Vart ska man bo i Stockholm???!!
Bromma är fint! Vi bor i Ålsten o det är jättemysigt o mycket idylliskt!
Bromma är fint! Vi bor i Ålsten o det är jättemysigt o mycket idylliskt!
jenjen: Det är väl inte skrytigt att säga att man tycker ett visst område är/verkar trevligt?! Hur kan du få det till det? Får man inte komma med förslag om man bor på Lidingö eller i Stocksund/Bromma? Varför är de förslagen sämre än andra o skrytiga?
Jag vägrar se mig som skrytig för att jag bor i, och föreslog, just Bromma. Det ÄR dyrare här än i andra områden, längre från stan. Men vi blev störtförälskade i området o överlyckliga när vi till slut (efter 2 års sökande) hittade ett hus som vi ansåg oss ha råd med. Nu kämpar vi på med lån, renoveringar o skyhög fastighetsskatt och unnar oss inte mycket. Allt för att kunna bo i ett område vi trivs i. Ska jag skämmas för det?
Jag njuter varje dag när jag går från tåget o hem! Men skrytig är jag då rakt inte - tvärtom känner jag mig oerhört lyckligt lottad som funnit mitt drömhus som jag trivs så gott i! Är mycket ödmjuk och inser att inte alla kan välja o vraka på områden att bo i (har själv bott runt i andra hand och i små HR i förorterna). Så det så!
Nika75: Ja, det är dyrt, men inte värre än t ex Gamla Enskede i söderort där vi oxå kollade.
Vi var runt på många många ställen men var lite bundna av att min dotter går i skola i söderort. Men efter att ha varit hemma hos släktingar i Ålsten så var vi sålda! Jämförde alla objekt med de som fanns där o sprang på alla visningar som var i området. Till slut kom vår tur... vi lyckades få lägga bud på ett hus innan visning (o påföljande väntad budgivning). Säljaren ville få ett snabbt avslut o vi gav ett bud han kunde känna sig nöjd med (långt under vad det skulle slutat på vid budgivning dock). En gång i livet ska man väl ha sån tur gissar jag...
Hyresrätter tror jag inte det finns så många av. Det finns inte så många lägenheter här o jag tror att de flesta husen är BR. Men jag är osäker.
Har ni lya i stan så är det ju ett perfekt läge att ha den med som bytesobjekt i ett köp (så får ni "ut lite för den")!
Jenjen: OK!
TS: Vet inte om någon tipsat om det ännu, men Ekerö är jättefint o lugnt (var det i alla fall när vi bodde där 92-94). Vi bodde i lgh i Tappströms Centrum o kommunikationerna till Brommaplan funkade dunderbra!
Ekerö är ju stort oxå så man kan anpassa objekten efter plånboken (ju längre från bron desto billligare men även finare/grönare)!
En annan del av stan som är fin är ju Nacka/Värmdö! Samma där - ju längre från Nacka (Sickla) ni åker desto lägre priser blir det! Jag skulle gladeligen bo ganska långt ut på Värmdö (kanske t o m Djurö) där det är riktigt grönt o fint. Lite "landet-känsla". Och det är bra kommunikationer även dit från Slussen. Massor av bussar!
En kollega bor i Tyresö Strand o ääälskar det! Nära till natur o bad men ännu inte så dyrt. Men hur det är med centrum vet jag faktiskt inte...
Hur bor ni nu? BR, HR?
Inser att jag nog snöat in på villaområden... sorry! Det kanske inte är prio ett?!
Ett mysigt o hemtrevligt område är Hammarbyhöjden söder om stan! Där bodde jag i nästan 10 år! Finns både HR o BR men de gamla husen har mest små-lägenheter. Stora finns oxå men då är det nyprod o lite dyrare.
Dagis o skolor är i alla fall toppen där! Många kör Reggio Emilio filosofin o det var något jag värdesatte rörande min dotter!