Anonym (Mamma) skrev 2009-08-24 20:29:28 följande:
Tack så jättemycket för dina svar. Du har verkligen varit till stor hjälp :)
Hoppas på titthål och att den inte hinner gå ur led fler gånger. Man vet aldrig för hon är aktiv och håller på med ett par olika sporter så risken finns. Har förstått att det är mycket träning efteråt som gäller också.
Kanske återkommer med fler frågor om det skule dyka upp.
Hejsan!
Jag har åxå gjort en axeloperation, men ja gjorde min eftersom att alla ledbanden hade gått av i en olycka som ja varit med om, min operation var med 4 titthål runt axeln och ett lite större mitt på axeln, dom valde att ta en led bakifrån axeln ( som ännu var hel) och fäste den i nyckelbenet ( då de leder som vanligen är där var dom som hade gått av) sedan surrade dom fast den med hjälp av 2 skruvar ..
Jag gick med mitella i 6 v efter operationen och fick bara ta av den då jag skulle duscha. var krångligt men det funkade, lutar man sig lite framåt så kommer man lite bättre åt till att tvätta under armarna, men att tvätta håret fick ja lära mej o göra med bara en hand.
har gått 2 v nu sen jag var på återbesök och blev av med mitellan, himla skönt. Jag får endast använda armen i bords nivå ( arbåge i 90 gradet ) måste jobba med PASSIVA rörelser, så min fysioterapeut ger mej super bra övningar där ja med hjälp av den andra armen lyfter upp/pressar ut den sjuka armen, viktigt här att man INTE använder musklerna i den opererade axeln.
Från operationsdatum är ja sjukskriven 3 mån framåt och får efter de först ev börja träna musklerna beroende på hur bra ja fysion har gått. så det krävs mycket tålamod!
Dock måste ja ha mitellan när jag är ute o går eftersom man automatiskt får sånadär svängande rörelser med armen ( framåt och bakåt) och det belastar musklerna, så under promenader måste ja ha mitella fast det nu är över 2 månader sen ja opererade axeln..
Detta är kanske då inte samma problem till operation som ni har men att ja kan tänka mej att rehaben efteråt är lite liknande.
Jag hade ju stygn sammanlagt 11 st, dom fick ja ta bort efter 14 dagar. och ja fick ta bort förbandet efter 2 dagar, så sedan gick ja med stygnena öppet, satt sårtejp på om ja tyckte att de skavade mot tröjan eller dyl, men behövde inte skydda dom någe när jag tillexempel duschade eller så.
MVH