• TyskMamma

Vad heter överklassens barn?

Nu har jag hört så många diskussioner om vad som är dåliga namn att jag inte ens vet vilka namn som är "bra".
    Och eftersom folk påstår att låginkomsttagare/arbetslösa använder "dåliga" namn till sina barn så måste jag utgå från att höginkomsttagare använder mer "acceptabla" namn till sina småttingar, MEN VILKA?!
    Alltså, akademiker och andra höginkomsttagare på FL, kom igen nu.

VAD HETER ERA BARN?!

• Svar på tråden Vad heter överklassens barn?
  • Birry

Det är stooor skillnad på överklass och akademiker/höginkomsttagare!

Överklass: Louise, Madeleine, Desirée, Carl-Philip (och andra dubbelnamn), Mauritz... S.k tidlösa namn som du kan hitta ettåringar, trettioåringar, sextioåringar och hundraåringar som heter.

Akademiker/höginkomsttagare är en väldigt bred grupp och mycket svårare att säga några generella namn hos.

(Och nej, bara för att det är en här på FL som har en son som heter Mauritz/Carl-Philip och inte är överklass så faller inte det jag skrivit)

• astalacasta
    Birry skrev 2009-08-26 18:34:23 följande:
    Det är stooor skillnad på överklass och akademiker/höginkomsttagare! Överklass: Louise, Madeleine, Desirée, Carl-Philip (och andra dubbelnamn), Mauritz... S.k tidlösa namn som du kan hitta ettåringar, trettioåringar, sextioåringar och hundraåringar som heter. Akademiker/höginkomsttagare är en väldigt bred grupp och mycket svårare att säga några generella namn hos. (Och nej, bara för att det är en här på FL som har en son som heter Mauritz/Carl-Philip och inte är överklass så faller inte det jag skrivit)
    Jag håller med. Stor skillnad mellan överklassnamn och medelklassnamn. Och det är ju skillnad mellan olika varianter av medelklass också.

I vårt område som är väldigt typisk svensson-medelklass så heter barnen på dagis William, Sara, Vilma, Viktor, Emilia, Max, Sebastian, Isabella etc.

I våra goda vänners bostadsområde, som är närmare stan och har en hyfsat stor andel "vi är kulturella akademiker som egentligen vill bo på Södermalm men har flyttat till närförort för att vi inte har råd med så här stor lägenhet inne i stan"-människor, där heter barnen på deras dagis Hilding, Hulda, Gunnar, Sigyn, Love, Miranda etc

Båda kategorierna är typisk medelklass, men den ena är "vi vill välja namn på tio i topplistan"-medelklass och det andra är "vi vill välja speciella namn till våra barn men det får inte låta trashigt"-medelklass.
  • HelenaMaria

Vi är akademiker/medelklass och sonen heter Bror.

• HelenaMaria

Kan ju tillägga att vi aldrig skulle välja något modenamn. Det är inte många i sonens ålder som heter som han men det är i alla fall ett gammalt hederligt namn.

• 071001

P son, Sture och Holger faller också mig i smaken.
    Vi har inte valt Siris namn för att det ska vara mode utan det var en kompromiss där pappan ville ha Sigrid och jag kunde sträcka mig till Siri. Ingrid och Maria är släktnamn.
    Vi bor i city och på Siris dagis vimlar det av barn vid namn Alexander, William, Clara, Oscar osv. Väldigt populära namn helt enkelt.

• CK82

Haha, vilken skum tråd

Min sambo, anses som en "höginkomsttagare"
    och jag jobbar knappt utan lever på sambon och pappa (så mej vet jag inte vad man ska kalla )

Men sonen heter iaf Alexander Henning

Och nya bebisen kommer antagligen heta Willhelm eller Isabell

Sen om det är WT-namn eller inte spelar mej mindre roll!

• Halvblod

De väljer pensionärsnamn *ryyyyyser*

• TyskMamma

3 härliga killar skrev 2009-08-27 09:21:21 följande:

hahaha skrattar på mej!vilka fån det finns...tysk mamma verkar lite tokig
    Ja lite tokig måste man allt vara ibland annars överlever man väl inte FL!
    Alla sk. "WT-diskussioner" har vridit om hjärnan på mig några varv för mycket tror jag bestämt!
    Hur tusan ska man veta vad man ska kalla sina barn om alla namn är "fula"? Så då tar jag helt enkelt och frågar de fiiiina vad de ger sina barn för fiiiina namn, för DE kan man väl ändå inte kalla "WT" för "WT" är väl ändå samma som "underklass"??!
  • Frila2
    071001 skrev 2009-08-27 11:16:50 följande:
    P son, Sture och Holger faller också mig i smaken. Vi har inte valt Siris namn för att det ska vara mode utan det var en kompromiss där pappan ville ha Sigrid och jag kunde sträcka mig till Siri. Ingrid och Maria är släktnamn.Vi bor i city och på Siris dagis vimlar det av barn vid namn Alexander, William, Clara, Oscar osv. Väldigt populära namn helt enkelt.
    Min dotter heter också Siri men här var det jag som ville ha Sigrid och maken som kunde gå med på Siri.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
Svar på tråden Vad heter överklassens barn?