Inlägg från: Anonym (,,,) |Visa alla inlägg
  • Anonym (,,,)

Tramadol - farligt?

Så här jag jag fått förklarat för mig: När man har svår smärta "äter" liksom kroppen upp morfinet vilket då ger enbart smärtlindring och man riskerar inte att bli beroende under de här omständigheterna.

Men...om smärtan inte är fullt så svår och man dessutom upplever ett rus i samband med tablettintaget, då har man tagit för stark medicin vilket kan leda till beroende om man trots allt fortsätter medicinera.

• Anonym (,,,)
    kramgo80 skrev 2009-08-25 23:07:30 följande:
    Anonym (,,,) skrev 2009-08-25 23:05:19 följande:
    Och då är vi inne på PSYKISKT beroende, du vill gärna uppleva euforin en gång till.
    Ok. Men det var så läkaren sa till min bror då han hade svår smärta pga cancer och inte ville ta morfin pga risken att bli beroende. Det resulterade i att han tog bara morfinet under tiden han hade svår smärta. När smärtan lättat undvek han morfin och utvecklade inget beroende.
  • Anonym (,,,)
    kramgo80 skrev 2009-08-25 23:21:06 följande:
    Anonym (,,,) skrev 2009-08-25 23:12:05 följande:
    Det låter jävligt märkligt för att vara helt ärlig, om läkaren påstår att man endast kan bli beroende om man upplever ett rus i samband med medicinintaget så är han helt ute och cyklar. Du kan bli fysiskt beroende utan att känna något som helst rus.
    Kanske det men den viktigaste faktorn kvarstår att vid svår smärta äts morfinet upp av kroppen.
Svar på tråden Tramadol - farligt?