Inlägg från: DreamBitch |Visa alla inlägg
  • DreamBitch

Tramadol - farligt?

Anonym (har ont) skrev 2009-08-25 22:39:37 följande:

Lägger tråden under denna rubrik även om jag inte är en missbrukare. Måste bara fråga: har fått Tramadol utskrivet pga värk, ska ta dom några dagar, 1-2 tabletter max 3 ggr/dag. Jag är inte van vid dessa tabletter så jag undrar om det är vanligt att känna sig typ yr/full, klia på kroppen av dessa? Det kliar fasiken överallt och jag som aldrig knarkat känner mig nästan hög. Är detta farligt att ta? Jag ska bara ta dessa nu ett tag och sen vid akut behov men man blir ju lite mörkrädd.. Är jätteärdd att bli beroende. Läkaren sa att man inte ska äta dessa för länge. Men hur länge är för länge. Är dte ok några dagar? TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-25 22:41 Sorry - jag sa fel. menar ju TRADOLAN!!!!!
    Tramadol är den verksamma substansen och finns i form av olika namn. (Gemadol, Tiparol, Nobligan, Tradolan, Tramadol samt Tridural)
    Om du är ordinerad att äta dessa i några dagar behöver du inte alls känna någon oro. Din ordination är inte en maxdos så du kan andas ut.
    Att äta tramadol i några dagar ger inget beroende och väldigt väldigt sällan några utsättningssymtom. Har du ont ska du äta dom.
    Det enda du bör tänka på är att inte äta dom mer än när du behöver. Dvs bara för att du är ordinerad en viss dos betyder det inte att du MÅSTE äta denna dos. Känner du dig smärtfri på en mindre dos så håll dig till den istället.
    Personligen fick jag utsättningssymtom efter ca en månads användande men allt sådant är så individuellt så det är omöjligt att svara på frågan "hur länge är för länge". Jag klarar att äta dom i ca 1-2 veckor utan några problem. Vissa klarar inte det utan kan max äta dom i någon dag. Andra kan äta dom i flera månader utan några problem när dom slutar så det är, som sagt, väldigt individuellt.

Du behöver inte oroa dig för att dom är farliga om du håller dig till din läkares ordination men återigen vill jag påpeka att det är du själv som känner din kropp bäst. Är du smärtfri på en mindre dos så ska du inte äta mer än så.

Dom biverkningar du berättade om är fullkomligt normala och brukar gå över redan efter en dag eller två. Dock kan du testa att ta en istället för två tabletter per gång om du vill minska dessa besvär.

Till sist vill jag säga att bästa sättet att inte bli beroende är att tänka efter om man verkligen behöver tabletterna varje gång man är på väg att ta dom samt att ha en helt öppen kommunikation med din läkare. Berättar du för din läkare att du bara tagit halva rekommenderade dosen så är det inget din läkare kommer att ifrågasätta utan snarare uppmuntra. Man ska äta så lite som möjligt av dessa tabletter.
  • DreamBitch
    Fins Mamma skrev 2009-08-26 11:37:39 följande:
    well, nja, tramadolet är soms agt det verksama ämnet i båda... har i flertal år ätit dessa till o från sp jag vet... jag kan inte äta tradolan för det får jag huvvudvärk av tex... så precis lika r de itne
    När man säger att det är samma tablett menas det att tabletterna innehåller samma verksamma substans. Så jo, det ÄR samma.
    Det du reagerar på är dom olika hjälpämnen som finns i tabletterna men det gör det inte till två olika tabletter.
    Vore det två olika tabletter skulle du inte bli tillfrågad av apotekspersonal om det går bra att du får Nobligan istället för Tradolan som det står på ditt recept.
  • DreamBitch

Anonym (har ont) skrev 2009-08-26 15:48:11 följande:

Jag har vid ett annat tillfälle ätit Citodon, maxdos, men jag tycker dessa Tradolan är mkt obehagligare! Man blir helt påverkad av dom och mkt längre tid också.
    Anledningen till detta är för att tramadol har en halveringstid på 5-7timmar medan citodon (kodein) har en halveringstid på bara 3timmar. :)
    Men som jag skrev i ett tidigare inlägg så fungerar biverkningarna på tramadol ganska likt i princip vilket läkemedel som helst. Man känner bara av dom den första och kanske andra dagen.
    Tycker dock att det är jättebra att du har valt att ta en mindre dos. Hoppas smärtan går över snart.
    Kram
  • DreamBitch

Anonym (fråga dr) skrev 2009-08-26 21:49:44 följande:

Jag visste inte att det fanns en fråga doktorn tråd! Sluta svara på frågor ni inte har någon vetskap om. TS.samtala igen med din ansvariga läkare och berätta om din oror, stället för att ta råd från tablett missbrukare.
    Nämn ETT fel som jag har skrivit, SNÄLLA!
    Du sitter och dömer ut en hel tråd för att vara okunniga och till på köpet så har du mage att kalla alla för tablettmissbrukare.
    Själv har du däremot inte tillfört ett uns av fakta vilket jag därmed tolkar som att du kan minst av alla.
    Att komma in i en tråd och försöka påskina att man kan så mycket mer än dom andra i tråden är dömt att misslyckas om man särskriver dom allra enklaste ord. Det inger inget direkt förtroende och dina påhopp ingav inget hopp om att du sitter på någon kunskap heller för den delen.
  • DreamBitch

Anonym (fråga dr) skrev 2009-08-26 22:47:42 följande:

Jag har läst hela tråden. Den ända som vet vad hon talar om är "Loca Madre". Men om du läser tråden en gång till så försår du kanske det ironiska i det hela.
    Ja, hon har haft rätt i det lilla hon har skrivit om man bortser från hennes inlägg angående kramper. Faktum är att det finns människor som har krampat på så pass små doser som 50-100mg.
  • DreamBitch

Tycker det är fascinerande att folk är så snabba med att kliva in i en tråd och kritisera andra debattörer men försvinner sedan lika snabbt igen när dom får motargument.
    Det om något tyder ju på en enorm okunskap om man inte ens kan backa upp sin egen kritik.

• DreamBitch
    succomber skrev 2009-08-29 23:38:42 följande:
    ja, dom är starkt beroendeframkallande och har ett morfin liknande medel i sig. har en vän som har varit beroende av dom i flera år nu. så om du kan så undvik att ta dom om du har lätt att bli beroende av saker.
    Tramadol omvandlas till O-desmetyltramadol i kroppen och det är i huvudsak DETTA ämne som är ett morfinliknande.
    Många pratar om att tramadol är ett morfinliknande läkemedel vilket låter fruktansvärt i många öron därför anser jag att man kanske bör tillägga att tramadol bara ger mellan 1/10 och 1/6 av morfinets effekt.
    Vad som menas "ett morfinliknande" preparat är att det molykylärt är relativt likt morfin men detta betyder inte att det har samma effekt som morfin. Minsta lilla förändring i den molykylära uppbyggnaden kan ge enormt olika effekter.
Svar på tråden Tramadol - farligt?