• vittra

behöver hjälp nu ang 4-års trots...orkar inte mer..

Men snälla, det är ju skrämmande att läsa om hur barn helt plötsligt har 1-årstrots, 2-årstrots, 3-årstrots och nu också 4-årstrots!??

Alltså helt allvarligt, inse att det inte handlar om trots utan om beteenden som uppstår pga hur ni föräldrar interagerar med era barn!

• vittra

Ska tillägga att jag tänker att det måste vara enormt jobbigt att under flera års tid se på sitt barn som ett trotsande monster, tycker synd om er som har så fruktansvärt begränsat perspektiv...

• vittra
    GossarnasMor skrev 2010-04-30 16:27:34 följande:
    Då har man då gjort om lekrummet, med lackhyllor för lättare förvaring, koja med piratmotiv, gardiner med piratmotiv och hyllor till snickarlådor, satt upp tavlor med traktor och bokstäver och fixat och donat. Kändes mkt bra när jag lämnade rummet. Men så hämtade jag gossen då... det första han sa var "Nej, mamma detta är inte fiiiiiint alls...Så gick han gråtandes där ifrån. Nu är jag ställd...han sitter i soffan och skriker och sparkar att det var hans rum. Så fort jag närmar mig för att prata så vrålar han.. Vad gör man liksom?!
    Ursäkta men måste bara få fråga, har du inte ens snuddat vid tanken på att han väl bör få hjälpa till att göra i ordning i sitt eget rum? Tycker du verkligen det är konstigt att han upplever att du har förstört hans rum, hans fristad?!

Jag är chockad över flertalet kommentarer i den här tråden, inte bara det du skriver. Tycker inte det är ett dugg märkligt om ni har sådana problem med era barns beteenden utifrån vad som framkommer här faktiskt...

Istället för att bara bekräfta varandras känslor i den här tråden av att barnen är ohyffsade trotsmonster så vill jag föreslå att man börjar se på sitt eget beteende på ett annat sätt istället. Ovan nämnda förslag om att ringa bup är inte dumt, finns också en mängd boktips och då framförallt Juuls böcker som kan öppna upp för nya perspektiv. Mycket inom grenen aktivt föräldraskap är öht väldigt bra. Utan att ha läst den ännu vill jag också slå ett slag för Lars H Gustavssons nya bok, växa - inte lyda, som med all säkerhet ger ett nytt sken på det ni upplever.

Så för att svara på din avslutande fråga, vad gör man? Man ser till att förändra sig själv och sitt eget beteende i första hand, och inte gå år ut och år in med att tro att allt ligger hos barnet!
  • vittra
    SCSI skrev 2010-05-04 18:51:17 följande:
    Ja, det där har jag reflekterat över flera gånger när jag läst här på FL. 5åringstrots och 6åringstrots har jag läst om här också. Själv drabbas jag av 37åringstrots ibland. =)
    Jojo, enklast att skylla allt på barnen antar jag
    Ja vi är nog trotsiga allihopa livet ut, men senare i livet är det ju plötsligt alla andras fel istället?
  • vittra

Det var massor av råd och stöd i mina inlägg men det kanske inte var den sorten ni ville ha här?

Intressant att Bonanza anser mitt inlägg vara så roligt och att jag är ute och cyklar, samtidigt som hon säger att det inte finns någon klassisk 4-årstrots.

Bara för att barn utvecklas och kräver utrymme för såväl identitetsutveckling som självständighetsutveckling betyder inte det att man behöver tolka sina barn som monster som med alla medel måste tuktas tills de slutligen anpassat sig till just dina behov!

Ser man barnets utveckling som 1-årstrots, 2-årstrots, 3-årstrots, 4-årstrots, 5-årstrots och 6-årstrots så är man inte ens i närheten av tillräckligt klarsynt för att inse att största delen faktiskt ligger hos en själv. Inte hos barnet. Barn kan utvecklas fullt normalt utan att bete sig som monster, i annat fall är det samspelet som brister och inte barnets trotsåldrar...

• vittra

Även om man säger monster med glimten i ögat (vilket jag också misstänkte) så antyder det ändå att man skyller allt på barnet och barnets utveckling. Bevisligen så kan man i oerhört många fall undvika "trotsbeteenden" genom att ändra mycket, mycket små detaljer i sitt eget sätt att vara. Då är det inte barnet som är grunden till alla problem och allt strul, utan samspelet.

• vittra

Som tex en sådan enkel sak som att säga "nu ska vi" istället för "ska vi??" och samtidigt låta barnet bestämma när det finns utrymme för det. Allting är en ömsesidig process, inte en statisk verklighet av ständig trots från barnets sida.

• vittra
    Gustie skrev 2010-05-27 20:37:19 följande:
    Vittra: De perioder då vår son utvecklas och vill testa sina gränser mot oss vuxna kallar jag också trotsålder. Oavsett vad det handlar om så är det ju så vi har benämnt det. Skulle detta enbart handla om samspelet mellan oss och barnet, så borde ju inte barnet bete sig likadant mot alla andra vuxna. Vår son är i en period då han är högljudd, svårt att sitta still, slåss, sparkas, det är kiss och bajs i varje mening osv. Men han är ju likadan vem han än träffar, om det är vi, förskolepersonalen, andra barn, mor-och farföräldrar osv. Innebär det att det är fel på allt samspel mellan honom och alla andra? Det handlar alltså inte om att han faktiskt är i en trotsperiod?
    Självklart har barn olika utvecklingsperioder, men bemötandet och samspelet är högst avgörande för hur beteendet i dessa faser yttrar sig. Det är verkligen inget mysterium. Visst kan man skylla ifrån sig och tala om en konstant trotsålder under flera års tid och skjuta över allt på barnet, eller så kan man ta sitt ansvar och se till att svara på de varierande behov barnet har under dessa mycket skiftande utvecklingsfaser som faktiskt inträffar. Då får man garanterat en mycket lugnare och mer hanterbar "trots" under småbarnsåren.
  • vittra
    Gustie skrev 2010-05-27 21:47:59 följande:
    Ärligt talat så skulle jag vilja veta lite mer om hur du tänker. Du har säkert rätt i många avseenden, och om du kan ge tips på lite konkreta situationer så vill jag gärna ha råd, är det OK? Jag skyller verkligen inte ifrån mig, jag vet att ju mer stressad jag blir över hans beteende, ju värre blir det för att mitt tålamod tar slut...en ond cirkel. Men om du har tips på hur man ska bemöta det får du gärna lämna det, om du vill kan vi ta det i inboxen istället för att ta upp hela denna tråden...
    Du får nog beskriva beteendet om jag alls ska kunna komma med någon infallsvinkel, alla familjer tycks ju ha olika problem och framförallt tycks problemen ofta uppstå i specifika situationer som skiftar från familj till familj. Alltså krävs det ju olika bemötanden vid olika situationer och i olika familjer... det finns liksom ingen universallösning som jag eller någon annan sitter inne på och som löser alla problem

Rent ytligt kan man ju säga att kommunikation och dialog är A och O samt att faktiskt respektera barnet och barnets vilja och känslor, istället för att utöva en maktrelation där föräldern styr och barnet förväntas lyda. Men mer konkret så beror det ju som sagt på vad just ni har hamnat i för "ond cirkel".
  • vittra

De långa inläggen från SCSI tycker jag var bra och visar ju lite på det jag menar med kommunikation och dialog.

Svar på tråden behöver hjälp nu ang 4-års trots...orkar inte mer..