• Anonym

Mask igen FAN!

känner mig såååå äcklig
    har upptäckt att jag har mask IGEN
    de är inte första gången, jäkla äckel tänker jag, fy så äcklig jag är
    de märkliga är att jag har haft de flera gånger men sambon får aldrig

jag har ätit kur på kur med dom här röda tabletterna vad de nu heter
    vaneguin
    men nu är jag gravid och de äckliga är att jag upptäckte en mask i slidsekret, snacka om att bli spyfärdig
    Har oxå sett små maskar i bajset, är tidigt i grav
    fått för mig att jag är rutten innefrån då aldrig masken försvinner

dom är nån cm, smala på båda ändarna, KAN JAG BLI AV med dom någonsin?

Känner mig sååå ÄCKLAD; ÄCKLIG!

• Svar på tråden Mask igen FAN!
  • Anonym

Det låter väl som vanlig springmask? Den kan man få tillbaka eftersom äggen överlever ett tag utanför kroppen följ rden här: www.infomedica.se/artikel.asp så skall du se att den försvinner.

Ett utdrag:

Man kan andas in ägg som finns i damm och luft. Äggen sprids också via fingrar, leksaker, underkläder och sängkläder. För att säkert bli av med springmasken måste de som drabbats vara extra noggranna med att tvätta sig och hålla rent under hela behandlingstiden.
    Tänk på att

tvätta händerna efter toalettbesök och före maten

använda flytande tvål och egen handduk

hålla naglarna kortklippta

duscha stjärten varje dag och då använda egen tvål

sova i pyjamas eller åtsittande byxor

byta underkläder och pyjamas varje dag

byta sängkläder ofta

tvätta smutsiga underkläder och sängkläder så fort som möjligt, helst samma dag som de byts

rengöra badrum och sovrum varje dag.

• Anonym

jag gör allt av de
    men ändå får jag tillbaka de om och om igen
    sambon får aldrig och de är konstigt, vi sover i samma säng, torkar händerna på samma handduk osv

• Anonym

Då kanske det är någon annan sorts mask, eller ocksåbehöver du någon annan typ av medicin. Prata med bm eller vårdcentralen. Du är absolut inte äcklig! Men det är väl bäst att ta tag i problemet nu när du är gravid? (vet inte om det kan vara någon fara för barnet eller så, mn det står ju att du kan få slidkatarr av masken.

• jenny73

Boka en läkartid! Du får inte bort dem med det receptfria Vanquin om de bara återkommer. Det finns ett receptbelagt l-medel (med samma namn om jag minns rätt) som du säkert får istället.
    Be även (om det inte görs automatiskt) att få lämna ett avföringsprov. Det gör man hemma och lämnar in på labbet på sin vc.
    Stackare! Men se till att få bort de små jäklarna! Var supernoga med hygienen åxå!!

• Anonym

Ja urk, får göra de
    UCH de är inge kul
    Vågar inte säga nått till sambon heller, de är ju inte första gången *URK*

men varför får aldrig han?

• Trulis

Förstår att du blir frustrerad.

Vad som är minst lika viktigt att tänka på, förutom medicinen, är hygienen. Tvätta händerna ofta, byt underkläder, handdukar varje dag. Rengör badrummet gärna fler gånger om dagen.

Har du barn sen tidigare så sanera och tvätta alla leksaker.

Det finns också en receptbelagd kur, som är rena hästkuren, det kan ju hända att om du tagit Vanquin några gånger så kan de bli resistenta...? Är dock osäker där...
    Nåväl, gå till läkaren annars, och samma gäller sen där... sanera, och håll efter under hela tvåveckorskuren...

*styrkekramar*

• Anonym

får ringa min husläkare

• Anonym

Han kanske får men inte vågar säga något till dig?

Ta mod till dig och prata om saken. Han kommer att få se betydlgt läskigare aspekter av din kropp på förlossningen.

• Anonym

Jag hade en period när jag var yngre då jag fick mask återkommande några gånger, precis som du. Det var bara att verkligen grundligt ta tag i problemet för att få bort det helt och hållet och sedan dess har jag ej haft det. Byta lakan varje dag under tiden som du tar tabletterna, likaså kläder och handdukar - allt som du har kontakt med. Tvätta detta så hett som det går så att du säkert får död på äggen. För mig hjälpte det att dra ner på sockret i maten - men som sagt en riktigt, riktigt grundlig hygien är det som i slutändan tar död på dem. Lycka till! Och skäms inte för att ta råd från en läkare, springmask är vanligare än vad man tror!

• jenny73

Om du inte vill säga till sambon kan du väl säga att du hört att det går mask på dagis/ditt jobb..? Tänk om ni smittar varann fram å tillbaks bara för att ni inte vågar prata om det??? Förklara KRIG mot de äckliga varelserna!!!

Svar på tråden Mask igen FAN!