behöver hjälp nu ang 4-års trots...orkar inte mer..
Kan bara hålla med om det mesta som skrivs. Har en kille som fyller fyra i september som varit mer eller mindre i trotsåldern i 2 år nu, och lillebror som snart fyller 2 år har också nyligt kommit in i sin första trotsperiod.
Konstigt nog har jag mer tålamod och överseende med den lillas trots för nu tycker man det ändå är lättare saker att hantera som tex vill ej klä sig, kan själv, inte borsta tänder, bråk om leksaker, matkaos etc. Stora är svårare; Mer gnäll och mer provoserande´och argumenterande. Tjafs och bråk om allt..
Det enda som dock jag anser förbättrar situationen är att jag håller mig lugn. Och det är en svår utmaning! Varje dag känns det som om det ska koka över och det har det gjort flera gånger och då slutar det bara med att man beter sig som 3 år själv och man har dåligt samvete för självklart ska man ju veta bättre och att det inte förbättrar situationen ett dugg om man brusar upp själv.
Efter en ensam-helg borta från barnen bestämde vi oss för att det enda vi skulle göra var att hålla oss lugna. Välja vilka fajter som är viktiga som att inte slåss, borsta tänder.. Många andra saker har vi försökt avdramatisera och inte bry oss så mycket om det inte sker på det sätt "vi tycker". är barnen nöjda och snäll med varandra värderas det högst. Jag försöker nu att tjata mindre och agera mer. Göra det som ska göras oavsett om de protesterar eller inte och hålla mig lugn.. Bråken och gnället och utbrotten går fortare över och blir oftast inte lika stora. Och jag som mamma mår bättre. Tror att om jag kan hålla mig till planen kommer barnen också att lättare komma igenom sina trotsperioder.
Tips och råd behövs!