Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

Operation av framfall

På mig snittade de i slidväggen och tog bort överflödig vävnad och tightade till muskler mm. Tyvärr blödde jag för mky så den bakre slidväggen blir opererad i höst. Känns rätt trist.

• Gladhannapanna

Jag har ju mest tyngdkänsla som obehag, men även problem när jag ska gå på toa.

Den gynekolog som opererade mig konstaterade att mina bristningar inte läkt som de borde och han ska fixa till dem nästa gång har han lovat. Jag tror att farmfallet delvis beror på det.

• Gladhannapanna

MItt framfall konstaterades när mitt första barn var ca tio månader. Jag kände obehag vid promenader och när jag lyfte tungt. Min gynekolog konstaterade framfall och sa att bedömning om operation skulle göras när jag fött de barn jag vill ha. I slutet av min andra graviditet träffade jag en förlossningsläkare som sa till mig att jag inte skulle vänta ett år efter min andra förlossning utan be om en remiss så att operationen kunde göras när mitt yngsta barn var ca ett år. Så blev det också. Om man opererat framfall får man inte föda vaginalt, men det är inte heller bra att vara gravid eftersom det tynger på bäckenbotten att vara gravid. Mitt framfall blev sämre av andra graviditeten, kanske itne så mkt av förlossningen.

• Gladhannapanna
    Anonym skrev 2010-06-02 23:31:21 följande:
    hej!
    jag har ett lätt framfall, men undrar nu.. kan man träna normalt? sittups m.m.?
    kan det förvärras av träning så att säga?
    Så vitt jag vet så ska man vara försiktig med de saker som ger symptom. I mitt fall handlar det om spring, hopp och tunga lyft. Dessutom har min gynekolog påpekat att det är viktigt att man ser till att inte bli hård i magen för det kan förvärra tillståndet!

Sit ups tror jag inte spelar så stor  roll om du inte känner av ökade besvär!
  • Gladhannapanna

Jag fick itne lyfta eller knipa på 6-8 veckor, pga infektion blev det 8 veckor i slutändan. Inte så lätt när man har två småbarn.

Blir ny op i höst, antagligen i september. Maken ska åka bort med barnen några dagar i samband med att jag kommer hem från sjukhuset. Sedan sjukskriven en månad om det blir som senast.

• Gladhannapanna
    Anonym (blyger) skrev 2010-08-25 21:44:16 följande:
    En till anonym blyger som misstänker framfall. Har sedan ca 3 veckor tillbaka haft småblödningar och i dag kände jag en märklig buktande känsla i underlivet och det är nåt där som inte är som det ska. Det skaver.  Alla symptom tyder på framfall, men om det är slidvägg eller livmoderframfall har jag inte lyckats klura ut.

Jag har tre barn varav det yngsta är 3 år. Den sista förlossningen var dramatisk och svår, stort och tungt barn. Hade dock inga konstiga underlivsbesvär alls efter det, men nu är det nåt skumt alltså.

Har tränat mycket den senaste tiden så det är kanske det som är boven i dramat? 

Jag har spiral, den påverkas inte av ett ev framfall va?
    Spiralen påverkas inte så det behöver du inte oroa dig för. Skulle gissa att det är träningen som är boven, om det inte ger med sig inom några veckor skulle jag ta kontakt med en gynekolog för undersökning och bedömning.

Jag har börjat träna på pass i höst och det är inte optimalt med framfallet då, känns väldigt obehagligt vid vissa rörelser. Har dock fått besked om att min operation blir vecka 40 eller 41. Ska bli så jäkla skönt att då det avklarat!!!
  • Gladhannapanna

Det enda du kan göra nu är ju att helt undvika lyft och annan ansträngning. Har ingen aning om det kan gå tillbaka när det kom så plötsligt. Knipa hjälper inte när det väl är konstaterat men man ska knipa ändå säger min kirurg.

• Gladhannapanna
    musli skrev 2010-08-30 17:40:30 följande:
    Jag var hos gyn idag och fick ett klart och tydligt "ja, du behöver opereras". De tar bort livmodern och stärker främre och kanske bakre väggen. Kommer att göras i höst!  :)Blir jobbigt med barnen men mamma får väl hjälpa mig en del.  :)
    Hanna 050511 & Elias 090910

• Gladhannapanna

Jag fick mitt framfall vid första graviditeten, att bli gravid var inga problem även om framfallet försämrades under graviditeten.
    Det är inte så längesedan du födde så ditt ev framfall kommer förmodligen gå tillbaka en del. Lycka till!

• Gladhannapanna

Jag är också opererad eftersom vi inte ska ha fler barn. Att ha sex har inte varit något problem, det flyttar sig ju när han ska in.

• Gladhannapanna

Jag är jättenöjd med min op!
    Min läkare sa att man brukar undvika att stabilisera bakre väggen med nät på yngre kvinnor just för att det påverkar sexlivet, annars brukar det inte vara några problem. De är noga när de op för att det ska bli bra, iaf där jag opererades på SU i gbg.

Jag kan springa nu, jag kan hoppa och träna precis som innan! Helt underbart!!!

• Gladhannapanna
    Tera77 skrev 2014-06-13 20:31:36 följande:
    Hej! Hur stort var ditt framfall och vad för sorts operation gjordes? mvh T
    Jag vet att mitt bakre framfall betecknades som en "grav defekt", men det främre vet jag inte riktigt.

Jag ver inte riktigt vad du menar med vilken sorts operation de gjorde. De skar bort slemhinna, sydda ihop trasiga muskler, byggde upp en ny mellangård och sydde ihop bindväv mm.
Svar på tråden Operation av framfall