Akta Graco duoflex xtp?
Någon som har erfarenhet av Akta Graco Duoflex XTP?
Funderar på att införskaffa den till min 7månader gamla flicka.
Jättetacksam för tips, erfarenheter och synpunkter!
Någon som har erfarenhet av Akta Graco Duoflex XTP?
Funderar på att införskaffa den till min 7månader gamla flicka.
Jättetacksam för tips, erfarenheter och synpunkter!
Kanonstol. Har 2 st och min dotter har suttit i dem sen hon var 6 månader. Håller länge och är bekväma. bra med extra skyddet för huvudet .
Det är en ganska bra stol.. en stor nackdel är dock maxvikten i baksätet - endast 18kg. Risken finns alltså att man kan behöva köpa en till bakåtvänd bilbarnstol innan det är dags att sitta framåtvänd (tidigast 4år). Men jag tycker den är lätt att montera och ser ganska bekväm ut. Nackstödet går att ta bort, men det rekommenderas att man använder det eftersom det ger ökat skydd
Den är enkel att montera och funkar bra att åka i. Jag tycker att sonen kan hasa ner då man sätter i honom så man måste häva upp honom och fiska upp bältet (innan man spänner fast) men det problemet kan man säkert ha med fler stolar (har bara testat denna).
Det är lite synd att den inte är tillåten till maxvikten i baksätet bara.
Annnan: Maxvikten är 25 kg bakåtvänd/framåtvänd.
Den går nämligen att ha framåtvänd också
Nej, otroligt fel!! Suck.. Maxvikten i baksätet är 18kg, maxvikten i framsätet är 25kg.
Stolen är godkänd för framåtvänd montering men det rekommenderas verkligen inte.
Suck på dig själv. Jag litar mer på personalen på Babyland och på Acta Graco än vad jag gör på dig. Och vi har använt våra stolar framåtvända utan vidare problem. Hur bra som helst.
godkänd upp till 25 kg i framsäte och till 18 kg med stödben i baksätet (ca 5 mån - ca 5 år). Godkänd som framåtvänd bältesstol med trepunktsbälte från 15-25 kg (4-5 år).
http://www.akta.se/o.o.i.s/23 (Aktas hemsida!)
Då tycker jag att du tar och läser här, dvs. Aktas egen hemsida och återkommer sen men vad du har kommit fram till
www.akta.se/o.o.i.s/23
NTF, VV och forskare rekommenderar inte att kombistolar används framåtvända. Det är inga problem att göra det men blir inte så bra vid en krock.. tror du jag sitter och snackar gojja och hittar på?! Men återkom gärna
Om du fäller bak stödbenet så är stolen godkänd ända upp till 25 kg. Och jag har pratat med dom i telefon & även live i butiken när jag köpte stolarna.
NTF om kombinerade bilstolar, i detta svar Britax:
Det stämmer att Britax Two Way även kan användas vid framåtvänt åkande, men med kombinerade bilbarnskydd blir det ofta en kompromiss. Britax Two Way är tyngre än en bältesstol/kudde och har inte lika bra styrningar för bilbältet som en bältesstol/kudde. Därför är det bättre att använda en utrustning som är konstruerad enbart för framåtvänt åkande.
http://www.ntf.se/konsument/fraga3924.asp?katid=29
Tyvärr är inte alltid säljare kunniga i det de säljer...