Inlägg från: modestyonly |Visa alla inlägg
  • modestyonly

Tramadol - farligt?

Jag äter Tradolan mot smärta vid fibromyalgi! Första gångerna jag tog tabletterna upplevde jag ett rus, men det är övergående! Jag har tagit dom i ett halvår, mellan en och två tabletter om dagen! Nyligen gjorde jag ett uppehåll, då jag fick hjärklappning, som kunde bero på biverkning av medicinen! Jag hade inga problem att vara utan dom, annat än med smärtan, fanns inge "sug" efter dom. Min läkare säger att så länge jag håller mig till dosen och inte höjer den, så är det ingen fara!

• modestyonly
    kramgo80 skrev 2009-08-25 23:42:47 följande:
    Grattis. Toleransen har ökat.
    Det är bra, den psykiska absitensen klarade du dig ifrån.
    Är du läkare? Ökar toleransen redan efter 2-3 tabletter???
  • modestyonly

Hade jag dessutom fysisk abstinens, dvs hjärtklappning innan jag gjorde ett uppehåll??
    Du är inte särskilt trovärdig!!

• modestyonly

Och din slutsats angående min hjärtklappning, som var abstinens, fast jag fick den under tiden jag tog medicinen??

Jag tar en tablett om dagen för det mesta, jobbar jag kväll och har extra ont tar jag en till...jävla bra rus om det håller i sig 24 timmar!!!

• modestyonly
    kramgo80 skrev 2009-08-25 23:53:01 följande:
    Jag läste fel och ber om ursäkt. Jag uppfattade som att när du slutade med tabletterna fick du hjärtklappning. Men när jag läser igen så ser jag att du FICK hjärtklappning av tabbletterna.Har jag uppfattat dig korrekt?
    Trodde att jag fick det av tabletterna, då det stod listat som en biverkning och jag gjorde ett uppehåll för att se om det försvann!!
  • modestyonly

Loco Madre skrev 2009-08-26 09:27:42 följande:

Det ÄR farligt att äta denna typen av medicin och det skrivs inte ut i alls så stor utsträckning längre. Det har nyligen blivit narkotikaklassat och missbruket har ökat explosionsartat det senaste.. kanske året..
    En släkting till mig fick nyligen sluta med citodon pga av risk för beroende och övergå (!) till tramadol!

Jag tycker TS ska prata med sin läkare igen alternativt ringa Apoteket där man kan få rådgivning av utbildad personal och inte lyssna till oss här!

Min åsikt är, att man kan ta den medicin man behöver! Om man inte har problem sedan tidigare med att bli beroende av olika saker kan man ta dom flesta mediciner under läkares kontroll och enligt ordination!!!
  • modestyonly

Loco Madre skrev 2009-08-26 09:57:20 följande:

Ja man måste ju byta till något och man kan ju vara i riskzonen för beroende av citodon men inte tramadol det är ju olika vad man är känslig för.Självklart ska man ta sina värktabletter om man har ont. Poängen, om du verkligen inte förstått det, är att man ska vara försiktig. Det finns otroligt många läkemedelsberoende och tyvärr så följs dessa fall inte upp av sjukvården. Dessa preparat har skrivits ut hej vilt tidigare, morfin. Alltså jag vet inte om du upplevt ett rus på morfin någon gång men har man det så är det inte särskillt svårt att förstå att det är farligt.
    Jo jag förstår det väldigt väl!
    Men riktade mig främst mot tidigare inlägg, av kramgo80, där jag tyckte att hon körde med skrämseltaktik!!
  • modestyonly

Loco Madre skrev 2009-08-26 10:57:07 följande:

Okej ursäkta min otrevliga ton jag trodde du riktade dig till mig och jag vill egentligen bara säga att man ska vara försiktig för det är så tråkigt när människor med helt normala, bra liv som kanske drabbas av en olycka eller får värk på annat sätt ska sluta som missbrukare.Men du TS märker ju om du har svårt att sluta ta tabletterna av andra orsaker än värk, gå då till din läkare så kan man få hjälp med nedtrappning osv.
    Ingen fara på taket! Tycker annars ditt inlägg, var bra skrivet Jag håller med om att man ska vara försiktig!
  • modestyonly

Anonym (fråga dr) skrev 2009-08-26 21:49:44 följande:

Jag visste inte att det fanns en fråga doktorn tråd!Sluta svara på frågor ni inte har någon vetskap om. TS.samtala igen med din ansvariga läkare och berätta om din oror, stället för att ta råd från tablett missbrukare.
    Så om man använder en medicin, utskriven av läkare, enligt ordination eller lägre, så är man tablettmissbrukare??? Vilken idioti!! Två personer i samma tråd (eller är det samma person) har angett mig med flera som tablettmissbrukare! Nu får ni allt ta och lägga av....
  • modestyonly

TS!!
    Två verkar lite mycket! Jag har ordinerats 1 tablett 1-3 ggr dagligen!
    Angående, biverkningar där du känner dig påverkad, så är det säkert individuellt, eftersom jag känner mig påverkad av citodon, men inte av Tradolan, förutom 2 första dagarna! Jag kan inte jobba med Citodon i kroppen, men däremot med Tradolan!

Jag delar med mig av mina erfarenheter och det ska inte feltolkas som försök till medicinsk rådgivning!! Jag står fast vid mina tidigare råd att konsultera din läkare eller ditt apotek.

• modestyonly
    DreamBitch skrev 2009-08-27 00:24:10 följande:
    Tycker det är fascinerande att folk är så snabba med att kliva in i en tråd och kritisera andra debattörer men försvinner sedan lika snabbt igen när dom får motargument.Det om något tyder ju på en enorm okunskap om man inte ens kan backa upp sin egen kritik.
    Svårt att backa upp påhopp, då dom är väldigt svåra att presentera fakta till, speciellt då ingen av dom känner till mig och min situation och varför jag fått läkemedel utskrivet!!
Svar på tråden Tramadol - farligt?