• Alleka

Hund som kräver vår mat i sitt torrfoder

hej
    Vill bara höra mig för.
    Min sambos hund är sjukt bortskämd sedan valp. Det är inte min sambos fel dock utan hans kompis som hade hunden från början.

han äter inte sitt torrfoder om det inte blandas i mat som vi ätit.
    Han är riktigt sniken.
    haqn sitter och väntar och när vi lagt oss äter han upp torrfodret om det är så att inget extra hamnade i hans skål.

Kan man få bort denna fula vana eller är det kört?
    Min sambo säger att han prövat men att han gick ner i vikt då.
    han äter ju knappt så länge han inte får nåt annat i oxå.

• Svar på tråden Hund som kräver vår mat i sitt torrfoder
  • Alleka
    Alleka skrev 2009-08-31 12:18:14 följande:
    Molson Canadian skrev 2009-08-31 12:14:56 följande:
    Du är ju helt otrolig!!!!Att du skrev detta!!! Vet inte hur jag ska tacka dig!!!!En stor kram till dig!!!!! En fråga bara, hur länge kan en hund gå utan mat?
    han sa att han är oroli över att hunden inte äter. medans jag ser det bara som en protest från hundens sida för att han vill ha sin vilja igenom. Då sa min smabo att han tycker att jag gjort detta till en prestige grej för att jag vill bestämma vad hunden ska äta..så blev ett jättebråk då såklart för att jag tycker han är löjlig som blir orolig. kanske fel av mig..vet inte
  • Alleka

Molson Canadian skrev 2009-08-31 12:23:05 följande:

Ingen orsak. Tja du, det beror lite på normaltillstånd - om den har mycket att ta av eller inte. Men den kan gott gå utan mat en vecka, särskilt när det är fråga om att inte äta för att den tramsar sig. Det är ju inte så att ni kommer att svälta hunden. Hunden kommer att ha tillgång till mat varje dag och det är upp till den om den ska äta eller inte. Så länge hunden inte är sjuk, vilket inte är fallet här, så är det bara att tuffa på med matskål - plocka bort - matskål - plocka bort osv. De brukar lära sig fort. Snabbare än en vecka, om man är konsekvent. Vilket som, så svälter ni inte hunden och hunden kommer inte att svälta sig själv.
    ja vi har hållt på i en vecka nu och ha har ätit. Iblande ett helt mål, ibland delat upp ett mål på två gånger, så han kanske har ätit ca 3,5 portion på 7 dgr
  • Molson Canadian
    Alleka skrev 2009-08-31 12:23:46 följande:
    han sa att han är oroli över att hunden inte äter. medans jag ser det bara som en protest från hundens sida för att han vill ha sin vilja igenom. Då sa min smabo att han tycker att jag gjort detta till en prestige grej för att jag vill bestämma vad hunden ska äta..så blev ett jättebråk då såklart för att jag tycker han är löjlig som blir orolig. kanske fel av mig..vet inte
    Är han orolig för att hunden inte äter så ska han se till att hunden äter. Det gör han bäst genom att begränsa tillgången till mat. Då äter hunden när den får mat.
  • Alleka

Molson Canadian skrev 2009-08-31 12:25:42 följande:

Är han orolig för att hunden inte äter så ska han se till att hunden äter. Det gör han bäst genom att begränsa tillgången till mat. Då äter hunden när den får mat.
    Problemet ligger i just detta, nu när vi strypt tillgången till maten så äter han inte när det står framme.
    Tycker att han borde fattat efter 1 vecka. ( hunden alltså)
  • Molson Canadian
    Alleka skrev 2009-08-31 12:27:10 följande:
    Molson Canadian skrev 2009-08-31 12:25:42 följande:
    Problemet ligger i just detta, nu när vi strypt tillgången till maten så äter han inte när det står framme.Tycker att han borde fattat efter 1 vecka. ( hunden alltså)
    Om hunden är frisk, så är det bara att fortsätta. Låt inte maten stå framme för länge heller. 2 minuter.

Vår pubertala tonåring fick för sig att den inte skulle äta. Nähä. Skit i det då. Och när han såg att de andra hundarna glufsade i sig medan han än en gång blev matlös, så gick det upp ett ljus för honom att det är bäst att passa på, annars så vet man inte om man får eller om de andra snor hans mat istället. Och nu både han glufsar i sig och gruffar om någon av de andra kommer för nära.

Sluta förmänskliga hunden. En hund varken känner eller tänker som människor.
  • Alleka

Molson Canadian skrev 2009-08-31 12:30:12 följande:

Om hunden är frisk, så är det bara att fortsätta. Låt inte maten stå framme för länge heller. 2 minuter. Vår pubertala tonåring fick för sig att den inte skulle äta. Nähä. Skit i det då. Och när han såg att de andra hundarna glufsade i sig medan han än en gång blev matlös, så gick det upp ett ljus för honom att det är bäst att passa på, annars så vet man inte om man får eller om de andra snor hans mat istället. Och nu både han glufsar i sig och gruffar om någon av de andra kommer för nära. Sluta förmänskliga hunden. En hund varken känner eller tänker som människor.
    Tack snälla för dina tips!!!
    vi har märkt att han äter när vi gått o lagt oss, så då kan man väl ställa fram den innan man går och lägger sig? men kanske inte ska stå över natten heller?
  • Alleka
    Trolltoka skrev 2009-08-31 12:40:51 följande:
    Hur lång tid brukar de ta innan han äter från att ni gått och lagt er?
    Oftast direkt när man släckt och stängt dörren in till sovrummet
  • Alleka
    Trolltoka skrev 2009-08-31 12:49:57 följande:
    Haha vilken luring! Har ni provat göra så dagtid? Är väl förvisso att kringgå problemet...
    ja alltså han luktar på det och går iväg, sen när man lagt sig, då går han ochäter..men då har ju maten stått framme och han har kunnat äta när det passar honom. han väntar in i det sista på godbitar känns det som.
  • Alleka

Om hunden är frisk, så är det bara att fortsätta. Låt inte maten stå framme för länge heller. 2 minuter. Vår pubertala tonåring fick för sig att den inte skulle äta. Nähä. Skit i det då. Och när han såg att de andra hundarna glufsade i sig medan han än en gång blev matlös, så gick det upp ett ljus för honom att det är bäst att passa på, annars så vet man inte om man får eller om de andra snor hans mat istället. Och nu både han glufsar i sig och gruffar om någon av de andra kommer för nära. Sluta förmänskliga hunden. En hund varken känner eller tänker som människor.
    Hej
    Min sambo tackade så jättemycket för hjälpen, coh jag oxå..tror att budskapet bört nått fram nu
  • Molson Canadian
    Alleka skrev 2009-08-31 12:35:14 följande:
    Tack snälla för dina tips!!!vi har märkt att han äter när vi gått o lagt oss, så då kan man väl ställa fram den innan man går och lägger sig? men kanske inte ska stå över natten heller?
    Nej, låt den inte stå över natten heller. Hunden får äta när mat serveras. Passar det inte inom 2 minuter så plockas maten bort.
  • Alleka

Molson Canadian skrev 2009-08-31 13:46:30 följande:

Nej, låt den inte stå över natten heller. Hunden får äta när mat serveras. Passar det inte inom 2 minuter så plockas maten bort.
    Va bra då kör vi på
  • Molson Canadian
    Alleka skrev 2009-08-31 13:09:33 följande:
    HejMin sambo tackade så jättemycket för hjälpen, coh jag oxå..tror att budskapet bört nått fram nu
    Roligt att höra. Då kanske ni blir kvitt er konflikt i hundmatsfrågan på köpet av en hälsosammare hund.
  • Alleka

Molson Canadian skrev 2009-08-31 13:57:42 följande:

Roligt att höra. Då kanske ni blir kvitt er konflikt i hundmatsfrågan på köpet av en hälsosammare hund.
    ja det är min förhoppning kan inte mycket om hundar, men detta har jag alltid känt att det varit fel iallafall
  • Molson Canadian
    Alleka skrev 2009-08-31 13:49:01 följande:
    Molson Canadian skrev 2009-08-31 13:46:30 följande:
    Va bra då kör vi på
    Ja, det där tramset med att den ska äta när ni går och lägger er ska ni inte gå med i. Hunden äter när ni bestämmer det. Simple as that. Det stärker både hund och ledarskap.
  • Alleka

Molson Canadian skrev 2009-08-31 13:59:37 följande:

Ja, det där tramset med att den ska äta när ni går och lägger er ska ni inte gå med i. Hunden äter när ni bestämmer det. Simple as that. Det stärker både hund och ledarskap.
    Precis!!! är tramset som jag vill ha bort, och det handlar väl till viss del omprestige, men det är för att att hunden inte ska bestämma vad jag ska ge i skålen och tro att man kan fnysa åt mig för att det som finns i skålen inte passar, och sen sitta och titta på en som att man är jättedum som inte ger han det han vill ha.
    Så visst prestige, ja..kanske, men inte fel tycker jag. jag tänker aldrig ge mig för en hund
  • Molson Canadian
    Alleka skrev 2009-08-31 14:01:24 följande:
    Molson Canadian skrev 2009-08-31 13:59:37 följande:
    Precis!!! är tramset som jag vill ha bort, och det handlar väl till viss del omprestige, men det är för att att hunden inte ska bestämma vad jag ska ge i skålen och tro att man kan fnysa åt mig för att det som finns i skålen inte passar, och sen sitta och titta på en som att man är jättedum som inte ger han det han vill ha.Så visst prestige, ja..kanske, men inte fel tycker jag. jag tänker aldrig ge mig för en hund
    Det är skillnad mellan prestige och ledarskap. Det senare är av godo för hunden. Prestige kan man kanske använda sig av för att stå ut i ledarskapet när det frestar på, men det är ledarskapet som är huvudsaken.

Den springande punkten är att hunden inte mår bra av att inte ha någon styrning. Vill man hunden väl, så ger man hunden ramar och regler och konsekvenser av att inte hålla ramarna och reglerna. Det är inte "elakt". Hundar tänker inte "Åh nu är du elak". Hundar tänker snarare "Ok. Så där ska jag inte göra".
  • edithleona

Vi hade vant vår hund med samma fula ovana. Men när han blev magsjuk och inte fick äta på 3 dygn blev det ändring. Så vi tog vår chans och slutade med det eftersom han blev överlycklig att få mat. Så nu äter han med god aptit. Ibland vill han gärna att vi ska blanda ner nåt, men äter han inte en gång vad gör det?

Så låt honom vara utan mat om han inte vill ha bara torrfoder. Han svälter inte ihjäl det lovar jag =) Och som sagt är det ju bara en övergångsperiod.

Hundar mår bara bra av att ibland hoppa över ett mål mat.

Svar på tråden Hund som kräver vår mat i sitt torrfoder