sig in i hennes situation. Stackars tjej. Verkar som om det har spårat ur totalt ju. Inga svar på frågorna hon ställer och bara en massa påhopp. Man vet ju faktiskt inte heller hur mycket hon förstorar det om hon skriver när hon är upprörd Bästa rådet som man kan ge, och som de redan har gett är att de talar med någon utomstående. Jag är ganska så säker på att hon vet om att hennes man är deprimerad och att det är därför hon har överseende. Min sambo har varit här sedan 2006 och känner sig fortfarande inte hemma. Nu under ramadan är det extra jobbigt eftersom hans familj ringer och berättar om gemenskapen osv. Han får hemlängtan och låter det gå ut över mig (genom att uppföra sig som ett pms-offer!!). Men jag tycker synd om henne, inte nog med att hon har en rent ut sagt för jävlig relation med vad som verkar vara en hemsk man. Sedan ber hon om hjälp och råd och får bara höra vilken idiot hon är. Kan inte tänka mig att det hjälper henne att ta sig ifrån sin man - snarare driva henne till självmord på både sig och den lilla flickan nej fy, Alhamdulliallah för min lille gubbe som sover på soffan. Trots att man träter så är han nog inte så illa iaf
    Fast det här håller jag inte med om. Självmord tror jag inte det är frågan om här. Snarare en envis konvertit som saknar basal kunskap om sina rättigheter.
    Råd kan man inte ge, det står klart.
    Men har du läst ts så ser du att något inte står rätt till med karln.
  • Jmia
    Flubbermum skrev 2009-09-10 00:40:42 följande:
    Just nu på ålderdomshem och som personlig assistent. Men har jobbat på kirurg, daglig verksamhet, med barn, tonåringar, äldre, gruppboende med invandrare...tjaa...u name it
    Mmm.. låter varierat. Jag vill till förlossning eller kvinnoklinik och göra lite nytta.. inshaAllah..

End of tråkap! Förlåt TSW.
  • Jmia

Vad är jilbab? Aldrig hört talas om det.. {#lang_emotions_undecided}

Få se nu.. vi har burkan, niquab och sjal. Hijab är ju ett samlingsord för att täcka sig. På arabiskan kan man använda ordet hijab för annat än kläder också, så det är lite "brett".

Olika skillnader på hijab, du menar olika sätt att knyta den antar jag?

Varför kan du inte ha islamiska kläder där du bor?

• Jmia

Kvinnor behöver inte dölja ansiktet.

• Jmia
    livet leker skrev 2009-09-11 23:25:28 följande:
    varför gör dom det då en del?? O varför döljer dom huvudet delvis ? Fortfarande inte männen...
    Det här känns som islams grundfakta. Kan du verkligen inte läsa i befintliga islamdiskussioner eller googla?

islamguiden.com t ex.

Det är påbjudet av Allah i Koranen att kvinnor täcker sig, sedan finns det en del som vill bära burka eller niquab. Det är deras val. Jag kan inte svara på varför, men gissar att det rör sig om att efterlikna profetens fruar, att komma närmare Allah.
    Men det måste finnas lika många skäl som det finns kvinnor så det kan ingen svara på åt någon annan.

Män har också klädkoder.
  • Jmia
    livet leker skrev 2009-09-11 23:30:29 följande:
    O jag gissar att det är för att kvinnan anses vara lite lägre än mannen o ska "tillhöra" honom o då skyla sig. Förtyck.
    Jaha, ja den gissningen får stå för dig. Du kan fråga din skapare när du möter honom vad syftet med anständig klädsel för män och kvinnor är egentligen.
    Mycket bra fråga, mashaallah!
  • Jmia
    Mötley Crüe skrev 2009-09-11 23:36:27 följande:
    vadå möta sin skapare, mina föräldrar har jag träffat miljoner gånger
    Okidoki.
  • Jmia
    pelin skrev 2009-09-11 23:38:51 följande:
    Mannen i islam ska t ex inte raka sig! Han skall "odla" sitt skägg.. han får inte visa mer av benen än upp till knäna (alltså knäna skall inte synas), om han ska vara utan tröja måste han låta byxorna gå över naveln osv. Byxorna ska inte gå under anklarna, det är mycket som du inte vet min vän. livet leker skrev 2009-09-11 23:25:28 följande:
    Det är det som är så härligt med fördomar och viljan att utmana dem. Gör man inte det kan man ju fortsätta suga på dem som en gammal torr kyckling.
    Och det verkar ju vara en vanlig önskan. Trots att vi svarar så utförligt.
Svar på tråden Ramadhan