Akta Graco duoflex xtp?
Någon som har erfarenhet av Akta Graco Duoflex XTP?
Funderar på att införskaffa den till min 7månader gamla flicka.
Jättetacksam för tips, erfarenheter och synpunkter!
Någon som har erfarenhet av Akta Graco Duoflex XTP?
Funderar på att införskaffa den till min 7månader gamla flicka.
Jättetacksam för tips, erfarenheter och synpunkter!
Haha skämtar du med mig?!
Stolen är för fan inte godkänd i baksätet utan stödben och får absolut inte användas utan stödben i baksätet! Dessutom går stödbenet inte att "fälla bak" utan bara att ta bort, när den ska användas i framsätet.
Vilket jävla skitsnack. Jag tycker det är så himla hemskt att felinformera föräldrar nå så extremt o i vissa fall vet föräldrar ingenting... Usch
I instruktionsboken för Akta Duoflex finns det stora röda rutor där det klart och tydligt står att den MÅSTE användas med stödben i baksätet
(Förlåt TS för vår diskussion men detta måste verkligen redas ut, så inte fler tror på denna felaktiga information och riskerar barns liv)
Snälla människa. Jag har TVÅ sådana stolar och ingen av dom har någon J*vla ruta. Du är ingen expert... Hoppa inte på mig bara för att jag anser att du ljuger-
Laire: Det är juh trots allt inte ens Britax two way plus det handlar om
Och Jag har ALDRIG använt något j*vla stödben på våra stolar. Dom ligger i garaget där dom hör hemma. Däremot bälten i golvet som sitter fast i stolen för att göra den stabil. Köp en stol och läs instruktionsboken ist. Du bör använda stödbenet eller mittskenan som det står i instruktionsboken när du har stolen i mitten av baksätet!
Vi blev informerade idag om att 18 kg i baksätet gäller. Dessutom står det skrivet på hemsidan som ni länkat till att så är fallet. Deras alldeles egna hemsida måste väl ändå ha korrekt information? Får man verkligen hoppas iallafall!
Snälla människa själv
Jag är lite av en expert jo.. jag är jävligt aktiv i Barnsäkerhet och bilbarnstolar. Här har du instruktionsboken med dom JÄVLA rutorna www.akta.se/upload/pdf/manualer/Duoflex_XTP.pdf. Jag vet inte vad du har för felaktig instruktionsbok men det är sorgligt.
Här har du alla nackdelar med kombistolar, sammanställt med information från NTF och VV (framtaget av forskare och tester)
* Man bör inte använda kombistolars internbälte när de används framåtvänt (vissa är godkända med internbältet/selen till en viss vikt eller ålder, vissa ska man inte alls använda internbältet framåtvänt) eftersom det håller fast barnets överkropp men huvudet kan röra sig fritt, vid en krock slängs huvudet framåt men inte överkroppen (detta kan göra att ryggraden slits isär)...
* .. bilens eget bäte kommer dock för långt ifrån kroppen eftersom stolarna även är gjorda för bakåtvänt åkande och därmed behöver ganska djupa sidor, då kommer bältet att ligga längst med sidorna på stolarna inte mot barnets kropp. dessutom kommer bältet troligen inte att sitta rätt då stolarna (oftast) inte har någon bältesstyrning
* Stolarna är tyngre än en riktig framåtvänd stol, det kan klämma barnet mellan bältet och stolen vid en krock
* Stolarna är inte urvuxna förrän öronen är vid ryggstödets topp (eller vikten uppnådd) alltså funkar det inte framåt heller då huvudet inte får tillräckligt med stöd
* Maxvikten är lägre än på bältesstolen vilket betyder att en ny stol kommer att behövas ändå (36kg bältesstol, 25kg vändbar bilstol).
Annnan: Jag har stolen framför mig just i detta nu och det finns inga rutor. Och jag har instruktionsboken bredvid mig. Och dessa stödben som nämns på hemsidan är dom som sitter fram på stolen som lyfter upp den en bit & inget annat.
Och dessutom så har väl ändå jag mitt barn hur fan jag vill i mina bilar? Det är inte ditt problem.
Har du problem med det jag skriver så ge fan i att svara på det ist. Skaffa en vettigare hobby än att tro att du är expert.
Jag skiter fullständigt i vad du skriver o säger för jag LITAR som sagt på Akta Gracos EGNA experter då dom LIVE har talat om för mig och visat mig och även INSTALERAT dem förbannade stolarna i bilarna!!!!!
Men rutorna är ju inte på stolen utan i instruktionsboken. Jag förstår inte hur du orkar tjafsa emot när fakta står svart på vitt både på hemsidan och i instruktionsboken. Något kan ju inte stå rätt till
Att du inte bara kan erkänna att du har haft fel..
Du kan dock ha en äldre version av Duoflex som faktistk inte har något stödben, då behöver du heller inte använda något. Men de nyare (från -06 tror jag) har stödben och MÅSTE användas i baksätet.
Klickar du på länkarna som jag skickade så borde du fan fatta vid det här laget.
Det är absolut inte mitt problem hur du kör dina barn, för min del får du gärna ha dom i knät. Men det är oansvarigt, olagligt, livsfarligt och så jävla urbota dumt att inte vilja sina barns bästa
Menar du att stödbenet är bygeln som sitter i framkant på stolen? Roligt hörru, DAGENS!