Axel operation...
Jag opererade min axel för ett antal år sedan för att den gick ur led jämt och ständigt. Först var det tal om en tillhålsoperation, men sen blev det en öppen operation i alla fall eftersom den hann gå ur led så många gånger medan jag stod i operationskö att det blev lite bråttom.
Från det att jag kontaktade allmänläkare första gången tog det ca ett år innan jag fick operationen, men efter att ortopeden hade bestämt sig för en öppen operation tog det inte ens en månad innan jag var opererad.
Det finns ett par olika operationsmetoder, så fråga om de olika varianterna och vilken de tänker använda. För mig kom vi överens om operation enligt Bankart, men sen gjorde de operationen enligt Bristow i alla fall, utan att tala om det för mig. När jag fick reda på det (på återbesöket två veckor efter operationen!) blev jag skitförbannad. Lite OT, men poängen är: se till att ställa frågor, och ta reda på exakt vad det är de har gjort innan ni åker hem från sjukhuset, för det påverkar hur mycket man får belasta eller röra musklerna direkt efteråt.
Själva operationen tog runt fyra timmar och sen låg jag kvar på sjukhuset en dag extra innan jag fick åka hem. Väl hemma hade jag högerarmen i tajt förband i åtta veckor innan jag fick börja med sjukgymnastik. Eftersom det var min högerarm var det en ganska jobbig period, man behöver mycket hjälp och stöd, men därefter har allt gått bra.
Sjukgymnastiken efteråt är jätteviktig för att få tillbaka rörligheten och styrkan i armen. Men man måste ha tålamod, för det kan ta lång tid.
Tre år efter operationen började jag på en teaterhögskola med mycket fysisk träning, och då var armen/axeln fortfarande inte helt återställd vad gäller rörlighet med tack vare all daglig träning gjorde jag enorma framsteg och rörligheten ökade.
En sak som också kan vara bra för att öka rörligheten är massage. Det här är inget de berättar på sjukhuset, utan deras inställning är lite att man får helt enkelt leva med minskad rörlighet framöver, men varje gång jag har varit på massage har rörligheten i axeln ökat mer än jag trodde var möjligt ett bra tag innan jag har stelnat till igen.
Massage hjälper främst vad gäller att kunna sträcka armarna lika långt upp över huvudet, eller att få ner axeln i underlaget om man ligger ner. Utåtrotationen får man jobba på med sjukgymnastik och stretchövningar.
Hoppas att det hjälper. Undrar du över något annat får du gärna inboxa mig. Lycka till!