• cavat

behöver hjälp nu ang 4-års trots...orkar inte mer..

Du är ingen hemsk mamma, bara en väldigt normal, trött människa som har sina gränser för vad hon orkar med. Har själv en treåring som har en hemsk period just nu då allt är fel, precis allt. Hon skriker, spottar, puttar sin lillebror, säger dumma saker till oss, gråter mm mm. Hon vill en massa saker och gråter om hon inte får göra dem, och så gråter hon när hon får göra saker.......man blir tokig!!! I dag skrek hon "jag älskar verkligen inte dig mer mamma" och slängde igen sin dörr med en smäll när jag förbjöd henne att hoppa i sängen. Vilket tonårshumör.

Det finns nog inte så mycket man kan göra åt detta tyvärr, mer än att räkna till tio, välja sina strider och vara konsekvent med vissa "regler" t ex inte slåss. Förr eller senare går perioden över, suck, och sedan så kommer det en ny period=(
    Tur att man ännu minns hur söta och oskyldiga de var som nyfödda.

• cavat
    anassio skrev 2009-08-21 21:39:01 följande:
    Men jag skäms verkligen när jag träffar mina grannar...här gapar han flera ggr/ dag, slänger leksaker i golvet o låter. Jag höjer ju till slut rösten...o det ska de stackarna behöva lyssna på...O detta är ju utöver alla vanliga ljud från en barnfamilj...
    Ja, jag undrar vad mina grannar tänker. Dottern vrålar att mamma är dum och att hon hatar henne, lillebror skriker för att storasyster skriker och mamma skriker för att överrösta dem båda=) Visst kan det kännas pinsamt ibland att upptäcka att fönstret stått öppet under ett av dotterns raserianfall, och grannarna sitter ute och grillar. Men jag har jobbat som förskollärare i 17 år så jag brukar tvinga mig till att tänka på alla de föräldrar under dessa år som jag pratat med, tröstat och kommit med goda råd ang "trotsåldern"= jag är inte ensam om att ha ett barn som vägrar allt.
  • cavat

23 år med 2 barn skrev 2009-08-22 14:46:25 följande:

Oj va glad jag blir att jag hittat den här tråden,, man skulle kunna tro att det är jag som skrivit allt. jag har 4 barn under 7 år. När vi kom hem från BB med minstingen så började de. Barnen som är 4 och 2 hoppade rakt in i trotsåldern samtidigt.Känns som om du planerat en cup tillsammans "köra slut på mamma"Vissa dagar är värre än andra såklart men det underlättar att höra att andra familjer har det precis som vi här hemma. Lycka till med er och vi får hålla tummarna att det snart går över
    Min dotter startade också sin första trotsperiod när vi kom hem med lillebror från BB, bokstavligen dagen efter hemkomsten. Har nog aldrig själva gråtit så mycket av frustration och trötthet. Sedan kom en lugn period, och nu har det alltså startat igen. Var ute på stan i dag hela familjen och skulle äta lunch på restaurang, skämdes som en hund eftersom dottern skulle vara överallt och peta och skrek som en galning när hon inte fick lov. Där fick vi för att vi skulle ha det mysigt! I fortsättningen blir det hämtmat.
Svar på tråden behöver hjälp nu ang 4-års trots...orkar inte mer..