Inlägg från: Loco Madre |Visa alla inlägg
  • Loco Madre

Tramadol - farligt?

Risen för vanebildning av tramadol är väldigt hög och inget man ska ta om man absolut inte måste. Det är en opiod och kan alltså resultera i mycket starkt beroende men det behöver det ju såklart inte göra. Har du väldigt ont så bör du ju ta dina värktabletter men som sagt ge fanken i dem om det inte är absolut nödvändigt!

• Loco Madre

Kramper kan man få om man överdoserar så det är nog inget du behöver oroa dig för.

• Loco Madre
    Anonym skrev 2009-08-26 00:01:41 följande:
    Om det hade varit så farligt att ta tabletterna hade inte läkaren skrivit ut dom, och man brukar i allmänhet inte bli beroende av att äta dom i tre dagar. Det är vanligt med biverkningar som tex klåda. Om du känner dig väldigt påverkad av tabletten har du kanske fått lite för hög dos, ring och hör med läkaren om det går att sänka dosen. Om du har så stora smärtor att du fått tradolan utskrivet ska du självklart ta dom. Sannolikt läker din kropp snabbare om du är uppe och rör dig och orkar äta som vanligt och sover bra om natten, och det brukar vara enklare om man är smärtfri.
    Det ÄR farligt att äta denna typen av medicin och det skrivs inte ut i alls så stor utsträckning längre. Det har nyligen blivit narkotikaklassat och missbruket har ökat explosionsartat det senaste.. kanske året..
  • Loco Madre
    modestyonly skrev 2009-08-26 09:45:36 följande:
    Loco Madre skrev 2009-08-26 09:27:42 följande: En släkting till mig fick nyligen sluta med citodon pga av risk för beroende och övergå (!) till tramadol! Jag tycker TS ska prata med sin läkare igen alternativt ringa Apoteket där man kan få rådgivning av utbildad personal och inte lyssna till oss här! Min åsikt är, att man kan ta den medicin man behöver! Om man inte har problem sedan tidigare med att bli beroende av olika saker kan man ta dom flesta mediciner under läkares kontroll och enligt ordination!!!
    Ja man måste ju byta till något och man kan ju vara i riskzonen för beroende av citodon men inte tramadol det är ju olika vad man är känslig för.
    Självklart ska man ta sina värktabletter om man har ont. Poängen, om du verkligen inte förstått det, är att man ska vara försiktig. Det finns otroligt många läkemedelsberoende och tyvärr så följs dessa fall inte upp av sjukvården. Dessa preparat har skrivits ut hej vilt tidigare, morfin. Alltså jag vet inte om du upplevt ett rus på morfin någon gång men har man det så är det inte särskillt svårt att förstå att det är farligt.
  • Loco Madre
    modestyonly skrev 2009-08-26 10:10:09 följande:
    Loco Madre skrev 2009-08-26 09:57:20 följande: Jo jag förstår det väldigt väl! Men riktade mig främst mot tidigare inlägg, av kramgo80, där jag tyckte att hon körde med skrämseltaktik!!
    Okej ursäkta min otrevliga ton jag trodde du riktade dig till mig och jag vill egentligen bara säga att man ska vara försiktig för det är så tråkigt när människor med helt normala, bra liv som kanske drabbas av en olycka eller får värk på annat sätt ska sluta som missbrukare.
    Men du TS märker ju om du har svårt att sluta ta tabletterna av andra orsaker än värk, gå då till din läkare så kan man få hjälp med nedtrappning osv.
Svar på tråden Tramadol - farligt?