Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

Komvux

linjes skrev 2009-08-31 18:45:21 följande:
    Jag har funderat att läsa till ekonom men är nu 100 procent säker på att jag inte ska göra det med tanke på att jag knappt kommer bli godkänd i matte b så roligt är det inte att hålla på med siffror
    Haha.
    Fast man räknar ju som tur var inte grafer, algebra och ekvationer när man jobbar på ett kontor, det är mest + och - som gäller
    Jag vet inte riktigt hur det är att jobba med sånt men det känns som att det kommer passa mig mer än att byta blöjor, laga mat och städa åt folk som jag gör nu på mitt jobb.
    Det är ju mycket sånt inom vården om man inte jobbar som sjuksköterska, det finns ju massa intressanta saker man kan göra då.
    Lönen är inte så hög bara, det är synd då det borde vara det för det arbete man utför.
  • Matillin
    linjes skrev 2009-09-02 14:19:48 följande:
    Hm verkar som om det är olika krav på våra kurser..Här får vi räkna bäst vi vill,inga prov och ingen koll på vad vi kan..Om vi vill får vi ta nationella proven när vi har räknat klart boken Jag undrar jag hur mycket av all denna matte träddiagram x y och p som behövs på sjuksköterskeutbildningen egentligen? Någon som vet?
    Du behöver nog typ nada skulle jag gissa då det ingår någon matematik i sjuksköterskeutbildningen tror ja
    Men jag ska inte säga helt säkert att det är så.

En fråga hur ska läraren kunna sätta betyg om ni varken behöver lämna in läxor prov eller göra nationella provet.
    Som jag förstått det måste alla göra nationella slut-prov i engelska, svenska och matematik för att få betyg?

Vi har inga läxor däremot kommer vi får göra små test under kursen och sen blir det nationellt prov på slutet.
  • Matillin

Ja du ingen aning om hur han ska sätta betyg,han tittar väl och godkänner antar jag eget ansvar kallas det Jag läser ju egentligen inte på komvux eftersom det inte finns här längre utan på en folkhögskola,men det är ju samma kurser som komvux hade innan,så jag antar att det kan vara en viss skillnad? Kanske är skillnad då. Men det låter ju nice om man kan bli godkänd även om man inte kan något. Men sen ni kanske bara kan få betyget godkända och han inte delar ut vg eller mvg? Det svarta fåret. Tyvärr jag har inte kommit så långt ännu.

• Matillin
    Filippa skrev 2009-09-07 19:37:50 följande:
    Hej.Jag har ett litet problem med matteB.Föreklar detta: (x-h)upphöjt2 -xupphöjt3 /h.Nån som kan hjälpa mig
    Om du skriver ut talet exakt som det ser ut i boken så kanske jag kan hjälpa dig eller fråga min man när han kommer hem
  • Matillin
    linjes skrev 2009-09-11 11:56:39 följande:
    Jag är ju inte direkt duktig på att uppdatera men jag har sjuka barn hemma och haft strul med den äldsta i skolan så här har inte räknats alls Måste räkna ikapp nästa vecka
    Usch vad jobbigt, vet hur det känns.
    Jag måste räkna massa matematik i helgen och nästa vecka ska nästa upgift i företagsekonomin vara inlämnad.

Men jag fick i alla fall mvg på den första det hade jag inte trott.
    Vore ju skönt med i alla fall ett vg i den kursen.
  • Matillin
    MAGU skrev 2009-09-11 17:43:51 följande:
    Den här tråden har jag missat! Jag läser sista terminen på komvux för att sedan kunna söka in till sjuksköterska, dock hinner jag nog inte bli färdig med betygen t.o.m 1 dec så ansökan får ske till nästa höst! Jag läste Matte A under 6 veckor i somras och fick MVG i den kursen, just nu läser jag Matte B, Engelska B, Religion A , handledning och Socialpsykiatri. Innan årets slut ska jag också ha hunnit läsa social omsorg och näringslära!*puh*Jag hakar gärna på i den här tråden för att peppa och själv bli peppad!
    Man ska kunna betygskompletera senare så länge man blir färdig med sin kurs innan det man sökt startar.
    Men det beror kanske på vad man söker?
    Jag läser också matematik b nu.
    I vilken takt läser du, låter ju som typ 300%
  • Matillin
    MAGU skrev 2009-09-12 17:07:35 följande:
    Jo, sista kompletteringsdag är 1 december om jag fattat det rätt. Jag ska läsa sammanlagt 700p den här terminen så nästan 175% kan man väl säga. Läser du fler kurser än Matte B?
    bara företagsekonomi b, läser deltid och jobbar 33%.
    Har valt en lite långsammare syudietakt eftersom barnen är nyinskolade på dagis.
    Dom lär nämligen och har redan varit sjuka en hel del 
  • Matillin

Filippa
    Ja matte b är inte så kul.
    Jag skulle däremot bli själaglad om vi hade mer föreläsningar i matten.
    Jag har 2 h i veckan då läraren föreläser och 2 h studietstuga då man kan plugga och fråga läraren.
    Då ska tilläggas att matte a är med där också
    Ni andra som läser matte hur många timmar i veckan har ni?
    Nu läser jag 50 hade det ju varit dubbla timmar i veckan men det känns ändå superlite, hinner ju knappt fråga läraren eftersom det är 20 andra som vill ha hjälp

Hållt på och kämpat med andra uppgiften i företagsekonomin mycket att ha koll på där också.
    Börjar ångra att jag inte var föräldraledig ett halvår till och var hemma och slappade i stället

• Matillin

Ja visst är det jobbigt att ha så lite tid.
    Hur går det för er då?

• Matillin
    Ina78 skrev 2009-09-17 12:25:19 följande:
    Här är en till vuxare...läser matte B på distans under fem veckor. Jobbigt men det går även fast man har en liten plutt på åtta månader. Snart klar och sen ska jag aldrig öppna denna jäkla matte bok mer :)
    Oj i så snabb takt då är det heltid distans.
    Du måste vara duktig i matte eller ha ett matteproffs till man hemma att fråga.
    Måste ju vara omöjligt annars om du har en bebis hemma också, eller?

Vi använder matematik 4000

• Matillin
    linjes skrev 2009-09-17 12:47:09 följande:
    hur klarar du det,du måste ju sitta dag och natt
    Ja eller ha en arbetslös man eller dylikt som tar hand om bebisen under tiden *gissar*?
  • Matillin
    Ina78 skrev 2009-09-17 17:53:28 följande:
    Han arbetar men är duktig i matte så när han kommer hem från sina flygningar så pepprar jag honom med matte frågor :)Skamm den som ger sig :)
    Jaha perfekt.
    Min man är också duktig på matte men hittills har vi inte haft något tillfälle att sitta ner.
    Det är svårt med en 2½ åring och snart 1½ åring som man måste ta hand om på kvällarna.
  • Matillin

Hur går det för er tjejer?
    På torsdag har jag mitt första delprov i matten, ska fortsätta plugga när min man kommer hem från jobbet.
    Ligger ju efter en del eftersom barnen varit sjuka så mycket men jag tror jag ska hinna plugga ikapp nästan allt.
    Har ju haft företagsekonomin med, och där går det rätt bra, fått mvg och vg på mina 2 första uppdrag, har 3 kvar innan slutprovet.

• Matillin
    linjes skrev 2009-09-23 14:55:03 följande:
    Ja absolut,och den matteboken jag läser är ju inte särskilt tjock,det gäller ju bara att man ska fatta skiten oxå...
    Är det matematik 4000 du har?
  • Matillin
    linjes skrev 2009-09-23 16:38:41 följande:
    Japp
    Härligt, me too.
    Antar att dom flesta har den nu.
    Imorgon är det prov på kapitel 2 för mig, sitter och räknar för fullt, tar lite paus nu.
    Börjar knata in det jag inte hunnit räkna ännu men det är 4 sidor kvar .-o
    Sen skippar jag c uppgifterna för annars kommer jag aldrig hinna.
    Har 3 h imorgon med efter jag lämnat barnen på dagis som jag hinner plugga.
    Provet börjar kl 1..huga!
  • Matillin
    linjes skrev 2009-10-05 09:12:22 följande:
    Nu har jag bestämt mig,jag kommer inte klara matten,inte med sjuka barn och hundar och annat strul,kommer hoppa av och har tagit bort min anmälan på studera,nu..Jag har ju innan funderat på sociomomprogrammet så jag har sökt enbart det istället,det har jag behörighet på och jag vill ju börja plugga så fort som möljigt nu till våren helst..To bad men man måste ju inse sina brister och matten kommer jag aldrig klara av..Men lycka till till er andra,kommer fortfarande skriva här inne ibland
    Lycka till och hoppas du kommer in på programmet nu då till våren.
    Vad är intagningspoängen där du bor, här i sthlm tror jag det är 1.8 nästan full pott alltså för att komma in på socionoprogrammet
  • Matillin
    linjes skrev 2009-10-06 17:58:34 följande:
    Har inte kollat det faktiskt..
    Ok hoppas det inte är lika högt där du bor, visst var det norröver?
    Det skiljer sig ju en del på olika städer och landskap har jag märkt.
    Men du kanske har bra grundbetyg, jag har inte det, pluggade inte alls under gymnasietiden och hade noll motivation, till skillnad från nu
    Tror mitt snitt ligger runt 1.2 nått sånt och kommer knappt in på något jag vill på dom betygen.
  • Matillin

På högskolan i gävle ligger intagna efter gymnasiebetyg mellan 14.82 - 18.52 beroende på inriktining på linjen.
    Snittet på folk som kommit in via högskoleprovet mellan 0.7 - 1.2 så det var ju inte så högt.
    Universitetet i umeå är intagning via gymnasiebetyg 15.75 och 0.7 via högskoleprovet.

Nu vet jag inte vart du bor men var rätt säker på att det var långt upp så kollade bara dom här universiteten

• Matillin
    linjes skrev 2009-10-06 19:06:44 följande:
    Jag bor i härjedalen så det blir till att plugga i östersund på miun
    Ah ok
    Där var intagningsbetyget bara 14.8 och högskoleprovet 0.6.

http://www.vhs.se/sv/Statistik1/

Här är en länk ifall du inte vet vart du ska kolla.
Svar på tråden Komvux