• Anonym (timmar)

Kräva anställning?

Hej!

Jag vet inte vart jag ska lägga tråden, för jag vill vara anonym
    och hittade inget bättre ställe...

I alla fall så undrar jag när man man be om/kräva att bli fast anställd?

Jag sitter i en situation där jag har jobbar på timmar i 5 år nu,
    börjar precis på mitt 6e år (säsongsjobb).

Jobbar som fritidsledare och jobbar ungefär 50%, alltså jag har
    några fasta tider samt varierande annan tid med planering och läger
    som jag tar så som det behövs. Inget jobb över jul/nyår och
    oftast inget under sommaren. Vi har barn i verksamhet under
    skolterminerna.

Nu har de dessutom dragit ner på de fast anställdas anställningar
    och ingen av de andra på jobbet kan åka på läger, bara jag.
    Jag får mer och mer ansvar och mer och mer jobb för varje år, men
    ingen anställning.
    Det krävs ingen utbildning för mitt jobb och jag har akademisk
    utbildning, dock ingen examen. Till viss del sådant som berör
    mitt jobb.
    Jag pluggar samtidigt också (till lärare) men jag börjar nu
    känns mig utnyttjad... de lägger mer och mer på mig och tar
    mig för given.
    Jag har funderat på att sluta just pga av att chefen tar mig för
    given och bara antar att jag är den som ska åka på läger,
    ha ansvar för en stor del av verksamheten...
    PÅ TIMMAR!
    Och satsa på att bara plugga istället.

Men egentligen vill jag ha en anställning då jag verkligen
    trivs på jobbet och har underbara arbetskamrater!

Vad säger ni?

Ska jag ställa ett ultimatum: Ge mig anställning eller så slutar jag?

För jag vette tusan vem som kan ta över efter mig när jag slutar,
    ingen som jobbar där nu i alla fall. Då måste de ta in en ny
    på timmar... och lära upp från början.

• Svar på tråden Kräva anställning?
  • Anonym (Ultimat)

Om du ska ställa ultimatum - var beredd på att genomföra det då! Finns inget värre än folk som ställer ultimatum och sedan drar sig ur när det väl gäller.

Har du jobbat 50% alla dessa år? Borde du inte bli LAS-ad då?

• Brin

Enligt LAS gäller förljande

"Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos
    arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i
    sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än
    två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning.
    Lag (2007:391)."

Hela lagen finns att läsa på
    www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx&bet=1982:80

• Anonym (timmar)

Anonym (Ultimat) skrev 2009-08-24 16:58:55 följande:

Om du ska ställa ultimatum - var beredd på att genomföra det då! Finns inget värre än folk som ställer ultimatum och sedan drar sig ur när det väl gäller. Har du jobbat 50% alla dessa år? Borde du inte bli LAS-ad då?
    Självklart är jag beredd att genomföra det! Jag tänker sluta i december nä verksamheten tar uppehåll om jag inte får en anställning. Då ska jag plugga istället. Men jag vill helst ha ett fast jobb där. Men jag orkar inte med timmar längre...
  • Anonym (timmar)
    Brin skrev 2009-08-24 17:04:18 följande:
    Enligt LAS gäller förljande "Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Lag (2007:391)." Hela lagen finns att läsa på www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx&...:80
    Åh, det lät intressant, vad är en allmän visstidsanställning? Jag har
    ju inte jobbat som vikarie... så jag vet inte om den lagen gäller mig.. men jag ska verkligen läsa igenom det där! Tack!!
  • Brin

Anonym (timmar) skrev 2009-08-24 17:17:53 följande:

Åh, det lät intressant, vad är en allmän visstidsanställning? Jag har ju inte jobbat som vikarie... så jag vet inte om den lagen gäller mig.. men jag ska verkligen läsa igenom det där! Tack!!
    Allmän visstidsanställning är det som man i dagligt tal kallar vikariat. Är du antälld extra-vid-behov så ska detta också gälla. Om en arbetsgivare regelbundet schemalägger extraanställda kan de inte längre hävda behovsantällningen.
  • Anonym (timmar)

Allmän visstidsantällning gäller bara om man är anställd 12 månader av året, jag jobbar ju bara säsong...
    Jag fattar ingenting om sånt här! :/

• Brin

TS - För att kunna hjälpa dig vidare skulle jag behöva veta vilken anställningsfrom du har. Du skriver att du arbetar som fritidsledare. Vad har du för arbetsplats? Är det en fritidsgård eller inom skolan? I skolan finns det något som heter uppehållstjänst. Det innebär att man arbetar (är anställd) under skolåret men inte under loven och därför heller inte får betalt under lov (jmf lärare som har ferietjänst). Andra alternativ utifrån din beskrivning kan vara extra-vid-behov eller säsongsanställning. På ditt antällningsbevis ska det framgå vilken anställnikngsform du har.

• Anonym (timmar)

Jag har aldrig fått något anställningsbevis men jag vet att det finns ett sådant som min chef har. Så jag vet inte vad min tjänst kallas. Men jag jobbar inom Svenska Kyrkan med barngrupper, konfirmander och till viss del ungdomsguppen.
    Jag har just nu 5 fasta grupper per vecka + en del planeringstid som brukar bli allt mellan en timme till fem - sex timmar per vecka. Beroende på hur mycket planering som behövs.
    Samt familjegudstjänster och konfirmation, julavslutningar mm.
    När skolan har lov och därmed vår barnverksamhet så jobbar jag inget.
    Tex höstlov, sommarlov, jullov, påsklov, sportlov mm.
    Jag har inga i förväg bestämda timmar. Blir jag sjuk är jag sjuk och jag får ingen ersättning utan skriver helt enkelt inte upp de timmar jag skulle ha jobbat. Samt att jag kan rycka in när jag behövs i någon annan grupp om någon är sjuk eller så...

Idag blev jag erbjuden ytterligare en grupp men jag tackade nej för jag har inte tid med mer eftersom jag pluggar nu också på heltid.

• Brin

Verkar snurrigt det där...

Det första jag vill säga är att du ska ha en egen kopia av anställningsbeviset. Där ska det framgå vilken anställningsform du har,vilken sysselsättningsgrad (heltid/deltid uttryckt i procent eller exta-vid-behov) och vad din lön är. Som timanställd och vikariat kortare än 3 månader ska lönen stå i kr/tim i öviriga fall ska du ha månadslön. Se till att du ordnar detta först. För att du ska kunna få hjälp av ex. facket är detta information de kommer att fråga efter...

Just när det gäller Svenska Kyrka vet jag att det är flera olika fackförbund som har kollektivavtal. Om du tillhör ett fackförbund - Ta kontakt med dem för att kontrollera vad som gäller i ditt fall. Annars kontaktar du det fack som din yrkesgrupp tillhör och hör om de inte kan råda dig även om de inte kan hjälpa dig i din specifika situation.

• Susanne905

För att bli LAS ad så skall du under en femårsperiod ha arbetat 721 arbetsdagar och då gäller dessa 721 dagar antingen vikariat eller allmän visstidsanställning. Du kan alltså inte räkna samman dessa två olika anställningsformer utan det gäller 721 dagar antingen som vikarie eller som allmän visstidsanställd.

• Anonym (timmar)

Tack snälla ni för all hjälp!
    Jag är inte med i något fackförbund, tyvärr, för jag jobbar för korta perioder och inte tillräckligt mycket. Har varit i kontakt med två olika för att se om jag fick gå med.
    Ska se om jag kan fixa ett anställningsbevis. Ska på jobbet igen nu strax...

• Brin

Anonym (timmar) skrev 2009-08-25 17:32:48 följande:

Tack snälla ni för all hjälp! Jag är inte med i något fackförbund, tyvärr, för jag jobbar för korta perioder och inte tillräckligt mycket. Har varit i kontakt med två olika för att se om jag fick gå med. Ska se om jag kan fixa ett anställningsbevis. Ska på jobbet igen nu strax...
    Hur långa perioder och hur mycket du arbetar ska inte ha någon betydelse för om du kan bli medlem i ett fackförbunde eller inte. Det fackförbunden kikar på är om du tillhör den/de yrkeskategori/er de representerar.
  • Anonym
    Brin skrev 2009-08-24 17:25:42 följande:
    Anonym (timmar) skrev 2009-08-24 17:17:53 följande:
    Allmän visstidsanställning är det som man i dagligt tal kallar vikariat. Är du antälld extra-vid-behov så ska detta också gälla. Om en arbetsgivare regelbundet schemalägger extraanställda kan de inte längre hävda behovsantällningen.
    Allmän visstid är långt ifrån samma som vikariat. Ett vikariat innebär att man jobbar på en tjänst som någon annan har men är ledig ifrån av någon anledning ex studier, föräldraledig eller sjukskriven.
    Allmän visstid är en tjänst där man inte ersätter någon men trots det har ett slutdatum i kontraktet. Typ som en tillsvidareanställning där man är uppsagd redan från man börjar men med en uppsägningstid på kanske 1 år.
  • Micalela

Sök hjälp hos facket! I min jobb kan man få jobba i upp till två år utan att få fast,men facket fixade att jag fick fast efter ca 8 månader.

• Brin
    Anonym skrev 2009-08-25 22:51:06 följande:
    Allmän visstid är långt ifrån samma som vikariat. Ett vikariat innebär att man jobbar på en tjänst som någon annan har men är ledig ifrån av någon anledning ex studier, föräldraledig eller sjukskriven. Allmän visstid är en tjänst där man inte ersätter någon men trots det har ett slutdatum i kontraktet. Typ som en tillsvidareanställning där man är uppsagd redan från man börjar men med en uppsägningstid på kanske 1 år.
    Du har rätt. Det som jag menade (men tydlligen var lite otydlig med att få fram) var att många när det talar om visstidsanställning säger att de vikarierar. Tack för att du förtydligade det hela.
  • Anonym
    Brin skrev 2009-08-26 10:25:31 följande:
    Du har rätt. Det som jag menade (men tydlligen var lite otydlig med att få fram) var att många när det talar om visstidsanställning säger att de vikarierar. Tack för att du förtydligade det hela.
    Vilket ju inte heller är fel eftersom ett vikariat är en visstidsanställning. Alla anställningar med tidbegränsningar är visstidsanställningar. Allmän visstidsanställning är ett namn på en visstidsanställning som är tidsberänsad men ändå inte är någon av de övrigta tidsberänsade anställningar som specifiseras i LAS som provanställning, vikariat, projektanställning eller säsongsanställning
Svar på tråden Kräva anställning?