• VildaMathilda

Kräftor

Är det någon som vet om man får lov att äta KRÄFTOR när man är gravid..

Vi ska ha kräftskiva till helgen och vet inte om jag får äta ..

Tacksam för svar

• Svar på tråden Kräftor
  • Anova

JA det är okej.. Livsmedelsverket säger att så länge du inte överkonsumerar så är det okej att äta kräftor om du är gravid. Det är det jag går efter då jag säljer kräftor till gravida.

• Smillas

du kan absolut äta kräftor... njut och sug musten ur de röda...

• La Lola
    Anova skrev 2009-08-25 19:27:59 följande:
    JA det är okej.. Livsmedelsverket säger att så länge du inte överkonsumerar så är det okej att äta kräftor om du är gravid. Det är det jag går efter då jag säljer kräftor till gravida.
    Man kan äta det utan några som helst begränsningar.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • VildaMathilda

TACK alla för svar ...
    Detta gör mig glad.. då kan jag äta kräftor i helgen mumms längtar

• La Lola
    Anova skrev 2009-08-25 19:31:52 följande:
    La Lola skrev 2009-08-25 19:28:48 följande: Nja.. Det säger ju inte livsmedelsverket.. Det finns ju miljögifter mm. uppmätta i kräftor. Överkonsumtion är inte att rekomendera. www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Ma.../
    Hur den där länken skulle kunna vara svar på det vet jag inte riktigt?

2-3 ggr i veckan (minst) är det hursomhelst ok.
  • Anova

La Lola skrev 2009-08-25 19:33:56 följande:

Hur den där länken skulle kunna vara svar på det vet jag inte riktigt? 2-3 ggr i veckan (minst) är det hursomhelst ok.
    Det måste ha blivit något fel i inklistringen..

www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-vid-graviditet/Kan-man-ata-kraftor-under-graviditeten/

Om inte länken fungerar så står det detta:

Livsmedelsverkets mätningar av kvicksilver och organiska miljögifter i kräftor visar låga halter, och ligger under gällande rikt- och gränsvärden för fisk.

Dessa resultat, i kombination med att kräftor konsumeras i små mängder totalt sett, gör att det inte finns någon anledning att avstå från att äta kräftor under graviditet.

Jobbar du på livsmedelsverket eller liknande?
  • La Lola
    Anova skrev 2009-08-25 19:42:38 följande:
    La Lola skrev 2009-08-25 19:33:56 följande: Det måste ha blivit något fel i inklistringen.. www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Ma.../ Om inte länken fungerar så står det detta: Livsmedelsverkets mätningar av kvicksilver och organiska miljögifter i kräftor visar låga halter, och ligger under gällande rikt- och gränsvärden för fisk. Dessa resultat, i kombination med att kräftor konsumeras i små mängder totalt sett, gör att det inte finns någon anledning att avstå från att äta kräftor under graviditet. Jobbar du på livsmedelsverket eller liknande?
    Länken funkade jättebra men jag funderar mest vart det står något om överkonsumtion?
    För det står ju "Dessa resultat, i kombination med att kräftor konsumeras i små mängder totalt sett"

Varför undrar du om jag jobbar där?
  • Anova

La Lola skrev 2009-08-25 19:46:23 följande:

Länken funkade jättebra men jag funderar mest vart det står något om överkonsumtion? För det står ju "Dessa resultat, i kombination med att kräftor konsumeras i små mängder totalt sett"Varför undrar du om jag jobbar där?
    De riktlinjer jag fått från SLV ang. skaldjur är att överkonsumtion inte är lämpligt för gravida. Därmot är jag "yrkeskvinna" i branschen. Därför undrade jag om du var anställd vid SLV och det hade kommit nya branschrekomendationer.
Svar på tråden Kräftor