• Dalias mamma

Helsingborg VS Lund (BB)

Vart ska jag föda? Har varit inställd på Lund men läste om Hbg och dom verkar mer personliga på BB.

Grejen är att dom verkar ha 2 olika ställen man kan vara på efter förlossningen, nån som vet mer om det? Lund är dyrare och man måste ha med sig allt själv, man verkar vara mer självgående där. Samtidigt är det närmare till barnvakten (skiljer kanske 20-30 min) och känns som ett stort, säkert sjukhus.

• Svar på tråden Helsingborg VS Lund (BB)
  • snuttP

Jag har fött på båda ställena. Andra gången valde jag helsinborg för att jag aldrig nånsin kunde tänka mig att föda i Lund igen. Har bara gott att säga om Helsingborg.

I lund kommer man till avd.44 om man får kompli. I Helsingborg vet jag inte vad avd. heter men min man fick stanna i alla fall, det fick han inte i Lund.
    Om man mår bra så kommer man till pat. hotellet i Lund i Helsingborg som kommer man till en självgående avdelning. Har legat i källaren men vad jag hört så har dom tillfälligt flyttat den nu.

Är sååå nöjd med Helsingborg!

• Dalias mamma

Det låter som om det blir hbg då =)

Finns allt tillgängligt där? Bindor, blöjor etc? Är jättenojjig att min kille inte får stanna men det verkar ju lovande. Är det nåt annat man ska tänka på om man åker till hbg?

• Mikkla

Glöm inte att det är vägarbete på motorvägen mellan Lund och Löddeköpinge!!

Jag har också hört mycket gott om Helsingborg och tänkte välja det. Vet om att många malmöbor väljer att åka till Lund och därför har de väldigt mycket att göra. Sen vill jag gärna ha med min man så mycket jag bara kan. Plus att de i Helsingborg ska vara bra på pallförlösningar som jag är lite nyfiken på att testa.

Lycka till!

• Biina88

Jag kom hem igår från Sjukhuset och vi log på egenvården i hbg och min sambo fick stanna alla dagar. Personalen är mycket trevlig, och allt som du behöver efter förlossningen finns! Jag är super nöjd!!!! Lycka till!

• Dalias mamma

Tack för era svar. Är helt inne på att åka till Hbg nu =)

• Ellih73

Hej!
    Jag har med tänkt att föda i Hbg, då vi bor lite utanför. Men för vår del är det först dags i dec ;) Min bror å hans fru fick tvillingar för ca 1,5 år sen i Hbg, å de är jättenöjda med vården där!

• jenny C

jag födde i lund förra gången, för 4 år sedan...
    Va jätte nöjd!!

Blev lite kompikationer när sonen skulle komma ut, va bredaxlad och fastna så hjärtljudet gick ner på han, fick klippas och tas med sugklocka, detta skötte dem väldigt proffsigt där, märkte inte av alls att det va såå akut och allvarligt som det egentligen va och som jag förstod efteråt....
    Det ända som va nackdelen, va att jag fick ligga uppe på bb ett dygn och där fick inte mannen sova över, men sen hamnade vi på patient hotellet och det va jätte bra...

År beräknad till om 9 dagar och kommer välja Lund då med...

Det är vägarbete till helsingborg nu med, började i måndags, så det är inte bara till Lund det är det nu!!!

• silvanus

jag födde i lund sist och ska göra det igen.....hade inga problem med personal och så på förlossningen det var först på pat.hotellet där är eller var en personal som var rent sagt dum i huvudet, hon tryckte ner en helt för att min son inte ville amma hoppas man slipper henne denna gången men nu andra gången är jag ju beredd och har köpa amningspump mm

har inga erfarenheter av helsingborg själv men alla jag känner som fött där är nöjda

• Mikkla

jenny C skrev 2009-08-26 10:50:35 följande:

Det är vägarbete till helsingborg nu med, började i måndags, så det är inte bara till Lund det är det nu!!!
    Var är vägarbetet? Kanske borde kolla upp en alternativ väg till Helsingborg.. har bf på lördag.
  • Izzie

Jag födde min dotter i Lund för lite mer än 3 år sen och ALDRIG mer jag sätter min fot på den förlossningen. För mig var det en mardrömsupplevelse. Jag upplevde det så illa att jag denna gången inte ens vågar gå igenom en förlossning till utan har blivit beviljad snitt i Hbg.
    Jag kände mig väldigt illa behandlad och bortglömd av personalen både på förlossningen och på avd 44.
    Däremot var personalen på neonatalavd där tösen hamnade helt UNDERBAR!

Lycka till

Svar på tråden Helsingborg VS Lund (BB)