Inlägg från: Cina UrDeLuxePingla |Visa alla inlägg
  • Cina UrDeLuxePingla

Vart ska man bo i Stockholm???!!

Bromma är fint! Vi bor i Ålsten o det är jättemysigt o mycket idylliskt!

• Cina UrDeLuxePingla

jenjen: Det är väl inte skrytigt att säga att man tycker ett visst område är/verkar trevligt?! Hur kan du få det till det? Får man inte komma med förslag om man bor på Lidingö eller i Stocksund/Bromma? Varför är de förslagen sämre än andra o skrytiga?

Jag vägrar se mig som skrytig för att jag bor i, och föreslog, just Bromma. Det ÄR dyrare här än i andra områden, längre från stan. Men vi blev störtförälskade i området o överlyckliga när vi till slut (efter 2 års sökande) hittade ett hus som vi ansåg oss ha råd med. Nu kämpar vi på med lån, renoveringar o skyhög fastighetsskatt och unnar oss inte mycket. Allt för att kunna bo i ett område vi trivs i. Ska jag skämmas för det?

Jag njuter varje dag när jag går från tåget o hem! Men skrytig är jag då rakt inte - tvärtom känner jag mig oerhört lyckligt lottad som funnit mitt drömhus som jag trivs så gott i! Är mycket ödmjuk och inser att inte alla kan välja o vraka på områden att bo i (har själv bott runt i andra hand och i små HR i förorterna). Så det så!

• Cina UrDeLuxePingla

Nika75: Ja, det är dyrt, men inte värre än t ex Gamla Enskede i söderort där vi oxå kollade.
    Vi var runt på många många ställen men var lite bundna av att min dotter går i skola i söderort. Men efter att ha varit hemma hos släktingar i Ålsten så var vi sålda! Jämförde alla objekt med de som fanns där o sprang på alla visningar som var i området. Till slut kom vår tur... vi lyckades få lägga bud på ett hus innan visning (o påföljande väntad budgivning). Säljaren ville få ett snabbt avslut o vi gav ett bud han kunde känna sig nöjd med (långt under vad det skulle slutat på vid budgivning dock). En gång i livet ska man väl ha sån tur gissar jag...

Hyresrätter tror jag inte det finns så många av. Det finns inte så många lägenheter här o jag tror att de flesta husen är BR. Men jag är osäker.

Har ni lya i stan så är det ju ett perfekt läge att ha den med som bytesobjekt i ett köp (så får ni "ut lite för den")!

• Cina UrDeLuxePingla

Jenjen: OK!

TS: Vet inte om någon tipsat om det ännu, men Ekerö är jättefint o lugnt (var det i alla fall när vi bodde där 92-94). Vi bodde i lgh i Tappströms Centrum o kommunikationerna till Brommaplan funkade dunderbra!
    Ekerö är ju stort oxå så man kan anpassa objekten efter plånboken (ju längre från bron desto billligare men även finare/grönare)!
    En annan del av stan som är fin är ju Nacka/Värmdö! Samma där - ju längre från Nacka (Sickla) ni åker desto lägre priser blir det! Jag skulle gladeligen bo ganska långt ut på Värmdö (kanske t o m Djurö) där det är riktigt grönt o fint. Lite "landet-känsla". Och det är bra kommunikationer även dit från Slussen. Massor av bussar!
    En kollega bor i Tyresö Strand o ääälskar det! Nära till natur o bad men ännu inte så dyrt. Men hur det är med centrum vet jag faktiskt inte...

Hur bor ni nu? BR, HR?

• Cina UrDeLuxePingla

Inser att jag nog snöat in på villaområden... sorry! Det kanske inte är prio ett?!
    Ett mysigt o hemtrevligt område är Hammarbyhöjden söder om stan! Där bodde jag i nästan 10 år! Finns både HR o BR men de gamla husen har mest små-lägenheter. Stora finns oxå men då är det nyprod o lite dyrare.

Dagis o skolor är i alla fall toppen där! Många kör Reggio Emilio filosofin o det var något jag värdesatte rörande min dotter!

Svar på tråden Vart ska man bo i Stockholm???!!