• Efi

Vart ska man bo i Stockholm???!!

Jag bor i en förort i stockholm vilken jag inte tycker är den bästa med tanke på att man har barn. Det är nämligen rätt så hög kriminalitet här och det busas på kvällar och nätter. Jag är inte från staden och undrar nu var ni tycker är det idealiska stället att bo på i Stockholm? Jag vill ha lugn och ro (låg kriminalitet!) med bra skolor och förskolor, men samtidigt vill jag ju inte bo ute på landet, gärna nära till ngt centrum eller stormarknad. Finns det några trevliga ställen?????

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vart ska man bo i Stockholm???!!
  • smarties

Jag bodde fyra år i Upplands Väsby, och tyckte det var underbart där. Lugnt och fint, 20 minuter från stan med pendel..finns köpcentrum o allt...jag rekommenderar det :)

• Viktoria74

Jag har också hört bra saker om Upplands Väsby. Jag har en känsla av att de norra förorterna är lugnare än de södra, har själv bott söder om stan i 5 år.

• KajsaSthlm

Jag bor själv i Vällingby/Spånga och trivs bra. Det är lugnt och bra för barn här. Andra trevliga områden är Bromma, Sundbyberg, Solna, Täby, Danderyd, Lidingö, Älvsjö, villa/radhusområdena i Hässelby är helt OK också. Det finns säkert en massa bra områden söder om stan, men jag är dålig på det som finns i söder.

• Saga å Filippa

Född och uppvuxen i Upplands Väsby, flyttade därifrån för 4 ½ år sen och skulle aldrig kunna tänka mig och flytta tebax dit! Har sett för mycket...

Numera bor vi i Åkersberga, stooor skillnad. Lite på landet, men ändå nära stan, stormtrivs.

• Vill Bli Tre

uppvuxen åkersberga/waxholm... nu mer boende i vällingby/bromma!
    ja tror oxå de e lugnare i de norra förorterna... men skit händer ju över allt!! så är de bara

jag gillar inte väsby och sollentuna.. sen är det pendeltåg dit o det gillar jag inte!
    berga har jag familj i.. men kan inte bo där just nu
    waxholm är ju bara föööör dyrt!!!

söder vet ja inte så mkt om..men för mej är det "fiendeland" så de skulle aldrig gå o bo där.. lika så solna

• Efi

Vilka mer tips har ni om de norra förorterna??? Vilka områden i sollentuna kan ni rekommendera, rotebro, häggvik tex??? Vill Bli Tre, varför gillar du inte sollentuna?? Hur hög kriminalitet är det i upplands väsby? Någon som vet? Har hört så mycket blandat om det stället!!

Tacksam för svar!!! /efi

• Maiya

Jag gillar inte västerort alls kan jag säga. Tycker södra förorterna är klart bäst men då menar jag södra NÄRförorter. Ska man bo i lägenhet är Midsommarkransen,Aspudden,Hägersten,Hammarbyhöjden,Björkhagen (stort naturresarvat finns ju där också) Årsta,Enskede. De är jättefina. Det är bara att bekräfta genom att gemföra priserna på www.hemnet.se att söderort är dyrare än västerort br alltså.

Fina villområden är Nacka, Lidningö, Danderyd, Älvsjö, Enskede m.fl

• vadskajaghetadå

vi bor i västertorp i hägersten i en lägenhet..här bor mest pensionärer och är att lugn område...finns inte så mk grönområden men annars bra..50-tals lägenheter finns det mest av utan hiss som har låg hyra

• Gudagåva

Gärdet, Hjorthagen, Lidingö. Har det bästa av allt. Nära till skog och natur. Ligger ändå nära stan!!! Bra barnomsorg.

• Maiya

Årsta ska ju få pendel nu också och har en bro till söder samt hela mysigt årstaviken

Svar på tråden Vart ska man bo i Stockholm???!!