• Soer

behöver hjälp nu ang 4-års trots...orkar inte mer..

Kan bara hålla med om det mesta som skrivs. Har en kille som fyller fyra i september som varit mer eller mindre i trotsåldern i 2 år nu, och lillebror som snart fyller 2 år har också nyligt kommit in i sin första trotsperiod.

Konstigt nog har jag mer tålamod och överseende med den lillas trots för nu tycker man det ändå är lättare saker att hantera som tex vill ej klä sig, kan själv, inte borsta tänder, bråk om leksaker, matkaos etc. Stora är svårare; Mer gnäll och mer provoserande´och argumenterande. Tjafs och bråk om allt..

Det enda som dock jag anser förbättrar situationen är att jag håller mig lugn. Och det är en svår utmaning! Varje dag känns det som om det ska koka över och det har det gjort flera gånger och då slutar det bara med att man beter sig som 3 år själv och man har dåligt samvete för självklart ska man ju veta bättre och att det inte förbättrar situationen ett dugg om man brusar upp själv.

Efter en ensam-helg borta från barnen bestämde vi oss för att det enda vi skulle göra var att hålla oss lugna. Välja vilka fajter som är viktiga som att inte slåss, borsta tänder.. Många andra saker har vi försökt avdramatisera och inte bry oss så mycket om det inte sker på det sätt "vi tycker". är barnen nöjda och snäll med varandra värderas det högst. Jag försöker nu att tjata mindre och agera mer. Göra det som ska göras oavsett om de protesterar eller inte och hålla mig lugn.. Bråken och gnället och utbrotten går fortare över och blir oftast inte lika stora. Och jag som mamma mår bättre. Tror att om jag kan hålla mig till planen kommer barnen också att lättare komma igenom sina trotsperioder.

Tips och råd behövs! 

Melke r och Malte
  • Soer
    trebarsmamma skrev 2010-05-02 23:11:38 följande:
    bra tråd, denna sprar jag, har en skit jobbig 4 åring just nu, allt är fel för han, han ska ha den röda muggen, han kan hälla mjölken själv och ska ta oboy själv, då blir det halva muggen med oboy. han retar sina syskon hela tiden, slår lillebror, tar syskonen saker, skriker gråter. men han är världens gosigaste också, man kan avleda han ganska så lätt, så det är tur det, men har man 4 amå barn så orkar man inte alltid att göra det och man blir arg istället för små saker, jag måste lära mig att räkna till 10 och andas.
    Låter som min kille ;) precis som du säger blir man arg för små saker.. Tror att det är en utmärkt idé att försöka räkna till 10 och andas. Men det är lättare sagt än gjort när man är mitt i, i stundens hetta.
    Melker och Malte
  • Soer

Ja verkligen.. Har aldrig sett de som monster utan insett för länge sen att det är en del av deras utveckling att testa gränser etc.. Men för oss har en del av detta gått till överdrivt och då måste man såklart säga nej. Det är väl det det handlar om hur man bäst sätter de gränser som ibland måste sättas och hur man bäst hjälper barnen genom dessa utvecklingsfaser. Tror att de flesta vill hjälpa sina barn genom detta och helst ha förståndet kvar efteråt ;)

Trollungarnasmamma skrev 2010-05-04 14:43:58 följande:
    Hoppsan, där fick man en känga...
    Melker och Malte
  • Soer

Vittra skrev:
    "Så för att svara på din avslutande fråga, vad gör man? Man ser till att förändra sig själv och sitt eget beteende i första hand, och inte gå år ut och år in med att tro att allt ligger hos barnet!"

Det är ju precis det den här tråden går ut på och som jag även svarat: Att man måste försöka ta kontroll över hur man själv handlar. Därav "andas och ta det lugnt". Men jag vet i allafall och har full förståelse för att man gör fel ibland och tappar tålamodet. Det tror jag de flesta föräldrar gör. Man orkar inte alltid vara super pedagogisk i allt man gör. Men självklart handlar det om hur man själv bemöter de problem/konflikter man har.

Tror inte någon blir hjälpt av dina negativa åsikter i denna tråd. Kom istället med konkreta råd på hur Du gör i olika situationer. De som söker stöd och råd här vill ju ha hjälp inte pekpinnar.

Melker och Malte
  • Soer
    Jonna79 skrev 2010-07-19 20:59:39 följande:
    Ts, du är inte ensam, som du förstås redan har märkt av att läsa här. Min kille är bara tre men jag känner igen allt som du skriver. En del barn ÄR mer krävande än andra. De testar gränser så till den milda grad att man som förälder skulle behöva var gjord av ett VÄLDIGT starkt material för att orka stå emot.

Det är otroligt frustrerande att som förälder känna att ens barn beter sig illa. Det vrider om något inom en och får en att känna sig väldigt misslyckad. Dock har jag lärt mig att (försöka) se varje situation, varje konflikt och vredesutbrott som ett inlärningsmoment och ett steg på vägen. Jag försöker (återigen) också komma ihåg att för så här pass små barn handlar det inte om att inte kunna skilja på rätt och fel utan om bristande impulsontroll (vilket är normalt). En känsla (frustration, förvirring, osäkerhet, islka, upprymdhet...) utlöser en impuls som man inte lärt sig att stoppa. Du har säkert själv kännt de impulserna, man blir så arg att man får lust att göra nåt dumt. Skillnaden är att du har lärt dig att hindra impulserna, det har inte han.

Försök hitta andra i liknande situation som du kan prata med och sug i dig av allt positivt som andra säger om din son. Det hjälper inställningen litegrann. Försöka att mota bort det dåliga samvetet för det hjälper varken dig eller din son. Lär dig att komma ihåg och uppmärksamma de bra dagarna och tänk vid slutet av de sämre dagarna:  Imorgon tar vi nya tag!
    Mycket bra inlägg!
    Melker och Malte
  • Soer
    JeanneDArc skrev 2010-10-11 19:16:11 följande:
    Har försökt allt det där och lite till SCSI *haha* Men tack så mycket för tipsen Det är väl bara till att fortsätta vara envisast och vänta på att det ska vända igen. Imorse gav jag mig fan på att INTE visa att jag blir irriiterad och stressad oavsett och det funkade faktiskt bättre än jag trodde. Självklart väl, men det är inte så lätt när det faktiskt är bråttom. Så det blev en hel lång ramsa redan i sängen med förklaring om tiden, exakt vad som skulle göras och i vilken ordning. Ett antal påminnelser och en massa positiva ord om varenda liten sak hon lyckades genomföra, samt ignorerade allt annat beteende (tex att börja visa grejer och pilla med annat mitt under att ta på sig skorna eller borsta tänderna). Funkade, men är ju ganska energikrävande, så jag hoppas hon snart får in rutinerna på nytt med lite mindre coaching. Menar inte att jag inte vill behöva hjälpa henne eller vägleda henne, men idag var det alltså EXTREMT mycket av varan för att få det att flyta på någorlunda.
    Använd äggklocka i samband med en måltid. Bestäm en viss tid som ni tycker är ok att en måltid får ta, när klockan ringer är måltiden slut.. Förklara för henne att när det ringer tas maten bort och låt henne se klockan så hon kan förstå vad som händer. Vi har prövat detta när det gäller att komma iväg på morgonen.. När klockan ringer är det dags att ta på ytterkläder.. funkar ganska bra, de blir lite tävlingsinriktade när det gäller att hinna i tid INNAN klockan ringer..  Lycka till!!
    Melker och Malte
Svar på tråden behöver hjälp nu ang 4-års trots...orkar inte mer..