Operation av framfall
På mig snittade de i slidväggen och tog bort överflödig vävnad och tightade till muskler mm. Tyvärr blödde jag för mky så den bakre slidväggen blir opererad i höst. Känns rätt trist.
På mig snittade de i slidväggen och tog bort överflödig vävnad och tightade till muskler mm. Tyvärr blödde jag för mky så den bakre slidväggen blir opererad i höst. Känns rätt trist.
Jag har ju mest tyngdkänsla som obehag, men även problem när jag ska gå på toa.
Den gynekolog som opererade mig konstaterade att mina bristningar inte läkt som de borde och han ska fixa till dem nästa gång har han lovat. Jag tror att farmfallet delvis beror på det.
MItt framfall konstaterades när mitt första barn var ca tio månader. Jag kände obehag vid promenader och när jag lyfte tungt. Min gynekolog konstaterade framfall och sa att bedömning om operation skulle göras när jag fött de barn jag vill ha. I slutet av min andra graviditet träffade jag en förlossningsläkare som sa till mig att jag inte skulle vänta ett år efter min andra förlossning utan be om en remiss så att operationen kunde göras när mitt yngsta barn var ca ett år. Så blev det också. Om man opererat framfall får man inte föda vaginalt, men det är inte heller bra att vara gravid eftersom det tynger på bäckenbotten att vara gravid. Mitt framfall blev sämre av andra graviditeten, kanske itne så mkt av förlossningen.
Så vittjag vet så används ringar vid livmoderframfall inte vid slidväggsframfall.
Jag fick itne lyfta eller knipa på 6-8 veckor, pga infektion blev det 8 veckor i slutändan. Inte så lätt när man har två småbarn.
Blir ny op i höst, antagligen i september. Maken ska åka bort med barnen några dagar i samband med att jag kommer hem från sjukhuset. Sedan sjukskriven en månad om det blir som senast.
Det enda du kan göra nu är ju att helt undvika lyft och annan ansträngning. Har ingen aning om det kan gå tillbaka när det kom så plötsligt. Knipa hjälper inte när det väl är konstaterat men man ska knipa ändå säger min kirurg.
Jag fick mitt framfall vid första graviditeten, att bli gravid var inga problem även om framfallet försämrades under graviditeten.
Det är inte så längesedan du födde så ditt ev framfall kommer förmodligen gå tillbaka en del. Lycka till!
Jag är också opererad eftersom vi inte ska ha fler barn. Att ha sex har inte varit något problem, det flyttar sig ju när han ska in.
Jag är jättenöjd med min op!
Min läkare sa att man brukar undvika att stabilisera bakre väggen med nät på yngre kvinnor just för att det påverkar sexlivet, annars brukar det inte vara några problem. De är noga när de op för att det ska bli bra, iaf där jag opererades på SU i gbg.
Jag kan springa nu, jag kan hoppa och träna precis som innan! Helt underbart!!!