• Anonym (har ont)

Tramadol - farligt?

Lägger tråden under denna rubrik även om jag inte är en missbrukare.

Måste bara fråga: har fått Tramadol utskrivet pga värk, ska ta dom några dagar, 1-2 tabletter max 3 ggr/dag.
    Jag är inte van vid dessa tabletter så jag undrar om det är vanligt att känna sig typ yr/full, klia på kroppen av dessa? Det kliar fasiken överallt och jag som aldrig knarkat känner mig nästan hög.

Är detta farligt att ta? Jag ska bara ta dessa nu ett tag och sen vid akut behov men man blir ju lite mörkrädd.. Är jätteärdd att bli beroende. Läkaren sa att man inte ska äta dessa för länge. Men hur länge är för länge. Är dte ok några dagar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-25 22:41
    Sorry - jag sa fel. menar ju TRADOLAN!!!!!

• Svar på tråden Tramadol - farligt?
  • Maddisen80

Hejsan jag åt tramadol över 2 månader 8 om dagen ,dem är inte bra alls ,man känner sig yr av dem ,det är mycket biverkningar.

• Anonym (har ont)
    Maddisen80 skrev 2009-08-25 22:41:20 följande:
    Hejsan jag åt tramadol över 2 månader 8 om dagen ,dem är inte bra alls ,man känner sig yr av dem ,det är mycket biverkningar.
    Jag menar Tradolan! Så heter mina.
  • Loco Madre

Risen för vanebildning av tramadol är väldigt hög och inget man ska ta om man absolut inte måste. Det är en opiod och kan alltså resultera i mycket starkt beroende men det behöver det ju såklart inte göra. Har du väldigt ont så bör du ju ta dina värktabletter men som sagt ge fanken i dem om det inte är absolut nödvändigt!

• Maddisen80

tradolan är ungefär samma som tramadol ,min morfar blev jättesjuk av dem + en kompis till mig fick epelepsi anfall.

• cissan29

Om du har fått det på recept av en läkare o du verkligen har ont så självklart ska du ta dom men tänk dig för innan. Dom är väldigt beroende framkallande det saknas bara en molekyl i dom tabletterna som gör dom till ren morfin. Beroende skapas på mindre än 2 veckor och kan gå ännu snabbare så va försiktig.

• Loco Madre

Kramper kan man få om man överdoserar så det är nog inget du behöver oroa dig för.

• kramgo80

Anonym (har ont) skrev 2009-08-25 22:39:37 följande:

Jag är inte van vid dessa tabletter så jag undrar om det är vanligt att känna sig typ yr/full, klia på kroppen av dessa? Det kliar fasiken överallt och jag som aldrig knarkat känner mig nästan hög.
    Japp, det är vanligt. Det är ju en syntetisk opiat. Det är, i princip, det samma som heroin. Heroinister gillar också att klia sig och så vidare. Opium, morfin, heroin, tradolan, tramadol, doloxene, distalgesic... You name it.

Farligt och farligt, de är ju FYSISKT beroendeframkallande så om du trycker i dig många åt gången under lång tid så, ja. Om du gillar att bli hög så är det även PSYKISKT beroende framkallande. Även läkarens ordination KAN vara riskabel, dock bör den vara lite mer kontrollerad.

Här kan du läsa mer:

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

www.flashback.info/showthread.php
  • Fins Mamma

tramado heter ju det verksamma ämnet i tradolanen också så du har rätt... det är sjukt beroendeframkalande

• kramgo80
    Fins Mamma skrev 2009-08-25 22:58:15 följande:
    tramado heter ju det verksamma ämnet i tradolanen också så du har rätt... det är sjukt beroendeframkalande
    Tradolan och Tramadol är samma tablett.
  • Anonym (,,,)

Så här jag jag fått förklarat för mig: När man har svår smärta "äter" liksom kroppen upp morfinet vilket då ger enbart smärtlindring och man riskerar inte att bli beroende under de här omständigheterna.

Men...om smärtan inte är fullt så svår och man dessutom upplever ett rus i samband med tablettintaget, då har man tagit för stark medicin vilket kan leda till beroende om man trots allt fortsätter medicinera.

Svar på tråden Tramadol - farligt?