Akta Graco duoflex xtp?
Någon som har erfarenhet av Akta Graco Duoflex XTP?
Funderar på att införskaffa den till min 7månader gamla flicka.
Jättetacksam för tips, erfarenheter och synpunkter!
Någon som har erfarenhet av Akta Graco Duoflex XTP?
Funderar på att införskaffa den till min 7månader gamla flicka.
Jättetacksam för tips, erfarenheter och synpunkter!
Självklart är det så
Det som står på hemsidan är aktuell information, likså instruktionsboken. Akta Cosmic S har dock nyligen ändrast så den är godkänd till 25kg även i baksätet. Men detta gäller alltså INTE Duoflex
På bild 21,25 och 33 i bruksanvisningen står det att man alltid måste använda stödbenen i baksätet oavsett på vilken placering i baksätet som man har stolen på.
Det lär stå i den bruksanvisningen som man får med bilstolen som du har också. Det kanske är så att du, Arre, missat det?
Sandr0o= Nej i mina instruktionböcker står det att jag ska använda stödbenet om jag har stolen i mitten. Står samma sak i båda. Den ena är köpt juli -06 och den andra är köpt oktober -06.
I dina instruktionsböcker ja.. men jag länkade ju till aktuella instruktionsböcker?!
Som sagt, du har troligen äldre stolar och då passar inte ditt resonemang in här.
Du behöver inte hoppa på mig bara för att det står något annat i dom instruktionsböckerna som medföljt stolarna jag köpt.
TS frågade och jag svarade enligt dom instruktioner jag har fått, men det innebär inte att du ska hoppa på mig. Och du vet lika väl som jag att det du skrivit till mig i vissa inlägg anses som olämpligt här på FL. Innan du lägger dig i vad andra skriver om sina barn så skaffa egna först! Så kanske du har något att komma med som kallas erfarnheter!
När du kommer med felaktig information så jo, då måste jag rätta dig. Och när du fortsätter att vara otrevlig och hugga mot mig och påstå att jag har fel, då måste jag rätta dig. Sånt här är så jävla viktigt! Jag sa också att du kan ha äldre stolar. Och jag hänvisade till både hemsidan och instruksionboken men likförbannat påstod du att jag hade fel, hur går det ihop?
Jag undrar också hur dina stödben kan ligga i garaget "där dom hör hemma" om nu stödbenet är det som sitter i framkant på stolen (dvs. det som egentligen är bygeln). Låter helkonstigt i mina öron
Det inlägget som anses opassande kan du gärna anmäla, inte mig emot. Men du ska däremot inte komma med felaktig information som är så viktig.
Det krävs ingen erfarenhet av egna barn för att kunna något om bilbarnstolar fattar du väl
Inläggen som ni skriver väker en del frågor, varför ska stödben användas enbart vid placering i mittsätet till exempel? Men det märktes snabbt att detta skulle spåra ur med otrevlig ton från början.
Lika bra att lägga ner diskussionen och lämna utrymme för mer synpunkter om själva stolen :D för längre än såhär kommer denna diskussion nog inte, speciellt inte om det handlar om helt olika bruksanvisningar pga årsmodeller.
Jag tackar och bockar för allas synpunkter men tar mer än gärna emot ännu fler :D
Ja förlåt TS
men det är ändå en såpass viktigt grej och det känns inte kul att någon kan kika in i tråden, läsa och sedan tro att det är så som Arre skriver. Det är så viktigt att stolen (alla stolar för den delen) används på ett korrekt och godkänt sätt.
Har du några särskilda funderingar om stolen? ![]()
Jag har den stolen och är inte riktigt nöjd.
PLUS: Den sitter bra i framsätet och ger bra med benutrymme!
Lätt att montera
MINUS: I baksätet är den ju bara godkänd till 18 kg och tar dessutom mycket plats, att ha den bakom förarsätet går inte och har man den bakom passagersätet så får man det trångt i fram!
HUvudet ramlar ner när barnet somnar (vilket kan fixas med en nackkudde under hakan)
Bälteshöjden är krånglig att ändra
Stödbenet är löst
Knappen på bygeln gick av på min stol efter 6 mån men jag fick en ny på garantin iaf!
Jag har två Britaxstolar oxå och föredrar dem! Kan rekommendera Britax secura.
Jag har en sån! Vi valde just den för att vi hade en liten bil och inte fick plats med en större stol. Hade nog valt en annan i dagsläget. Kanske känns bättre sen när dottern blir så stor att vi vänder den framåt.
Som någon skrivit faller barnets huvud framåt när barnet sover, väldigt dumt. Men jag vet inte alls hur det är med andra stolar - kanske blir samma...
Annars har jag tyckt den är bra.
För er som "diskuterar" stödbenet så kan jag berätta vad en som jobbar på babyproffsen sa till mig när vi frågade om samma sak med vår duoflex!
Stolen har sålts i flera år utan krav på stödben på alla platser i bilen. Men för att stolen skulle bli godkänd i nåt europeiskt test var Acta tvugna att börja skicka med stödben och ändra i instruktionsboken till att man ska ha stödben på alla platser i bilen.
Enligt försäljaren var det fullt tillräckligt om man kilade fast stolen med sätet framför. Och att stödbenskravet var till för att man verkligen inte skulle kunna göra fel, dvs. inte kila fast stolen med sätet framför utan bara med bälten och remmar.
Vi har en duoflex till minstingen, han sitter i fram i våran 740. Jag tycker att stolen är bra, förutom när han somnar då, huvudet ramlar ner.. Har även haft stolen i mitten i bak på en V70, den satt bra även där. Han kommer att sitta i den tills han vuxit ur den iaf, sen får han ta över storebrors two-way.
Har oxå haft en sån till mina barn och nej, jag skulle inte köpa en sån idag! Barnen sitter dåligt, huvudet trillar fram när de somnar, trångt i baksätet, dålig styrning på bältet när de är framåtvända mm. Har bytt till framåtvänd BritaxKidPlus så snart barnen blivit tillräckligt stor! Ett av de sämsta köpen till barnen!