• Alleka

Hund som kräver vår mat i sitt torrfoder

hej
    Vill bara höra mig för.
    Min sambos hund är sjukt bortskämd sedan valp. Det är inte min sambos fel dock utan hans kompis som hade hunden från början.

han äter inte sitt torrfoder om det inte blandas i mat som vi ätit.
    Han är riktigt sniken.
    haqn sitter och väntar och när vi lagt oss äter han upp torrfodret om det är så att inget extra hamnade i hans skål.

Kan man få bort denna fula vana eller är det kört?
    Min sambo säger att han prövat men att han gick ner i vikt då.
    han äter ju knappt så länge han inte får nåt annat i oxå.

• Svar på tråden Hund som kräver vår mat i sitt torrfoder
  • Oups We Made A Baby

Min hund har fått utblandat foder när hon var tvungen att öka i vikt, efter sjukdom. När vi sedan slutade med det så satte hon sig såklart på tvären. Det sket jag faktiskt fullständigt i och åt hon inte sitt torrfoder inom 20-30 minuter så tog jag helt enkelt bort det och satte fram det igen när det var dags för kvällsmat.

En hund dör inte utan mat 1-2 dagar. Vill den inte äta så vill den inte. Sätter du fram torrfodret så kommer den nöja sig med det tillslut. Men att dalta och blanda ut maten tjänar ni inget på och hunden kommer aldrig att lära sig.

Nu kan jag ge min hund torrfoder med ris en dag och bara torrfoder en annan dag. Hon äter alltid och respekterar därmed den man hon får av mig. Det är ju faktiskt jag som bestämmer.

Lycka till och stå på dig!

• Donno

och ni fortsätter att mata det beteende ni vill ha bort?
    Är ingen annans fel än ert eget oavsett hur tidigare ägare gjort.
    Vänj av han med det, han kommer inte svälta sig själv utan kommer tids nog äta.

To cute to blend in...
  • Alleka

Oups We Made A Baby skrev 2009-08-24 17:49:06 följande:

Min hund har fått utblandat foder när hon var tvungen att öka i vikt, efter sjukdom. När vi sedan slutade med det så satte hon sig såklart på tvären. Det sket jag faktiskt fullständigt i och åt hon inte sitt torrfoder inom 20-30 minuter så tog jag helt enkelt bort det och satte fram det igen när det var dags för kvällsmat. En hund dör inte utan mat 1-2 dagar. Vill den inte äta så vill den inte. Sätter du fram torrfodret så kommer den nöja sig med det tillslut. Men att dalta och blanda ut maten tjänar ni inget på och hunden kommer aldrig att lära sig.Nu kan jag ge min hund torrfoder med ris en dag och bara torrfoder en annan dag. Hon äter alltid och respekterar därmed den man hon får av mig. Det är ju faktiskt jag som bestämmer.Lycka till och stå på dig!
    Okej det låter bra, men är det inte skillnad på tikar och hanar? Eler det kanske är samma princip?
  • Alleka
    Donno skrev 2009-08-24 17:55:13 följande:
    och ni fortsätter att mata det beteende ni vill ha bort?Är ingen annans fel än ert eget oavsett hur tidigare ägare gjort.Vänj av han med det, han kommer inte svälta sig själv utan kommer tids nog äta.
    ja inte jag, jag är emot det, är sambon min som fortsätter, för han säger att sist han provade gick han ner i vikt och han hade inte hjärta att göra så. medans jag säger att han lär knappast svälta sig själv
  • Donno

Din sambo kanske borde få några bra böcker i ledarskap i julklapp?
    Men som sagt nyckeln är: mata inte det beteende ni vill ha bort.
    Och kan du inte påverka din sambo att bli bättre ledare så kan den här tråden diskuteras till evigheter utan resultat.

To cute to blend in...
  • Oups We Made A Baby

Spelar ingen roll och det är en tik eller hane. Kanske är hanar mer uttåliga och kan vänta längre?
    Min faster har tre tikar som de har på lång jakt. De äter varannan dag och har alltid gjort. Och har aldrig klagat och mår perfekt. Men det har nått med jakt att göra att de äter så.
    Men hundar är inte dumma. De vet bättre än att svälta sig. Var bara bestämd så löser det sig.

Om du blir för orolig så blanda i lite av ett annat torrfoder. Så lurar du dit honom för en ny lukt, men det är ändå fortfarande bara torrfoder. Vissa hundar är inte så svårtflörtade där.

• Alleka
    Donno skrev 2009-08-24 18:00:40 följande:
    Din sambo kanske borde få några bra böcker i ledarskap i julklapp?Men som sagt nyckeln är: mata inte det beteende ni vill ha bort. Och kan du inte påverka din sambo att bli bättre ledare så kan den här tråden diskuteras till evigheter utan resultat.
    haha ja, han är en bra ledare, det enda han faller på är detta han är medveten själv så denna veckan är början på något nytt
  • Molson Canadian

En hund svälter inte ihjäl om det finns tillgång till föda. Blir hunden tillräckligt hungrig, så äter den. Det här tramset att maten ska vara "uppiffad" är ingenting som någon av er ska uppmuntra. Dessutom ska ni inte låta maten stå framme. Ställ ned skålen. Äter inte hunden inom, säg, 3 minuter, så plockar ni bort skålen. Och så håller ni på så, tills hunden så småningom fattat att det är där och då den kan få i sig föda. Inte annars. Det brukar gå fort och hundar svälter som sagt inte sig själva.

• Alleka

Molson Canadian skrev 2009-08-24 18:19:00 följande:

En hund svälter inte ihjäl om det finns tillgång till föda. Blir hunden tillräckligt hungrig, så äter den. Det här tramset att maten ska vara "uppiffad" är ingenting som någon av er ska uppmuntra. Dessutom ska ni inte låta maten stå framme. Ställ ned skålen. Äter inte hunden inom, säg, 3 minuter, så plockar ni bort skålen. Och så håller ni på så, tills hunden så småningom fattat att det är där och då den kan få i sig föda. Inte annars. Det brukar gå fort och hundar svälter som sagt inte sig själva.
    Igår ställde jag fram endast torrfoder, han luktade och la sig som vanligt i hallen och tittade och väntade på att man skulle blanda ner maten. Så fort man börjar med disken i köket tror han att det kommer vår mat i skålen. Men inte igår. Efter 15 min tog jag bort skålen. Sen kom den inte fram mer. Sa åt sambon att göra detsamma idag till lunchen. Ställa fram och ta bort om han inte äter.
    Tillslut fattar han troligtvis att han ska passa på när det ställs fram.
    Min sambo har förut låtit maten stå framme tills han ätit, vilket jag tycker är äckligt när det stått en halv dag och han petar i det
  • Molson Canadian
    Alleka skrev 2009-08-25 08:39:01 följande:
    Molson Canadian skrev 2009-08-24 18:19:00 följande: Igår ställde jag fram endast torrfoder, han luktade och la sig som vanligt i hallen och tittade och väntade på att man skulle blanda ner maten. Så fort man börjar med disken i köket tror han att det kommer vår mat i skålen. Men inte igår. Efter 15 min tog jag bort skålen. Sen kom den inte fram mer. Sa åt sambon att göra detsamma idag till lunchen. Ställa fram och ta bort om han inte äter. Tillslut fattar han troligtvis att han ska passa på när det ställs fram. Min sambo har förut låtit maten stå framme tills han ätit, vilket jag tycker är äckligt när det stått en halv dag och han petar i det
    Fortsätt så. Jag skulle dock inte vänta så länge som 15 minuter, men det är ju bättre än att ni låter den stå hela dagen. Problemet är att hunden hela tiden vet att den kan få mat när den vill och då är det, som bekant, inte lika roligt att äta. Hundar i sitt "naturliga" tillstånd äter inte mat varje dag. De äter utifrån tillgång. Så fortsätt att plocka bort maten, gärna snabbare, så är problemet löst. Lycka till!
Svar på tråden Hund som kräver vår mat i sitt torrfoder