Inlägg från: GossarnasMor |Visa alla inlägg
  • GossarnasMor

behöver hjälp nu ang 4-års trots...orkar inte mer..

Åh, här hör jag hemma det märker jag.
    Förstår er precis har själv en vild 3½åring som verkligen testar ens tålamod. Jag brukar ha lååångt sådant men nu är det det mkt kort.

Förutom att skrika NEJ! så trummhinnorna brister så sparkar, slåss och bits han. Det värsta är ändå att han ska förstöra allt han kommer åt.

Förutom att rita på väggar, golv och möbler gärna med bläckpenna, det går ju inte bort. Han kastar sina leksaker lego/klossar eller vad som helst in i väggar, tak och fönster.
    Idag smällde han mina fina handblåsta glaslykta jag har i fönstret. Fått i present och var så rädd om.

Han försöker köra med oss med, att vi ska hämta saker åt honom och gör vi inte det så vrålar och sparkar han och skriver "FAN MAMMA!"

Lillebror får sina smällar med när det inte passar honom.

Idag åkte allt lego/klossar och övriga leksaker ut från rummet då han bara kastar det, rätt eller fel vet jag inte men gränsen är nådd.
    Har förklarat för honom varför och han blev skogstokig, försökte sparka och klösa mig i ansiktet. När jag vände ryggen åt så bet han mig i benet.

Jag vet inte vad som funkar bäst. Har provat Nannymetoden med skamvrå, har provat att belöna med stjärnor när han gör bra saker, har uppmuntrar när han leker fint och äter mat. Men det känns bara som slöseri just nu.

Idag är jag trött och gnällig mamma med full rätt (anser jag)

• GossarnasMor

Igår hoppade han sönder en mammut stol för att han inte fick glass till frukost! {#lang_emotions_surprised}
    Stolen knäcktes i sitsen och benet vek sig, han slog sig ju såklart.
    Tyckte att vi skulle laga stolen med tejp och blev om ännu ännut mer förbannad när jag sa Nej, tyvärr den får vi kasta.

Verkar som om hela barndomen är ett enda trots ju...

• GossarnasMor

Då har man då gjort om lekrummet, med lackhyllor för lättare förvaring, koja med piratmotiv, gardiner med piratmotiv och hyllor till snickarlådor, satt upp tavlor med traktor och bokstäver och fixat och donat. Kändes mkt bra när jag lämnade rummet.

Men så hämtade jag gossen då... det första han sa var "Nej, mamma detta är inte fiiiiiint alls...Så gick han gråtandes där ifrån.

Nu är jag ställd...han sitter i soffan och skriker och sparkar att det var hans rum.
    Så fort jag närmar mig för att prata så vrålar han..

Vad gör man liksom?!

• GossarnasMor

Åh, jag får snart sår i öronen här alltså. Han ställer frågor fortare än man hinner svara, börjar fundera om det ens är meningen att svara honom.

Dagarna kan gå såhär:
    - Varför är fågeln svart? Varför är den inte gul? Varför pratar inte fåglar? Varför bor fåglar uppe i träden? Hur många vingar har fåglar?
    - Varför måste vi äta mat? Om man inte tycker om man ska man inte äta? Man kan äta glass hela dagarna?
    - Varför måste vi sova om vi inte vill? Varför är det mörkt på natten? Varför ska man borsta tänderna? Varför slår inte tandtrollen sig?
    - Varför regnar det? Varför ska man ha gummistövlar?

Varför...varför varför...Gud man smäller ju av. HAHA!

Häromdagen blev han förvivlad när han var ute, han kom springande till mig.
    - Maaamma, titta, TITTA! jag har hittat en snigel, fast där finns ingen snigel, mamma var är snigeln?!?!
    - Ja ..eh...den har nog flyttat..
    - Varför det, då måste vi hitta honom, han fryser nog och varför har han flyttat...varför...

Ja jösses, vad säger man...*skratt*

• GossarnasMor

Okej, nu sliter vi sönder mjölkpaket dagligen här.
    Sonen envisas med att hälla upp varje morgon och det blir överfullt glas och mjölk överallt. Hela veckan ... 4L mjölk har vi fått torka upp.

Får han inte hälla så skriker han så lillebror blir livrädd.

Vad gör man...

• GossarnasMor
    SCSI skrev 2010-05-28 11:50:09 följande:
    Till att börja med skulle jag låta 4åringen torka upp alla mjölk själv. Och inte sådär symboliskt med lite papper utan tills det verkligen är rent och torrt. Det brukar avskräcka de flesta från att gegga ner mer än nödvändigt. Sen SKULLE jag inte acceptera skrikande som förhandlingsmetod. Var tyst eller lämna köket! Så beter man sig faktiskt inte bland folk. Sen förstår jag att just frukosten är jobbig eftersom de flesta har tider att passa och man inte har ork och möjlighet att ta konflikter just då - men jag har svårt att tänka mig att ett barn som har det beteendet begränsar det till enbart frukost? Erbjud nåt alternativ. Dricker han vatten? Då kan han väl öva på att hälla från en liten halvfull tillbringare - vatten är inte lika jobbigt att torka upp, bordet blir t.o.m renare av att man spiller det! =) Finns det nåt han häller bättre ur än tetra kan det kanske vara värt att hälla över en skvätt mjölk i det. Vi har en liten såssnipa som ser ut som en tillbringare i miniatyr och rymmer ganska lagom ett glas. Innan barnet kunde hälla ur vår stora tillbringare brukade han få sin måltidsdryck i den emellanåt.Här hemma får 5åringen inte hälla ur fullt paket. Kanske det kan vara en kompromiss? låt honom hälla när det är lite kvar i förpackningen och lättare att hantera..? Sen får man ju vara på som en hök och säga stopp långt innan glaset är tomt - lämna lite utrymme för långsamma reaktioner liksom. låt honom leka med tomma ursköljda tetror vid diskbänken. Här hemma är det en favoritsysselsättning att stå och hälla vatten mellan olika tetror, flaskor och byttor. Blött, roligt naturvetenskapligt och mototriskt utvecklande.
    Att be honom torka upp funkar inte, då slår han med skeden i bordet och vrålar och sparkar med benen. Han vägrar!
    Imorse blev jag så lack så han åkte ifrån bordet o in på lekrummet.
    Där satt han och vrålade medan jag satt med en lessen 1½ åring i knäet och försökte få i oss frukost.
    När bordet var avtorkat då kom han ut o sa "- Mamma jag SKA äta NUUUUU!"
    Vid mitt svar "Nej" Knuffar han lillebror rakt in i väggen!!!

Han fick en Timeout som heter duga vill jag lova.
    Har han bestämt sig för något så SKA det på alla villkor vara så.

Jag kanske ska sluta "be honom" torka upp utan bara ge honom trasa och kräva det av honom? Nu ber jag honom vänligt men bestämt. Men det funkar ju uppenbart inte...

En liten bringare var ju smart, har en sådan där plastbringare man mäter med. Den kan ju inte gå sönder.
    Det spelar ingen roll om det är till frukost eller middag han ska hälla själv ändå.
    Jag kan säga "Stopp, stopp STOPP!" men han fortsätter hälla.
    När glaset svämmar över så säger han bara "-Ojsan, lite mycket"

Men jag ska prova att kompromisa att om den är full så hjälps vi åt och är det mindre så får han prova själv.

Tomma tetror och annat har han en hög med utomhus som han leker med både i sand och vatten. Har ett vattenbord som de kan gegga med. Det tycker de båda är jättekul.

Jag vet faktiskt inte hur han gör på förskolan, om han häller själv där eller om personalen gör det om han får utbrott eller ej. Kanske ska ta reda på det.

Och dricka får han göra det jag serverar, mjölk, vatten, juice m.m. Det bestämmer vi o inte han. Inte för att han nu bestämmer en massa här.

Tack för ditt svar!
  • GossarnasMor

SCSI: Tack för ditt långa svar som nästan fick mig att känna mig som en hemskt dålig mamma. Men förstår att det inte var det du ville.
    Alla familjer är vi olika och det som passar sig för en kanske inte passar för oss.
    Gällande Timeout är det något som sällan används, oftast är det just lekrummet som gäller de gånger han är olydig. Men han kan trissa upp sig till max och då menar jag verkligen max. Det är inte ens lönt att ta i honom, försöka prata med honom och man ska absolut inte vara i närheten av honom då får man smällar av honom. Därav blir det en Timeout för hans del, för att varva ner för att vi ska kunna hämta oss, andas. Om jag när han är så upptrissad tar in honom i lekrummet då är det förenat med fara för lillebror att leka där, då storebror kastar allt han kommer åt i väggar så det blir märken m.m. Tycker spontant att lillebror som leker fint inte ska behöva lämna sin lek och lekrummet för att storebror ska ta över och "bära sig åt" som det passar honom.

Men Timeout fungerar för oss de gångerna, han får en chans att lugna ner sig, vilket går rätt fort. Han har aldrig försökt smita ifrån hörnet, eller protesterat direkt. Visst han säger Nej, men det gör han till allt. Efter han är lugn så brukar jag krama honom och förklara att man får bli arg men man får inte skrika och inte slåss. Det verkar han förstå. Men klart svårt att behärska sig när ilskan tar över...

I fredags kom maken på ett bra sätt som "peppar peppar" har fungerat fram till nu.
    Han tog en svart tejprulle klistrade den runt halva dricksglaset som en markring. Så sa han till sonen att inte över den linjen får du hälla upp. En mycket fokuserad och koncentrerad kille fick hälla upp. Nervös som attan var jag...MEN han klarade det och har så gjort hela helgen. Är så lättad! Förvissor spilld mjölk är ju inget att gråta över men ändå!!

Vi har pratat med honom och då förstår han vad som gäller och säger själv att det "är dumt att ta sönder, spilla ut" men men...det går in genom ett öra och ut genom nästa. HAHA!

• GossarnasMor

Har svårt att se att straff skulle fungera för oss.
    Hur mycket skulle han förstå sambandet mellan straffet och hysset han gjort.

Låt säga att han gör ett jävla hyss på måndagen vilket leder till inget lördagsgodis. När lördagen kommer påpekar man "Nej, du var dum i måndags och får inget"
    Skulle han ens komma ihåg vad han gjorde på måndagen.

Ett straff fungerar nog bättre i tonåren, typ ett utegånsförbud eller så. När de förstår sambandet...tror jag.

Tror att det är bättre att hysset och konsekventen av det sker direkt så de förstår att det verkligen var fel.

Igår när sonen fick sitt utbrott av att han skulle lägga sig så började jag viska till honom. Han skrek som crazy. Men efter en stund så såg han nog att jag pratade med honom om än väldigt tyst. Han stannade faktiskt upp och blev uppmärksam på att jag viskade. Han frågade t.o.m "mamma ont halsen!" Ja, sa jag - Mamma har ont i halsen är sjuk. Var snäll pojke o lägg dig nu.
    Inga problem han hoppade upp i sängen och la sig, tog sin saga och skulle "läsa den själv" gick jättebra. Blev så rörd över att han verkade bry sig om hur jag mådde i halsen.

Nu kan jag nog inte viska varje gång då tar han nog inte det på allvar...Får komma på fler sådana saker kanske...HAHA!

• GossarnasMor
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2010-06-09 16:22:15 följande:
    Ledsen måste dom ju få bli men min son lägger sig på golvet och skriker och tjatar minst 30min
    Släng dig på golvet och skrik du med

Har sett en mamma göra så då hennes dotter förde ett sabla liv vid lösgodiset. Hon vrålade allt möjligt hemskt till sin mamma och slängde sig på golvet och sparkade omkring sig. Mamman fick nog spel eller hjärnsläpp för hon satte sig på golvet hon med och sparkade med benen. Folk tittade ju och somliga bara gapade medans andra flinade lite. Dottern...hon blev knäpptyst och gick utanför kassorna o ställde sig.
    Vet inte om metoden funkar men för dem gick den iaf hem
  • GossarnasMor

Här går det jättebra att hälla upp mjölk numera. Inget spill alls istället säger han "mamma, titta, jag kan själv till strecket, spiller inte!" Duktig kille som fattad det hela

Gällande svordomar så nonchalerar jag de riktigt fula orden. Men vi säger "fy bubblan" "attans oxå" " Aj som". Det är okej för mig.
    Men att säga fan, helvete, döda, m.m. är inte okej i vårt hus.

Har förklarat att ibland blir man arg och det får man bli och då får man säga dem orden så kan det kännas bättre, men bara när man blir arg.
    På dagis är det grova hemska ord som sägs bland barnen och där personalen anser att barn är barn och att det är okej. Skönt att vi byter dagis till hösten och bara går 1 vecka till.

I affären har jag börjat med att skriva ut bilder på ett A4 papper, typ mjölk, bananer, bröd, toapapper m.m. och godispåse på lördagen. Det funkar, han hämtar fint vad han ska och sist ville han ha en penna att kryssa över det han tagit. Det tar dock lite tid för oss och gäller att planera men det gör inget. Handlandet är så mycket bättre. Han kör sin lilla kundvagn med påse och scannar och stoppar i. så duktig så och han får mycket beröm. Man ser hur han lyser av stolthet.

Svar på tråden behöver hjälp nu ang 4-års trots...orkar inte mer..