Inlägg från: 3 Barnsmamma 06 09 11 |Visa alla inlägg
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

behöver hjälp nu ang 4-års trots...orkar inte mer..

TS-Känner igen mig Blir lätt att man hotar men det ska man inte göra(tror det sänker barnets självkänsla,läste jag någonstans)
    Jag har tänkt många gånger att jag ska ta hjälp av pedagog men när jag väl ska ringa så komme rjag inte på vad som är fel egentligen. Tror jag ska skriva upp olika situationer,vad som händer just då osv så man kan se tillbaka vad som gått fel just då.

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Det sägs ju om man är skrikig själv så tar ju barnet självklart efter det men jag undrar då vem som lär barnet att knuffas och slåss??? Min son har alltid varit knuffig mot andra barn,varför blir vissa så?

• 3 Barnsmamma 06 09 11

vittra- Har du någon utbildnig inom barn psykologi?

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    vittra skrev 2010-05-31 22:57:50 följande:
    Ja, varför undrar du?
    För att du har så himla kloka förklarningar på allt Tänkte att det måste finnas en utbildning bakom all denna vetskap. Verkar så enkelt när du berättar.
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    vittra skrev 2010-06-01 09:08:02 följande:
    Tack Ja det kan ju låta enkelt men jag vet såklart att det är betydligt svårare i praktiken, men bara man försöker jobba åt rätt håll så blir det åtminstone enklare...
    Ska försöka tänka på det. Några bra tips för att undvika konflijter tex sonen som tjatar på godis varje dag? Vad ska man säga för att han inte ska bli ledsen?
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    vittra skrev 2010-06-09 15:57:18 följande:
    Förlåt, missade helt ditt inlägg... det är ju inget farligt att barn blir ledsna och de måste ju förstå och acceptera att de inte alltid kan få som de vill. Det är inget konstigt eller negativt med det, men det man kan göra är att bekräfta att de blir ledsna och visa sin förståelse genom att säga "jag förstår att du blir ledsen, du som tycker godis är så gott" tex.

Det värsta man kan göra i en situation där ett barn tjatar på godis varje dag är att faktiskt ge barnet godiset efter en massa tjat. Det ska ske när ni båda tycker det är ok, tex kan du gärna säga medan han tjatar att du hade tänkt köpa godis imorgon om du nu hade tänkt det eller kan tänka dig att göra det, och fråga vad han tycker om det förslaget istället. Många har lördagsgodis som regel och då är det ju bara att säga att mamma köper bara godis på lördagar, men vad säger du om att få välja godis själv denna gång? Kan man tex tillägga. Försöka skapa en dialog där barnet också får utrymme och får finnas med.
    Ledsen måste dom ju få bli men min son lägger sig på golvet och skriker och tjatar minst 30min
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    vittra skrev 2010-06-09 17:23:15 följande:
    Vad brukar du göra dådå?
    Brukar säga att jag förstår att han blir ledsen men att det är lördagar vi äter godis. Att inte mamma får äta godis någon annan dag heller. Han brukar (tror jag) behöva skrika av sig lite först sen sätter jag mig och tar honom i knä tills han lugnar sig.
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    GossarnasMor skrev 2010-06-11 15:33:00 följande:
    Åh, vår 1½ åring har idag bitit 4 barn på dagis !!!
    Jag är seriöst helt knäckt...
    Barnen såg hemska ut, en ett rejält märke på kinden och de andra på armarna.

Personalen sa att han blivit arg då de andra tagit leksaker ifrån honom.
    Usch, detta känns inte bra..
    Stackars föräldrar att hämta sina barn med de betten. Herregud!

Det finns ju hur mycket olika metoder som helst, somliga säger att det är bra andra inte...Vad ska man tro, hur vet man vad som är rätt.
    Jag tycker dock att sonen har lugnat ner sig en aning, men bara en aning.
    Vet inte när det vänder eller hur lägne en trotsperiod ska vara och när nästa börjar.

Verkar som om hela deras barndom är ett enda trots.. HAHA!
    Inte så roligt när dom bits. Mina son har aldrig bitis men han knuffade istället vilket blev rätt påfrestande också. Personalen tog upp det varje dag med mig att han var så hårdhänt och knuffig Men sen bytte vi dagis och dom sa aldrig nåt om det. SOnen verkade trivas mkt bättre på det dagiset och blev  mera rättvist behandlad där tyckte jag. Kändes som på det första dagiset fick min son skulden för allt. Behöver ju inte betyda att min son startade alla bråk men kändes som han blev boven där.
Svar på tråden behöver hjälp nu ang 4-års trots...orkar inte mer..