• Anova

Kräftor

JA det är okej.. Livsmedelsverket säger att så länge du inte överkonsumerar så är det okej att äta kräftor om du är gravid. Det är det jag går efter då jag säljer kräftor till gravida.

• Anova

La Lola skrev 2009-08-25 19:33:56 följande:

Hur den där länken skulle kunna vara svar på det vet jag inte riktigt? 2-3 ggr i veckan (minst) är det hursomhelst ok.
    Det måste ha blivit något fel i inklistringen..

www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-vid-graviditet/Kan-man-ata-kraftor-under-graviditeten/

Om inte länken fungerar så står det detta:

Livsmedelsverkets mätningar av kvicksilver och organiska miljögifter i kräftor visar låga halter, och ligger under gällande rikt- och gränsvärden för fisk.

Dessa resultat, i kombination med att kräftor konsumeras i små mängder totalt sett, gör att det inte finns någon anledning att avstå från att äta kräftor under graviditet.

Jobbar du på livsmedelsverket eller liknande?
  • Anova

La Lola skrev 2009-08-25 19:46:23 följande:

Länken funkade jättebra men jag funderar mest vart det står något om överkonsumtion? För det står ju "Dessa resultat, i kombination med att kräftor konsumeras i små mängder totalt sett"Varför undrar du om jag jobbar där?
    De riktlinjer jag fått från SLV ang. skaldjur är att överkonsumtion inte är lämpligt för gravida. Därmot är jag "yrkeskvinna" i branschen. Därför undrade jag om du var anställd vid SLV och det hade kommit nya branschrekomendationer.
  • Anova

La Lola skrev 2009-08-25 19:55:08 följande:

Men nu finns ju endast kostråden att tillgå för de gravida (om de inte forskar vidare i ämnet men det gör nog väldigt få av dessa).
    Spelar roll..
    Men så länge du inte jobbar för livsmedelsverket och har nya branschrekomendationer kommer jag att hålla fast vid de gamla och inte rekomendera överkonsumtion av kräftor till gravida..
  • Anova

La Lola skrev 2009-08-25 20:01:14 följande:

Men då får du gärna definiera vad överkonsumtiion innebär. För det blir jag nyfiken på. Eftersom det är ok 2-3 gr i veckan enligt kostråden.
    T.ex. ett kilo kräftor per gång, några gånger i veckan. Sen beror det ju givetvis på hur man annars lägger upp kosten, äter man mycket insjöfisk bör man vara mer aktsam för kräftor än annars.
  • Anova

La Lola skrev 2009-08-25 20:08:05 följande:

Men insjöfisk finns det ju också rekomendationer kring så de som följer kostråden har nog läst det.
    Jag tvivlar på det, jag får ständigt frågor kring gravidas kostråd.
Svar på tråden Kräftor