SCSI skrev 2010-05-28 11:50:09 följande:
Till att börja med skulle jag låta 4åringen torka upp alla mjölk själv. Och inte sådär symboliskt med lite papper utan tills det verkligen är rent och torrt. Det brukar avskräcka de flesta från att gegga ner mer än nödvändigt. Sen SKULLE jag inte acceptera skrikande som förhandlingsmetod. Var tyst eller lämna köket! Så beter man sig faktiskt inte bland folk. Sen förstår jag att just frukosten är jobbig eftersom de flesta har tider att passa och man inte har ork och möjlighet att ta konflikter just då - men jag har svårt att tänka mig att ett barn som har det beteendet begränsar det till enbart frukost? Erbjud nåt alternativ. Dricker han vatten? Då kan han väl öva på att hälla från en liten halvfull tillbringare - vatten är inte lika jobbigt att torka upp, bordet blir t.o.m renare av att man spiller det! =) Finns det nåt han häller bättre ur än tetra kan det kanske vara värt att hälla över en skvätt mjölk i det. Vi har en liten såssnipa som ser ut som en tillbringare i miniatyr och rymmer ganska lagom ett glas. Innan barnet kunde hälla ur vår stora tillbringare brukade han få sin måltidsdryck i den emellanåt.Här hemma får 5åringen inte hälla ur fullt paket. Kanske det kan vara en kompromiss? låt honom hälla när det är lite kvar i förpackningen och lättare att hantera..? Sen får man ju vara på som en hök och säga stopp långt innan glaset är tomt - lämna lite utrymme för långsamma reaktioner liksom. låt honom leka med tomma ursköljda tetror vid diskbänken. Här hemma är det en favoritsysselsättning att stå och hälla vatten mellan olika tetror, flaskor och byttor. Blött, roligt naturvetenskapligt och mototriskt utvecklande.
Att be honom torka upp funkar inte, då slår han med skeden i bordet och vrålar och sparkar med benen. Han vägrar!
Imorse blev jag så lack så han åkte ifrån bordet o in på lekrummet.
Där satt han och vrålade medan jag satt med en lessen 1½ åring i knäet och försökte få i oss frukost.
När bordet var avtorkat då kom han ut o sa "- Mamma jag SKA äta NUUUUU!"
Vid mitt svar "Nej" Knuffar han lillebror rakt in i väggen!!!
Han fick en Timeout som heter duga vill jag lova.
Har han bestämt sig för något så SKA det på alla villkor vara så.
Jag kanske ska sluta "be honom" torka upp utan bara ge honom trasa och kräva det av honom? Nu ber jag honom vänligt men bestämt. Men det funkar ju uppenbart inte...
En liten bringare var ju smart, har en sådan där plastbringare man mäter med. Den kan ju inte gå sönder.
Det spelar ingen roll om det är till frukost eller middag han ska hälla själv ändå.
Jag kan säga "Stopp, stopp STOPP!" men han fortsätter hälla.
När glaset svämmar över så säger han bara "-Ojsan, lite mycket"
Men jag ska prova att kompromisa att om den är full så hjälps vi åt och är det mindre så får han prova själv.
Tomma tetror och annat har han en hög med utomhus som han leker med både i sand och vatten. Har ett vattenbord som de kan gegga med. Det tycker de båda är jättekul.
Jag vet faktiskt inte hur han gör på förskolan, om han häller själv där eller om personalen gör det om han får utbrott eller ej. Kanske ska ta reda på det.
Och dricka får han göra det jag serverar, mjölk, vatten, juice m.m. Det bestämmer vi o inte han. Inte för att han nu bestämmer en massa här.
Tack för ditt svar!