• Anonym (suck)

Hur stor inkomst för lån?

Planerar inför framtiden, och är nyfiken på hur stor inkomst man måste ha för att
    få ta en bolån på ca 2 miljoner?
    Vi börjar spara nästa månad och hoppas på att ha en hyfsat summa när det är dags
    för husköp.

• Svar på tråden Hur stor inkomst för lån?
  • Anonym

Min sambo får ut runt 16-17.000 och jag har bara csn, vi har lånelöfte på 1,7
    tycker själv att det låter helt galet men.

• Kjell2

Sen gäller olika belopp för olika år. Vad bankerna kräver idag kan mycket väl ändra sig till nästa år.

Andra faktor spelar också in.
    Övriga skulder
    Typ av tjänst
    Betalningsanmärkningar
    Försörjningsbörda
    Ålder

Lycka till!

• Anonym (suck)
    Anonym skrev 2009-08-25 15:11:31 följande:
    Min sambo får ut runt 16-17.000 och jag har bara csn, vi har lånelöfte på 1,7tycker själv att det låter helt galet men.
    Oj ja då måste ni ha träffat på en snäll handläggare =)
    Har ni något sparat?
    Vilket område i sverige bor ni?
  • Anonym (suck)
    Kjell2 skrev 2009-08-25 15:14:05 följande:
    Sen gäller olika belopp för olika år. Vad bankerna kräver idag kan mycket väl ändra sig till nästa år.Andra faktor spelar också in.Övriga skulderTyp av tjänstBetalningsanmärkningarFörsörjningsbördaÅlderLycka till!
    Ok bra att veta! Tack!
  • Anonym

Anonym (suck) skrev 2009-08-25 15:14:28 följande:

Oj ja då måste ni ha träffat på en snäll handläggare =)Har ni något sparat?Vilket område i sverige bor ni?
    Ja, hon är snäll... vi har haft samma i 10år så hon är väl insatt i våran ekonomi och vet att vi klarar oss på lite. Vi har inga andra lån förutom det bostadslån vi har nu (som vi blir av med när vi säljer) Har ingenting sparat men kommer att gå ungefär 150-200.000 vinst på vår försäljning.
  • Joual

Det finns ju flera aspekter på frågan.

En av dem är hur mycket banken tillåter er att låna. En annan är hur mycket ni själva vill lägga på ert boende och hur mycket ni vill ha över till annat.

Vi har en gemensam inkomst på drygt 40 000 före skatt, och ville inte själva låna mer än 1,6 miljoner. Turligt nog fick vi köpa vårt drömhus för under 1,5 miljon.

Hade vi fått låna mer? Antagligen. Men vi vill kunna sova gott om nätterna, även om någon av oss skulle bli arbetslös eller sjukskriven. Vi vill också kunna fortsätta leva ett gott liv där vi unnar oss andra saker än nya tätningslister, omdränering och spackel.

• Anonym (suck)
    Joual skrev 2009-08-25 15:19:13 följande:
    Det finns ju flera aspekter på frågan. En av dem är hur mycket banken tillåter er att låna. En annan är hur mycket ni själva vill lägga på ert boende och hur mycket ni vill ha över till annat. Vi har en gemensam inkomst på drygt 40 000 före skatt, och ville inte själva låna mer än 1,6 miljoner. Turligt nog fick vi köpa vårt drömhus för under 1,5 miljon. Hade vi fått låna mer? Antagligen. Men vi vill kunna sova gott om nätterna, även om någon av oss skulle bli arbetslös eller sjukskriven. Vi vill också kunna fortsätta leva ett gott liv där vi unnar oss andra saker än nya tätningslister, omdränering och spackel.
    Självklart kommer vi att leta efter en drömhus på så lite pengar som möjligt.
    Vi bor vid sthm och har tur att vissa hus här är billiga och andra nära orter är också
    billiga..

Tack för tipsen iallafall!

Vill veta så mycket som möjligt så jag lär mig och är påläst när det väl är dags =)
  • Starlight74

Gå in på exempelvis SBAB där kan du får ett lånelöfte då kan du se hur mycket ni kan låna efter att du fyllt i diverse uppgifter.. Superlätt

• dendertina

Shit vilka höga summor folk får låna trots att den ena går på typ CSN och den andra har rätt låg/vanlig inkomst... I mitt och sambons fall så jobbar han, får ut runt femtontusen tror jag och jag har CSN. Vi fick låna upp till sjuhundratusen tror jag det var... Kanske åttahundratusen.
    Vi har lånat sexhundrafemtio till vårt hus hur som helst :P
    Men det är väl lite annorlunda om man bor på landet eller i en stad, vi köpte hus en och en halv mil från närmsta mindre stad och det kostade oss femhundrasjutiofem tusen.
    Då är ALLT i ordning i huset. Inget behöver göras.

Svar på tråden Hur stor inkomst för lån?