• Dalias mamma

Helsingborg VS Lund (BB)

Vart ska jag föda? Har varit inställd på Lund men läste om Hbg och dom verkar mer personliga på BB.

Grejen är att dom verkar ha 2 olika ställen man kan vara på efter förlossningen, nån som vet mer om det? Lund är dyrare och man måste ha med sig allt själv, man verkar vara mer självgående där. Samtidigt är det närmare till barnvakten (skiljer kanske 20-30 min) och känns som ett stort, säkert sjukhus.

• Svar på tråden Helsingborg VS Lund (BB)
  • Caterinek

Föddevår dotter i Lund i januari och är supernöjd. Pga många komplikationer låg jag på avd 44 innan hon föddes flera veckor. Superfin personal.
    Och tänk också på att i Lund finns de mest kompetenta barnläkarna och den bästa neonatal avdelningen. Lycka till!

• pussgurkan86

jag födde min dotter i Lund i november 2008 och är supernöjd med allting, bra personal och eget rum på bb där man bara kunde ringa dom så kom sköterskorna snabbt och hjälpte en.

jag behövde mycket hjälp med amningen så jag missbrukade telefonen ganska väl.

jag är iaf supernöjd med Lund och kommer föda där igen.

• jenny C
    Mikkla skrev 2009-08-26 14:51:35 följande:
    jenny C skrev 2009-08-26 10:50:35 följande: Var är vägarbetet? Kanske borde kolla upp en alternativ väg till Helsingborg.. har bf på lördag.
    vet inte riktigt, men ska till hbg idag och handla lite så jag kan kolla och berätta exakt sen {#lang_emotions_smile}
  • Dalias mamma

Tack för alla svar, har typ 3 veckor kvar så nu hinner jag fundera. Men det lutar åt hbg.

Angående vägarbeten så kan man kolla vägverkets hemsida, där står vägarbeten och köbildningar

• Ellih73
    jenny C skrev 2009-08-26 10:50:35 följande: Var är vägarbetet? Kanske borde kolla upp en alternativ väg till Helsingborg.. har bf på lördag.
    Det är vägarbeten från Löddeköpinge el Rydebäck. Men ni kan köra av där mot Bjuv. Kör sedan mot Bjuv hela vägen, men när ni kommer till rondellen vid Ekeby kör vänster, så kommer ni ut vid S Hbg å fortsätt sen in mot centrum å sjukhuset.

Lycka till :)
  • jenny C
    ja som sagt vägarbetet sträcker sig mellan rydebäck och helsingborg södra...
  • Almare

Jag födde i Lund - 06 och var jättenöjd. Kom till patenthotellet direkt och där har de bl a en underbar kock som fixar precis vad du vill i matväg om inget lockar på menyn.

Är det ditt första barn? Tänkte bara kolla lite på vart du bor, för om du åker in när du har ordentliga värkar så lovar jag dyrt och heligt att du inte vill sitta en minut extra i en bil då det är skitjobbigt i varenda kurva eller gupp då man spänner magen för att hålla emot. Särskilt när man har en helstressad karl vid ratten som plötsligt tror att han är formel-1 förare. Så då rekommenderar jag varmt att du åker dit du har närmast. Det underlättar en hel del. Inte är det heller särskilt kul att vara tvungen att åka en längre sträcka hem om de skickar hem dig igen.

Jag tror inte det spelar nån större roll vart man föder - när man väl är på förlossningen har man oftast annat att tänka på hur det ser ut på avdelningen eller när det renoverades sist. Det man värdesätter är proffsig personal. Men visst är det trist att pappan inte får stanna om man skulle hamna på avd 44, men jag tröstar mig med att de å andra sidan har den bästa kompetensen i landet på Lund om nåt skulle hända vid förlossningen.

• snuttP

Jag tror inte det handlar så mycket om hur pass fint där är. Utan det handlar om att man vi va väl omhändertagen. Därför röstar jag absolut för helsingborg. Vägrade födda i Lund med risken för att komma till avd.44 igen.

Helsingborg är så pass nära (och dom har bra doktorer där med) att om dom känner att barnet behöver mer hjälp så skickar dom till Lund. Lika så gör dom i resten av landet. Läkarna skickar vidare om det skulle va så att det behövs. Nu är det ju så att för det mesta går det bra som tur..

• Mikkla

Jag lyckades trilla platt på mage idag och blev hänvisad till förlossningen i Lund av de på MVC. Måste säga att de var kanonbra!! Vi släpptes in direkt och på en halvtimme hade vi talat med bm och läkare och gjort diverse prover. Alla var supertrevliga och jag kände mig väldigt trygg. Måste säga att dagens händelse gör att jag känner mig lite tryggare med Lund än vad jag gjort innan. Så jag får väl lägga nummert till både Lund och Helsingborg i en hatt och dra lott om var jag skall åka =)

• Louise Hbg

Vi födde vår dotter 2008 juni i Helsingborg och kan inte tänka mig något bättre bemötande trotts komplikationer vid förlossningen. De var noga att informera vad som hände och personalen förklarade bra vad som hände och skedde. Min sabo fick även sova över på BB de 2 första nätterna. Båda mina BM kom in och pratade med oss i nästan 1 timma om förlossningen. Kände sig så omhändertagen trotts att man är så utsatt...på något vis :)

• linsingen75

Födde sonen 07 i hbg och var jätte nöjd - både med förlossningen och bb. De har ju även något som kallas egenvården. Om det inte är några komplikationer med barnet eller en själv hamnar man där och då sköter man liksom om sig själv - pappan kan garanterat stanna o man har eget rum. ev syskon kan hälsa på fritt!

Svar på tråden Helsingborg VS Lund (BB)