Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

Komvux

Filippa skrev 2009-08-23 20:31:33 följande:
    Jag börjar i morgon fast en Ky- utbildning Produktionsutvecklare.Min mardröm är engelska, har inte godkänt i detta men kom in endå på den, tur.Vi kan hjälpas åt.Jag är bra på Matte och hjälper gärna till så kan ni hjälpa mig på engelska.Lycka till nu i morgon!
    Jag kan hjälpa dig med engelskan.
    Läste b kursen i våras och fick mvg.
    Här är det tvärt om, bra på engelska men matte, not so good

Läser matte b nu i höst och företagsekonomi b.
    Ska också göra högskoleprovet i oktober.
    Lite trist är att jag bara hunnit göra halva mattekursen när provet är, så det lär väl inte gå så bra på provet.
    Men då får man försöka i vår igen

För mig har skolstarten inte varit så bra.
    Barnen har börjat med att vara sjuka SJÄLVKLART.
    Så jag känner att jag har massvis att läsa för att komma ikapp
    Som tur är kommer mina föräldrar hit imorgon så då ska jag passa på att läsa läsa läsa.

Hur gör ni med vabbning om barnen är sjuka?
    Tar era män/sambo det också?
    Min man är lärare och har fått ny klass precis så han har inte kunnat vara hemma.
    Men nästa gång får han banne mig ta vabbning för jag räknar med att det lär bli det snart igen när man har småbarn på dagis
  • Matillin
    linjes skrev 2009-08-26 07:32:23 följande:
    Jag går inte heltid och så gör det inget om man missar en lektion eftersom det är eget ansvar så det är bara att räkna hemma om kidsen skulle bli sjuka..
    Ok vad bra.
    Om dom är sjuka någon dag är det ju lugnt men som nu blev första stora tjejen sjuk i feber 2-a dagen på dagis förra veckan.
    Båda var sen tillbaka 1 dag på dagis och sen fick lilla tjejen vattenkoppor och har varit hemma 1 vecka nu och kommer vara hemma tom måndag
    Man får inte så mycket lästid direkt, känner lite smått panik.
    Hade det varit stora tjejen som var hemma hade man ju kunna satt henne framför tv-n nån timme för att få pluggtid men den yngsta är inte så road av sånt ännu, och är som ett plåster på mig.
    Brukar inte ha barnen framför tv-n annars men i nödsituationer är det bra
    nästa vecka räknar jag med att stora tjejen också får vattkoppor då hon inte haft det
    Tur att man började plugga deltid första terminen!!
  • Matillin
    linjes skrev 2009-08-26 15:12:22 följande:
    fick b-boken idag och jag känner samma som dig,utbildning till sjuksköterska känns väldigt långt borta just nu frågan är om man ska ge upp drömmen?
    Klart ni inte ska vänner!!
    Vi får peppa varandra.
    På första mattelektion kände jag mig helt illamående och fick ont i huvudet.
    Kände samma som er, hur i *** ska det här gå?
    Men man får vara nöjd om man klarar kursen med G eller hur
  • Matillin
    Det svarta fåret skrev 2009-08-27 09:17:31 följande:
    Jag vill också ha en mattebok, vi fick bara ett papper med uppgifter och det kändes svårt men klart det ska gå. Här är det mannen som får vara hemma med sjuka barn, han kör skogsmaskin så det ska nog funka. Det blir nog en hel del sjuka barn, har tre stycken som precis börjat dagis. Är engelska B svår? Har hört att det mest är litteraturhistoria någon som vet?
    Jag läste lärarledda studier med engelska b i våras jag tyckte inte det var speciellt svårt.
    Och litteraturhistoria läste vi inte.
    Vi hade en läsbok med olika "historier" i som vi gjorde övningar ifrån, upprepade lite grammatik och sånt där.
    Vi fick välja en engelskabok som vi skulle läsa och sen redovisa för övriga klasskamrater.
    Men han bedömde främst efter nationella provet som man gör på slutet.
  • Matillin

Det var alltså mest övningar av olika slag.
    Vi fick också lyssna mycket på hörövningar där man lyssnar på ett band och samtidigt ska svara på frågor utefter vad persoen säger.

• Matillin

Suttit och pluggat lite matte nu i någon timme, behöver hjärnpaus *pust*
    Känner att man skulle behöva ha en personlig lärare bredvid sig hela tiden för det är massvis jag inte fattar.
    Och i böckerna står det ju inte vid varje tal hur det räknats ut tyvärr
    Ska ha mattlektion vid kl 14 hoppas få lite mer klarhet då.
    Hur mycket tid har ni som läser matematik med läraren i klassrummet?
    Vi har bara studiestuga 2 h i veckan med läraren, skulle vilja ha typ 10
    Man är ju inte direkt själv i klassrummet heller med att behöva hjälp.
    Men det verkar som att ungefär hälften än så länge inte behöver fråga läraren något det är ju tur att många är smartare på matte än jag

• Matillin
    Filippa skrev 2009-08-27 18:27:21 följande:
    Tack jag tar gärna emot hjälp. Hojtar till när det behövs!
    Gör så, förhoppningsvis kan jag hjälpa till.
  • Matillin

Vi får se vem som får högst betyg i mattekursen sen i höst/vinter då
    Jag gör nationella matteprovet i början av december och har nog bara någon läxa innan dess?
    Jag slår i alla fall vad om att det inte blir jag som får högst betyg i den kursen..hahaha..

• Matillin
    Det svarta fåret skrev 2009-08-29 21:00:01 följande:
    Jag får nog inte heller högst betyg i matten, men den värsta är engelskan, hur fasen ska jag lyckas få ett G, jag kan inte uttala engelska. Nu har vi dessutom ljudskrift. Känns hopplöst.
    Var det A eller B kursen i engelska du läste?
    Om det är något du behöver hjälp med så är det bara att fråga om du vill.
    Ljudskrift vad innebär det, är det när man ska lyssna på någon som pratar och skriva ner saker samtidigt?
  • Matillin
    linjes skrev 2009-08-31 16:36:27 följande:
    Vad ska ni andra plugga vidare till som läser in behörighet?Själv som sagt funderar jag på sjuksköterska men det kan ju komma att ändras med tiden om jag känner mig själv rätt..
    Jag vill läsa ekonomi på universitetet.
    Men ska även söka en ky-utbildning på 2 år som startar nästa år, redovisningsekonom.
    Men det är ca 200 sökande på 33 platser varje år så det är bara 15% chans ungefär att komma in
    Där fick jag in lite matte också
Svar på tråden Komvux