• Stimorol81

Hemofer tabletter. Bra el dåliga

Har provat massa olika tabletter för mitt låga järnvärde. Niferex, Fexim och nu senast Duroferon. Men jag får SÅ ont i magen. Magknip, illamående och allmänt magsjuk. Fick rådet av läkaren att köpa Hemofer istället. Ska inte ens ha några biverkningar om man läser om dem på nätet. Någon annan som har provat Hemofer och har ngt gott eller ont och säga om dem?

• Svar på tråden Hemofer tabletter. Bra el dåliga
  • wenchemaria

JAg fick jätte besvär av de andra du nämner.. men hemofer är mycket mildare..
    jag tar dom nu..

• lillaminismilla

Har bara prövat Hemofer och har inte fått biverkningar alls.

• Ellih73

Hej!

Jag blev lite hård i magen första tiden, men sen blev det bättre. Men gick över till Niferex då de innehåller mer järn. Men nu sist hos BM så var mitt blodvärde sämre, så hon ville jag skulle ta mer järn, höjde då dosen av Niferex å jösses, hela magen brakade ihop, bodde på toa ett dygn å vågade inte åka hemmifrån! Fick sluta med Niferexen å nu tar jag Bluesaft, den ska med vara bra å inte ge några biverkningar. den smakar inte så gott, men det går!

• Ölandstok

Jag får problem även av hemofer.. sjuka kramper i magen så jag håller mig till blutsaft just nu.. men tyvärr är det inte så mkt järn i dom.

Min barnmorska rekommenderade att ta lactulas eller vad det heter om man nu hade problem med att magen blev förstoppad.. men då gällde det att man drack en massa också. Har inte testat detta.

• Maiko

Jag fick så himla mkt kramper av Hemofer. Så nu tar jag Niferex och står ut med att magen inte mår hundra, men nu har man inga kramper iaf.

• Stimorol81

Dricker Blutsaft varje dag, tyvärr så verkar det inte göra så stor verkan på mitt järnvärde eftersom värdet bara blir sämre och sämre. Men jag fortsätter dricka det iaf varje dag för det gör iaf inte saken sämre och magen fungerar. Sen kan man ju som Ölandstok skrev prova Laktulos, men det har jag också gjort och blev "magsjuk" av det också. Så jag verkar inte tåla ngnting. Det enda är blutsaften, men det fungerar ju inte. Så jag vet inte vad jag ska ta mig till? Äter bra gör jag, spenat, broccoli, persilja m.m flera gånger i veckan. Kan ju inte lämna huset för jag blir så magsjuk av alla järntabletterna jag har provat.

• Ellih73
    Stimorol81 skrev 2009-08-25 14:42:16 följande:
    Dricker Blutsaft varje dag, tyvärr så verkar det inte göra så stor verkan på mitt järnvärde eftersom värdet bara blir sämre och sämre. Men jag fortsätter dricka det iaf varje dag för det gör iaf inte saken sämre och magen fungerar. Sen kan man ju som Ölandstok skrev prova Laktulos, men det har jag också gjort och blev "magsjuk" av det också. Så jag verkar inte tåla ngnting. Det enda är blutsaften, men det fungerar ju inte. Så jag vet inte vad jag ska ta mig till? Äter bra gör jag, spenat, broccoli, persilja m.m flera gånger i veckan. Kan ju inte lämna huset för jag blir så magsjuk av alla järntabletterna jag har provat.
    Tar också bara Bluesaft nu, men är tveksam till att det tar upp mitt låga blodvärde, men kanske kan ta niferex nån gång i veckan å se om min mage pallar det. Ja det är hemskt att vara så dålig i magen att man inte vågar åka hemifrån. Jag har t o m gjort på mig när jag var ute å gick .. Ja fy vad nedvärderande! Men vad ska man göra ..!?
  • Ölandstok
    Stimorol81 skrev 2009-08-25 14:42:16 följande:
    Så jag verkar inte tåla ngnting. Det enda är blutsaften, men det fungerar ju inte. Så jag vet inte vad jag ska ta mig till? Äter bra gör jag, spenat, broccoli, persilja m.m flera gånger i veckan. Kan ju inte lämna huset för jag blir så magsjuk av alla järntabletterna jag har provat.
    Min barnmorska sa att det inte var hela världen om järnvärdet gick ner och att man skulle göra så gott man kunde i alla fall.. som att ta blutsaft. Om man blir för dålig så kan man istället inte ta upp massa annat bra man behöver i kosten vilket var värre. Du äter ju dessutom massa järnrik mat. Kanske är en liten tröst?
  • musli

Jag tar bara Hemofer Plus. Efter att ha fått noll effekt av andra järn-tabletter så återgick jag till Hemofer Plus. Hemofer innehåller högre halt av hemjärn som lättare tas upp i kroppen än t.ex. järnet i Blutsaft eller Niferex, samt att det innehåller folsyra som också behövs för upptag av järn i kroppen.
    Jag tar 4 tabletter varje morgon tillsammans med apelsinjuice och två mackor med skinka. INGA mejeriprodukter eller kaffe/te inom 2 timmar före eller efter intag.
    Jag har höjt mitt Hb från 106 till 119 och mår mycket bättre igen!!!
    Har inga problem med magen heller längre.

Hanna 050511 & lillebror bf 090919
  • Stimorol81

Var hos läkaren igen idag och tog åter upp mitt problem med järntabletter. Jag hade ett värde på 105 och hon sa, drick din blutsaft, men du MÅSTE äta järntabletter också det är jätteviktigt och dessutom fortsätta äta järnrik mat. Så hon tyckte det var en bra idé att åtminstonde prova Hemofer. Så enligt läkaren är det viktigare man äter järntabletter även om man blir sjuk av dom, än att man har järnbrist.

• musli
    Stimorol81 skrev 2009-08-25 20:14:18 följande:
    Var hos läkaren igen idag och tog åter upp mitt problem med järntabletter. Jag hade ett värde på 105 och hon sa, drick din blutsaft, men du MÅSTE äta järntabletter också det är jätteviktigt och dessutom fortsätta äta järnrik mat. Så hon tyckte det var en bra idé att åtminstonde prova Hemofer. Så enligt läkaren är det viktigare man äter järntabletter även om man blir sjuk av dom, än att man har järnbrist.
    Alltså, ett bra Hb betyder ju att blodet syresätts bättre och det är bättre för bebisen, särskilt under förlossningen. Och Hemofer är bra! Mest hemjärn i dem och lättare för kroppen att ta upp. Börja med 2 och se hur det funkar, funkar det bra kan du gå upp till 3 eller 4 som är det som rekommenderas gravida och då fylla på rejält med järn fram till förlossningen. Hemofer Plus innehåller som sagt folsyra vilket också hjälper till i upptaget av järn i kroppen!
    Hanna 050511 & lillebror bf 090919
Svar på tråden Hemofer tabletter. Bra el dåliga