GossarnasMor skrev 2010-04-30 16:27:34 följande:
Då har man då gjort om lekrummet, med lackhyllor för lättare förvaring, koja med piratmotiv, gardiner med piratmotiv och hyllor till snickarlådor, satt upp tavlor med traktor och bokstäver och fixat och donat. Kändes mkt bra när jag lämnade rummet. Men så hämtade jag gossen då... det första han sa var "Nej, mamma detta är inte fiiiiiint alls...Så gick han gråtandes där ifrån. Nu är jag ställd...han sitter i soffan och skriker och sparkar att det var hans rum. Så fort jag närmar mig för att prata så vrålar han.. Vad gör man liksom?!
Ursäkta men måste bara få fråga, har du inte ens snuddat vid tanken på att
han väl bör få hjälpa till att göra i ordning i sitt eget rum? Tycker du verkligen det är konstigt att han upplever att du har förstört
hans rum,
hans fristad?!
Jag är chockad över flertalet kommentarer i den här tråden, inte bara det du skriver. Tycker inte det är ett dugg märkligt om ni har sådana problem med era barns beteenden utifrån vad som framkommer här faktiskt...
Istället för att bara bekräfta varandras känslor i den här tråden av att barnen är ohyffsade trotsmonster så vill jag föreslå att man börjar se på sitt eget beteende på ett annat sätt istället. Ovan nämnda förslag om att ringa bup är inte dumt, finns också en mängd boktips och då framförallt Juuls böcker som kan öppna upp för nya perspektiv. Mycket inom grenen aktivt föräldraskap är öht väldigt bra. Utan att ha läst den ännu vill jag också slå ett slag för Lars H Gustavssons nya bok, växa - inte lyda, som med all säkerhet ger ett nytt sken på det ni upplever.
Så för att svara på din avslutande fråga, vad gör man? Man ser till att
förändra sig själv och sitt eget beteende i första hand, och inte gå år ut och år in med att tro att allt ligger hos barnet!