Inlägg från: MINI25 |Visa alla inlägg
  • MINI25

Vart ska man bo i Stockholm???!!

Blir lite förvånad över att både Sollentuna och Upplands Väsby nämns som tänkbara ställen- om man som TS frågar efter att ha LÅG kriminalitet där man bor. Vad jag läst och hört så är b la Sollentuna en riktig problemhåla- ungdomsgäng som bråkar, problem med invandring, dålig högstadieskola- med segregation-för det finns både höghusmisär och lite bättre villa-kvarter samt att polisen inte kan hantera de 13-åriga småligister som härjar i centrum. Skulle ALDRIG flytta dit. Inte heller till Upplandsväsby, Rotebro, Märsta....Inget åt det pendeltågshållet. (Förutom Sigtuna, men det ligger långt bort från stan...). Vallentuna har jag hört mycket positivt om. Allt har ju ett pris- kan man betala miljonbelopp så är det ju självklart att man skulle söka sig till de bättre förorterna- speciellt för barnens skull. Saltis är ju helt underbart när man har barn! Bra skolor, bra fritis, vettiga föräldrar (för det mesta). Men å andra sidan så är ju Lidingö, Bromma- för att inte tala om Stocksund- fantastiska ställen.

• MINI25

till jenjen:

tycker att det verkar som om du med flit misstolkade mitt inlägg. Här följer nedan exakt vad jag skrev.

"Allt har ju ett pris- kan man betala miljonbelopp så är det ju självklart att man skulle söka sig till de bättre förorterna- speciellt för barnens skull".

KAN man betala miljonbelopp- TS frågade bara om tips och ideer.
    Jag antar att även de som INTE vill bo i förorter a la Sollentuna och Rinkeby är välkomna att skriva i denna tråd....

• MINI25

Kajsasthlm: jag jämförde verkligen inte Sollentuna med Rinkeby,- skrev bara att jag inte ville bo där- hade du dessutom läst mitt tidigare inlägg så stod det att Sollentuna är en blandning av höghusmisär och bättre villakvarter. Eftersom detta tydligen passerade förbi obemärkt, ville jag bara påpeka det! Oavsett att det finns jättefina hus i Sollentuna- som ligger fint med natur runt knuten, samt nära till Sthlm så skulle jag inte vilja bo där. Punkt. Lika lite som jag skulle vilja bo i Tensta- men av andra anledningar- så som högre kriminalitet.

TS, Märsta och Rosersberg ligger vackert "ute på landet" ca 40 min med pendeltåg från Sthlm- men det finns tyvärr mycket problem i Märsta. Vet ej hur det ser ut i Rosersberg på just den fronten. Märsta har ett område som heter Valsta- med grova problem- men sen finns det normala villakvarter med bra skolor i Märsta också. Dock har väl inte gymnasieskolan i Märsta så gott rykte.

Jag skulle i ditt fall titta närmre på ställen som Ekerö eller Vallentuna! Har hört mycket positivt om de ställena.
    Och segregation kommer man väl inte undan på något ställe runt Stockholmsområdet. Och det är ju ett växande problem sen år tillbaka. T ex i Sollentuna på deras högstadieskola hade barnen två olika ingångar - de som bodde i höghusen hade en och de som kom från villakvarteren hade en. Detta var dock för 6 år sen, och jag hoppas att en så grov segregation inte finns längre. Det var hatisk stämmning där mellan svenskar-invandrare.
    Obehagligt. Så där av mitt negativa svar om Sollentuna!

Lycka till!

• MINI25

Men jenjen:

du verkar missförstå mig med flit! Har du ens läst mitt senaste inlägg ang Märsta, Vallentuna, Sollentuna? Ang Sollentuna skrev jag b la att de har haft en stökig högstadieskola- vilket jag inte "minsann hört"- utan fått berättat för mig av en mycket nära vän till familjen som jobbat som lärare och även polis i Sollentuna. Jag tror mig veta att jag vet mer om Sollentuna än vad du vet. Och för att "försvara" mig i ditt "antagande" att jag tror att "alla skulle självklart vilja bo i de bättre villaförorterna"- så ja, varför skulle man inte välja de lugnaste och mest problemfria områdena om man hade den möjligheten? Alla "dyra" ställen i sthlm är absolut långt i från bra! Men det är ju inte en slump att det är mer brottslighet och problem i t ex Sollentuna (favvo-exemplet!) än i Sigtuna eller Stocksund!
    Hög invandring, hög arbetslöshet, hög kriminalitet.
    TS frågade om lugna, trevliga ställen. Och jag svarade. Det var varken med en underton av snobbism eller oförståelse jag skrev mina inlägg. Alla infallsvinklar är nog välkomna. Dessutom framgår det inte av TS inlägg om hon avser att hyra eller att köpa. Jag har aldrig påstått i mina inlägg att jag naivt nog tror att alla har råd att köpa en villa i Saltis för miljonbelopp eller att allla skulle vilja det. Det var något du själv tolkade in. Har du inte några råd till TS istället? Du verkar ju vara hemma på Sthlmsregionen.

• MINI25

Men man måste ju få försvara sig....
    Har kommit med råd och tips men blir hela tiden påhoppad. Förstår inte varför allt skall överanalyseras..tråkig stämmning.

Kul det där med Sollentuna-Vallentuna!

Jag tycker att du TS skall åka runt med tunnelbanan och pendeltåg för att bilda sig en uppfattning om alla ställen i och runt sthlm- det finns ju hur mycket härliga platser som helst!

• MINI25

TS

Sollentuna har bara en gymnasieskola. Menade INTE högstadieskola. Ber om ursäkt för det! (Alltså den som ligger i närheten av stationen). Men överlag har Sollentuna mycket problem.

Och till Jenjen: ang brottslighet per capita jämför du då Sigtuna KOMMUN (innefattar Märsta och Rosersberg) med Sollentuna kommun- kan jag förstå det. Men jag menade bara Sigtuna som stad. Inser att jag skall uttrycka mig bättre i framtiden! Och ursäkt till dig med!

Svar på tråden Vart ska man bo i Stockholm???!!