Inlägg från: 1977Maria Therese |Visa alla inlägg
  • 1977Maria Therese

Koloskopi, laxering...

Jag ska på koloskopi men är rädd för laxabonet. Vill inte ha posforal hur det nu stavas.

Ska dricka 3 liter på kvällen och 1 liter på dagen efter...Vad händer om man bara får i sig 2 liter? Har ni ätit lätt dagarna för laxeringen?

Jag är sååå rädd för laxeringen att man ska kräkas.

Hur har ni mått? Koloskopin är jag inte ett dugg rädd för bara laxeringen..Hua

• Svar på tråden Koloskopi, laxering...
  • 1977Maria Therese
    skypigveon skrev 2009-08-21 16:42:12 följande:
    Man får inte äta några som helst fibrer veckan innan loaxeringen...ingen frukt inga grönsaker..ingas grova mjölsorter i bröd...bara vitt bröd vitt ris kokt fisk, skinka...skittråkigt men så är det ..ingen juice med fruktkött,,, Jag mådde skitdåligt på Phosphoral en gång för många år sen...har sen använt Laxabon..gick mycket bättre...blev inte illamående alls förrän jag hade 2 dl kvar och då struntade jag i dem...man blir dock uppblåst och jätterund om magen...ska ju dricka 1 liter / timme... Jag kräktes inte av Laxabonet...men spydde som en räv av Phosphoralen,,
    ok jag ska dricka det på onsdag...Ååå så nervig..Kan inte strunta i det för jag har blod som kommer högre upp som inte de kan se med rekroskopi som näsblod i färgen....
  • 1977Maria Therese
    mannehund skrev 2009-08-22 13:56:57 följande:
    Att man inte får äta fibrer, eller de andra kostrestriktionerna som skypigveon råkat ut för på hela veckan innan coloskopi har jag inte hört talas om förut. Jag har jobbat på en kirurgavdelning och då brukar patienter komma upp till oss dagen före coloskopin och sedan vara fastande den dagen och dagen efter fram till coloskopin, samt ta laxantia på kvällen och ev. ytterligare. Nackdelen om man inte får i sig all laxering är att tarmen inte blir helt tom, och man kan då inte se allt man vill. Ingreppet kan därmed vara tvunget att upprepas. Tyvärr mår en del tjyvens av phosforal men det finns ju andra alternativ. Ju mer man äter dagarna innan ju mer måste ju tarmen tömmas på, så för att göra laxeringen enklare så kan man ju vara lite sparsam med mastiga maträtter dagarna före, men vi har inga sådana rekommendationer utan det är upp till var och en. Du har säkert fått information med förberedelser för coloskopi redan?
    Jag ska dricka Laxabonet ( 3 liter ) hemma kvällen innan och sedan dagen efter åka till Medicin avd kl 14 urk att få vänta så länge...

Vad är Laxantia? Får man hos er dricka på avd sova kvar göra koloskopi och sedan åka hem? Om varför?

Vilket landsting tillhör du? Jag tillhör Gävleborg.
  • 1977Maria Therese
    EKJ76 skrev 2009-08-22 14:10:51 följande:
    Jag fick inte heller äta fibrer veckan före.
    Hur skulle ni äta?

Vet att vissa får äta soppor och dagarna före koloskopin dricka klara soppor dagen innan och sila bort kött mm...

Till mig sa dom att jag får äta 4 timmar innan laxeringen börjar....

JAg ska dricka på onsdag hur ska jag göra nu för att göra det så bra som möjkligt med maten?...

Har tänkt att äta enorma mängder kiwi så att det tar fart fortare...Men då kanske man inte ska göra det??....
  • 1977Maria Therese
    mammamys06 skrev 2009-08-22 14:25:25 följande:
    jag har gjort koloskopi väldigt många gånger och väljer alltid Phosphoral även om den är vedervärdig....FÖr det är mindre att dricka i mängd än laxarbonet. Smakar laxarbon någonting? Jag kräks väldigt lätt och jag kämpar varje gång med att få i mig Phosphoralen, huaaa....har hänt att jag inte klarat det utan det har kommit upp igen.... Håller verkligen tummarna för dig! Kram
    mammamys06:::Vad händer om man kräks? Har du också ätit soppor dagarna innan?

Det är fyra dagar kvar ska jag börja med soppor imorgon?

Idag har jag ätit 1 ägg 1 smörgås yoggy bägare

nu ska jag äta potatis-krocketer och varmkorv.. Fett o bra {#lang_emotions_undecided} Har försökt att dra ner men man är ju hungrig... säker nått ikväll också eftersom jag blir riktigt illamående om jag inte äter när jag är hungrig.
  • 1977Maria Therese
    mammamys06 skrev 2009-08-22 21:28:57 följande:
    Ja, det beror på...jag har slarvat en del med förberedelserna innan kan jag säga, men sedan har jag ju fastat som man ska och bara druckit soppa och klar dryck enligt anvisningarna. Kräks du upp Phosphoralen ett par timmar efter du tagit den så har den ju gjort sin verkan och tarmen har blivit ren men kräks du upp den direkt efter intaget så har den ju inte hunnit gå igenom tarmen. Det viktigaste är väl att man ska dricka så mycket vatten som möjligt efter man druckit rengöringen och försöka behålla så mycket som möjligt.... Hur smakar laxarbon?! 3 liter är ju hur mycket som helst! Är det inte svårare att få i sig den än Phosphoralen som är två glas?
    Snart är denna dag slut också...Vill inte att det ska bli onsdag{#lang_emotions_undecided}

Jag ska dricka 3 liter på kvällen och 1 liter dagen efter (samma dag som koloskopiet) Men det kommer inte jag att klara...

Det är lite trögflytande inte riktigt som vatten och smakar riktigt med salt...Blä

Förut när jag skulle dricka och göra undersökningen fick jag ett schema med fasta, den blev aldrig av.

Denna gång sa de att man kan äta tills det är 4 timmar kvar att dricka.

Men som sagt blir det nog mer lyckat om man inte äter....Är jag för sent ute? Jag ska bara dricka soppa imorgon med små bitar i och bara klar soppa mån tis ons....

Men jag har en sådan trög mage att jag inte går på toa mer än 1 gånger i veckan...Ågren{#lang_emotions_yell}

Har du tarmsjukdom?
  • 1977Maria Therese
    mannehund skrev 2009-08-22 14:33:49 följande:
    Laxantia är ett gemensamt namn för alla laxermedel. Många patienter kommer in kvällen före för att de inte klarar av att laxera sig själva, det kan bero på ålder eller andra anledningar. 1977Maria Therese skrev 2009-08-22 14:10:28 följande:
    Ok...skulle vaara skönare att få stanna och göra laxeringen där...
  • 1977Maria Therese
    mammamys06 skrev 2009-08-23 19:37:57 följande:
    Nej, det är inte för sent, om du börjar äta vitt bröd, inga fibrer och äta väldigt lätt mat, typ buljongsoppa och sånt from imorgon så ska det gå bra Usch, nej, då tar jag hellre Phoshoral, tycker du laxarbon funkar bättre än Phoshoral? Jag har godartade tumörer i tjocktarmen, opererade bort en bit av tarmen för några år sedan då de hittade 8 tumörer med cellförändringar men det var ingen cancer. Tyvärr kommer de tillbaka så jag får göra koloskopier resten av livet 1-2 ggr per år för att bränna bort dem.
    Oj vad jobbigt...Hur märkte du att dessa besvär fanns innan du gjorde första koloskopin? 

Jag fick som näsblod juni 07 skulle göra undersökningen men drog mig ur för laxeringen.....

Månaderna gick och nu två år senare har jag fortfarande blod men har fått knölar i buken.  Plus att jag är så trött. Läkaren sa i veckan att du nästa vecka ska du göra denna..

Är lite nervös för vad det visar också....
  • 1977Maria Therese
    1977Maria Therese skrev 2009-08-23 20:33:00 följande:
    Oj vad jobbigt...Hur märkte du att dessa besvär fanns innan du gjorde första koloskopin?  Jag fick som näsblod juni 07 skulle göra undersökningen men drog mig ur för laxeringen..... Månaderna gick och nu två år senare har jag fortfarande blod men har fått knölar i buken.  Plus att jag är så trött. Läkaren sa i veckan att du nästa vecka ska du göra denna.. Är lite nervös för vad det visar också....
    Jo JAg har gjort rekroskopi 3 gånger där dom inte hittade nått. Sitter dina tumörer utspridda i hela tjocktarmen? Eller bara på ett och samma ställe?
Svar på tråden Koloskopi, laxering...