• kiwi81

    Pergopinglornas gravidtråd version 16

    Lindberg och Jezz, grattis till era små! Skönt att allt gick så bra.

    Själv gick jag in i v 18 för några dagar sedan och magen som tidigare bara känts svullen, har plötsligt blivit en riktig gravid-mage!

    På onsdag ska jag på RUL + VUL. Ser verkligen fram emot det! Ska bli så spännande att se bebisen (har fortfarande svårt att tro att vi faktiskt lyckats bli gravida.. trots en stor mage och massa sparkar och illamående med kräknigar fram t v 16...) Ska bli spännande att se vad VUL visar oxå (har kanske cervixinsufficiens så får tappen kontrollerad med jämna mellanrum).

    Hoppas att ni mår bra och haft en skön sommar!

  • kiwi81

    Treasures, vad kul att du redan är i v 33! Vad fort tiden går! Om du mår bra hela tiden så skulle jag oxå jobba om jag vore du. Men bara du är beredd på att bebisen kan komma tidigare än väntat (allt fr o m v 37+0 är ju normalt). Alltså kanske bara 4 veckor kvar.

    Än så länge har allt sett bra ut. Men jag ska på ny kontroll på onsdag. Det enda som tyder på cervixinsufficiens (=livmoderhalssvikt) är att jag har det i släkten och min son föddes spontant i v.31, alltså utan någon känd orsak. Man upptäckte att min tapp var förkortad i v. 26 och jag blev sjukskriven och fick strikt sängläge. I v 28 var jag en cm öppen och i till slut gick vattnet och det gick inte att hindra förlossningen när värkarna satte igång. Vill inte att det ska hända igen och är jätte orolig för att få ett så kallat "sent missfall". Usch usch hemska tanke, det får bara inte ske!!

  • kiwi81

    Hej tjejer!

    Grattis till alla som fått sina små!

    Jag går snart in i v 21. På lördag är jag 20+0, alltså halvvägs! Första sonen kom tidigt (v 31), men jag hoppas att den här stannar kvar längre! Är inte alls beredd på liggläge nu och förlossning om 11 veckor.

    Treasures, ul gick jätte bra. Tappen var oförändrad, så dr ville sluta kontrollera mig (trots att jag tror att jag inte började förkortas förra gången förrän ca v 25). Men så såg hon att moderkakan låg för tappen, så nu blir det täta kontroller ändå, vilket på något vis känns skönt.

    Hur mår ni andra?

  • kiwi81

    Jag var på ny koll i måndags och min moderkaka har nu "flyttat" sig, Annars hade det blivit snitt. Men min förra förlossning var en fantastiskt häftig upplevelse - även om känslorna var splittrade med tanke på att det var så tidigt. Vill gärna föda vaginalt igen, men denna gången fullgånget! Så nu siktar jag på det!

    Hur mår ni? Jag mår bra, men känns som att jag inte får plats i min kropp och då är jag bara i v 21!! Hur ska det gå om jag är gravid i 20 veckor till! Puh! Vet inte ens hur det känns att vara så gravid! Börjat få foglossning nu oxå och känner mig riktigt yr!

    Började dricka blutsaft för flera veckor sedan för att få upp järndepåerna, ngn som vet ngt mer man kan göra för att bli kvitt yrseln?

    KRAM

  • kiwi81

    Jag födde spontant i v 31, trots strikt sängläge i flera veckor innan dess.

    Min BM har sagt att jag ska tänka på den här graviditeten som "helt normal" och skiljd från mina tidigare erfarenheter. Hon tyckte att jag skulle fortsätta träna på friskis och svettis precis som innan mm. Hon säger att det är inget som säger att jag har ngn ökad risk att föda förtidigt bara för att jag gjorde det förra gången.

    Men jag har inte kunnat lyssna på det och känner mig fortfarande orolig för att föda för tidigt igen. Lyckades få ett läkarbesök och har tjatat till mig tappkontroller några gånger. Nu är jag i v 22 och ska få tappen kontrollerad nästa gång i v 25. Har inte vågat träna eller ta i. Tar det så lugnt jag bara kan. Försöker inte lyfta sonen i onödan och lite så..

    Jag vill verkligen inte föda före v 34! Men helst går jag hela vägen till åtminstone v 36. Är livrädd att förlossningen ska starta när som helst och jag ska få ett "sent missfall". Mardröm!

    Men det skall inte ske! Alla här i tråden ska få friska bebisar i full tid!

  • kiwi81

    Treasures, jag förstod inte att förlossningen hade startat förrän jag började kräkas och en barnmorska då undersökte mig och såg att jag var 3 cm öppen. Jag hade bara känt av lite molande värk i korsryggen - som mensvärk ungefär och trodde det var foglossningen som spökade. Kände ingenting i magen alls. Sen gick det fort och 2 timmar senare låg han på min mage!

    Så det kanske är lite på g ändå?

  • kiwi81

    Treasures? Hur har det gått? Några känningar?

    Själv har jag börjat få väldigt mkt SD sedan ett par veckor tillbaka. (Alltså även när jag sitter och vilar eller ligger i sängen - inte enbart om jag går för fort). Här om dagen fick jag en sammandragning som inte verkade släppa alls på en trekvart (eller om jag hade väldigt täta - svårt att avgöra). Men jag har inte haft några smärtsamma SD, vilket känns tryggt.

    Idag var det dags för kontroll igen med VUL. Med tanke på alla SD jag haft var jag lite orolig. Imorgon är jag i v 25+0 och med sonen hade tappen förkortats i v 26+ och sen tog det bara några veckor innan han föddes. Så jag börjar närma mig. Men som tur var såg allt jätte bra ut och tappen var hela 3cm lång. Så nu håller jag tummarna att jag går hela vägen för då hinner jag plugga klart den här terminen.

    Vad kul att vi har fått in några fler gravida pergopinglor hit! Har ni fyllt i era BF i BF-tråden (länken i högst upp)?

    För alla er som nyligen plussat och snart ska på VUL: Håller tummarna att allt ser fint ut!

    Treasures: Hoppas att du får en fantastisk förlossningsupplevelse! Jag hade en helt fantastisk förlossning med sonen. Kan varmt rekommendera lustgasen och perinealskydd (barnmorskan håller en varm handduk "där nere" medan man krystar ut bebisen). De 2 är de enda "smärtstillande" jag använde och tyckte de var super när man kände att man behövde lite hjälp mot smärtan. Kan inte uttala mig om andra smärtstillande.
    Annars försökte jag att bara lyssna på kroppen och inte bry mig om ngt eller ngn annan. Skrek som ett djur ibland, vilket jag tyckte var jätte skönt (men fick ta en paus när jag såg min fantastiska mans hjälplösa skräckslagna blick och tala om för honom att det inte var fullt så ont det gjorde, utan snarare att jag tycte det var SKÖNT att skrika, hihi!)

    Trevlig helg allihop!

  • kiwi81

    Treasures, hur har det gått idag? Borde ju vara dags snart!

    Väntar med spänning!

    P.S. Ngn som fått hosta av svininfluensa-vaccinationen? Har haft det i 2 veckor nu, men tror snarare att det beror på ett dagisvirus sonen släpade hem samma dag jag vaccinerade mig. Han blev frisk från sin förkylning på 2 dagar, medan jag varit hostig och täppt i näsan i evigheter känns det som! Verkar ha riktigt dåligt immunförsvar av att vara gravid..

  • kiwi81

    Grattis Treasures!!!

    Hur gick förlossningen? I vilken vecka kom hon? Visst gick du över tiden lite med henne? Hoppas att ni mår jätte bra hela familjen och att amningen funkar och så!

    KRAM

  • kiwi81

    Vad skönt, Treasures, att allt gått så bra!

    Bröstvårtorna brukar härdas efter ett tag. Kan varmt rekommendera bröstvårtesalvan som finns att köpa på apoteket. Minns inte vad den heter.

    Alva är verkligen ett jättefint namn!!

  • kiwi81

    Grattis Lilo, jag vet precis hur det känns!!! Det är verkligen något helt speciellt det där första UL som får en att kanske lite mer verkligen förstå att man äntligen plussat! Grattis igen!

    Meja, vad skönt att du snart är 12 fulla veckor! Alltid en milstolpe och så kul att få berätta! Hoppas att din bonusdotter tar nyheten bra. Kanske hon börjar vänjas nu vid att inte vara ensambarn, nu när hon redan har fått 3 syskon. Kanske börjar hon tycka att det trots allt är lite mysigt med småsyskon!?! Hoppas det i alla fall!!!!

    Själv gick jag in i v 29 i lördags. Känns helt sjukt vad fort tiden gått!! Börjar ibland bli sugen på att liten ska komma ut så att jag kan få gosa med liten bebis igen. Träffade en liten 6-dagars bebis igår och hjärtat svämmade över av hormoner! Men födde prematurt förra gången och är livrädd för att föda för tidigt igen, så så fort jag önskar att bebis ska komma ut får jag jätte dåligt samvete! Vill ju inte att bebisen ska komma ut NU när den är så liten. Utan önskar snarare att jag var fullgången NU så att den kunde komma. Och då känns plötsligt 29 veckor jätte lite och jag önskar att tiden kunde gå ännu fortare så att jag kunde få vara fullgången nu!

    Snacka om konstiga hormon-tankar och känslor!

    Hoppas att ni får en skön vecka allihop!

  • kiwi81

    Boo79, nej, det är lite för tidigt för hjärtljud än. Brukar vara på kontrollen vid vecka 25 de gör det. Men dessförinnan är det ju RUL och då kommer det ju bli riktigt verkligt! Har du några grav.symtom?

    Jag tror inte att jag tog in att jag verkligen var gravid igen förrän runt v 26 - alltså precis nyligen. Trots VUL, UL, hjärtljud, 16 veckor av kräkningar och fosterrörelser sedan v 13!! Vet inte varför hjärnan gör så - tror att det är en skyddsmekanism (tänk om jag får missfall??). Kändes lite som att jag inte vågade ta till mig att jag var gravid för jag var så rädd för att ngt skulle gå snett och jag inte skulle klara av sorgen.

    I lördags åkte vi in till förlossningen för kontroll. Var då bara v 29+0, men haft så mkt sd att jag kände att magen var alldeles trött och öm och jag fick aldrig vila. Och dessutom såg man på en en kontroll i v 27+3 att tappen börjat förkortas och min son är född spontant i v 31, så jag var lite orolig att tappen skulle påverkats mer. Som tur var var tappen oförändrad jämfört med v 27+3, så det var jätte skönt! Men den var mjuk och på CTG kunde man se att jag hade mkt sd. Så jag fick en bricanylinjektion och ett recept på bricanyltabletter och det är såå skönt! Vilken skillnad!! De senaste 7 veckorna har jag haft runt 10 sd i timmen även i vila. Nu har jag några stycken om dagen bara.

    Men det var oerhört mysigt på förlossningen. Brukar inte gilla sjukhus, men det var så lugnt och harmoniskt. Det var "mysbelysning" på rummet och alla barnmorskor och sköterskor och läkare var så oerhört gulliga och snälla! Och så hörde jag lite skrik från en krystande mamma när jag gick ut i korridoren och ur ett annat rum rullades en nyförlöst leende och lycklig mamma ut med sin bebis ammandes vid bröstet (och efter kom pappan alldeles rödgråten och smått chockad). Jag ser verkligen fram emot förlossningen nu och blev så sugen på att bara vilja spola fram tiden till i alla fall 37 fulla veckor. Sen kan jag föda! Dit är det bara 8 veckor kvar! LÄNGTAR!!!!

    Men är sjukskriven nu, så då kommer väl tiden gå jätte långsamt..?

    Hur mår ni andra pergo-pinglor?

  • kiwi81

    Jag kände helt sjukt tidigt. Trodde inte att det kunde vara det först, men sen blev det bara starkare och starkare och sen kunde man känna det utifrån oxå (utifrån runt v 17 om jag minns rätt). Visade sig att jag den här gången inte enbart har moderkakan i bakvägg (förra gången hade jag moderkakan i framvägg och kände först v 22) men att det även är en riktigt vild bebis jag har. Nu kan man se hur en fot sträcker ut sig (trycker ut huden säkert 5 cm upp) och sen drar den längst med huden. Ser riktigt läskigt ut tycker jag och ibland sparkar den så jag har svårt att somna på kvällarna. Funderat på att filma magen ngn gång, för det ser verkligen ut som en alien som försöker ta sig ut genom magen.. När jag blev gravid var jag väldigt smal. Nu har jag gått upp över 10 kg i vikt, men det verkar som att det lagt sig mest på lår, rumpa och överarmar samtidigt som alla magmuskler är borta. Det känns som att det bara är några mm hud/livmodervägg mellan mig och bebisen ibland!

  • kiwi81

    Treasures, stackars liten som har ont i magen! Hoppas att miniformen hjälper! Är hon gasig oxå, eller gråter hon bara?

Svar på tråden Pergopinglornas gravidtråd version 16