Inlägg från: riot |Visa alla inlägg
  • riot

Komvux

Ahhh, jag har totalt fastnat i min matte A nu, och jag som trodde mig minnas att geometri nästan, NÄSTAN, var roligt. Men icke! Jag fattar verkligen inte. Argghh..

Kaffe & en promenad så kanske jag rensar huvudet!

Är det någon annan som studerar genom miroi här?

• riot
    linjes skrev 2009-09-22 15:43:15 följande:
    Nope läser på folkhögskola och jag kommer verkligen inte ihåg matte A som roligt och ännu värre är det med matte B Men jag knagglar på och försöker så gott det går...
    Jo, man får ju knaggla bara. Dom två inlämningsuppgifterna jag lämnat in har jag iaf fått VG på och jag kräver verkligen inget mer än att jag blir godkänd. Haha. Så jag får råplugga till slutprovet sen och hoppas jag fixar det.
  • riot
    MAGU skrev 2009-09-22 16:08:23 följande:
    Skriv ut den uppgift som du har problem med så kanske vi kan hjälpa dig?
    Ska se om jag kan sammanfatta den lite senare, så får vi se om ni kan traggla med mig! Bra tips
  • riot

Jag fick hjälp här hemma nu, och det var jag som trodde, jag som uppfattat fel i beräkningen från början, jag gjorde alltså rätt men använde fel siffra bara. Det är nog därför jag tycker så illa om matte, det är så lätt att slarva till det!

• riot
    linjes skrev 2009-09-23 14:19:16 följande:
    Japp då har jag sökt till högskolan för vt nu då
    AVUNDSJUK! Lite lätt... Lycka till! Vad har du sökt?
  • riot
    linjes skrev 2009-09-23 14:41:25 följande:
    Sjuksköterska,så nu hoppas jag att jag hinner med matten,men det ska nog gå om jag ligger i..
    Det gör det säkert! Jag tror att det går att pressa sig själv till det yttersta och lite till när man är målinriktad och verkligen vill nåt.
  • riot

Ah, är det möjligtvis någon som kan hjälpa mig? Jag har fastnat på något som jag i vanliga fall tycker är enkelt men nu verkar det ha kört ihop sig i huvudet, kan inte klura ut det!

Jag har en rätvinklig triangel där en sida är 25, en sida är 32 och jag ska ta reda på vad den tredje sidan är. Eftersom triangeln är rätvinklig får jag för mig att jag ska använda 90grader i uträkningen(90- 25+32=) men samtidigt så är väl en triangel alltid 180 cm sammalagt? (180-25+32=)

Jag kommer bara inte på det, hur det hör ihop och vilket jag ska använda!

• riot
    MAGU skrev 2009-10-02 17:16:55 följande:
    Phytagoras sats?
    Kom på det till slut. Det tog några timmar dock. Tack för svaret.
  • riot
    MAGU skrev 2009-10-02 17:21:44 följande:
    Åh, vad bra! (Dock är inta alla trianglar 180cm, däremot 180 grader)
    Nej, det var ju där jag snurrade till det så hemskt. Helt plötsligt satt jag och undrade vad sjutton jag höll på att räkna, vinklar, eller omkrets eller vadå liksom. Haha. Det är bland det svåraste med att plugga på distans tycker jag, att när man snurrar till det(vilket jag ofta gör, disträ och inte intresserad av just matte) så har man ingen där som kan titta med "nya" ögon på det och se vad det är man gör fel.
  • riot
    MAGU skrev 2009-10-03 15:09:32 följande:
    I know what you´re talking about! Själv fick jag 15-6 till 11 och fattade inte ALLS vad jag gjort för fel?! Ibland är det så att det enklaste blir till det svåraste... SOm min vän brukar säga: "Matte är inte logiskt..."
    Precis! Man gör fel på något som är så uppenbart. Får bara hoppas att man är klar i huvudet den dagen man gör slutprov.
Svar på tråden Komvux