mannehund skrev 2009-08-22 13:56:57 följande:
Att man inte får äta fibrer, eller de andra kostrestriktionerna som skypigveon råkat ut för på hela veckan innan coloskopi har jag inte hört talas om förut. Jag har jobbat på en kirurgavdelning och då brukar patienter komma upp till oss dagen före coloskopin och sedan vara fastande den dagen och dagen efter fram till coloskopin, samt ta laxantia på kvällen och ev. ytterligare. Nackdelen om man inte får i sig all laxering är att tarmen inte blir helt tom, och man kan då inte se allt man vill. Ingreppet kan därmed vara tvunget att upprepas. Tyvärr mår en del tjyvens av phosforal men det finns ju andra alternativ. Ju mer man äter dagarna innan ju mer måste ju tarmen tömmas på, så för att göra laxeringen enklare så kan man ju vara lite sparsam med mastiga maträtter dagarna före, men vi har inga sådana rekommendationer utan det är upp till var och en. Du har säkert fått information med förberedelser för coloskopi redan?
Jag ska dricka Laxabonet ( 3 liter ) hemma kvällen innan och sedan dagen efter åka till Medicin avd kl 14 urk att få vänta så länge...
Vad är Laxantia? Får man hos er dricka på avd sova kvar göra koloskopi och sedan åka hem? Om varför?
Vilket landsting tillhör du? Jag tillhör Gävleborg.