Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Inte så tidiga barn

Hej hej!

Jag har en liten gullig kille på 20 månader....som inte är så tidig med något egentligen....och som gjort saker i lite märklig ordning.

Han tog tid på sig att bli stadig i nacken. Vågade sätta honom i bumbon när han var 4½ månad. Lustigt nog började han sitta själv, om än oerhört vingligt och korta stunder strax efter halvåret. Satt rätt stadigt vid 8 månader. Rullade till rygg vid 6 månader + 3 veckor och till mage vid 8 månader. När han var drygt 8 månader började han resa sig upp i soffan om man satte honom i rätt position så att säga. Ta sig någonstans själv gjorde han först en vecka innan han blev 9 månader. Då började han gå i soffan längst med soffryggen. Ett par dagar efter det började han krypa. Därefter hände inte så mycket tyckte vi....han förfinade sin krypteknik och kröp, kröp, kröp och kröp. Inte minsta intresse av att gå längst med möbler eller gå när vi höll i hans händer. Reste sig mot allt och inget gjorde han men skulle han förflytta sig blev det via knäna. Började plötsligt gå själv när han var drygt 15 månader. Idag småspringer han och har börjat klättra uppför stegar på lekplatsen etc. Druttar över ända titt som tätt.

Maten har vi kämpat lite med också. Tog ett bra tag innan han klarade av bitar. Äter själv med händerna sedan han var 1 år, men har fortfarande stora problem med sked. Inga problem att stoppa i en matfull sked i munnen, men får inte till det här med själva uppskopandet. Svårt med att gräva i sanden med spade också så det är väl helt enkelt något motoriskt han inte riktigt behärskar ännu. Dricker utan problem ur vanligt glas.

Talet låter också vänta på sig. Han förstår bra, men säger i stort sett bara mamma och pappa (babba)....lite egna djuläten har han också.

Finns det fler därute med barn som inte är så tidiga som vill dela lite spridda tankar ? Det är inte så att jag oroar mig, vi är ju så vana....han har aldrig varit direkt i tid eller tidig....men ibland (=igår ) blir jag så trött på allt jämförande. Fick höra flera gånger igår när vi träffade föräldrar till jämnåriga barn att: "Ja, är han inte lite ostadig?", "Kan han inte....ännu?!" etc. etc.

Nej, jag vet att min kille inte svingar sig i lianer eller reciterar shakespeare, och det behöver ingen berätta för mig, men han är en otroligt gullig kille som hela tiden söker kontakt med både barn och vuxna....varför inte bara se honom som den han ÄR....visst, försiktig och för tillfället frustrerad över att ingen förstår vad han vill ha sagt (ja, mamma och pappa förstår ju ofta vi känner ju honom och vet vad hans ljud och gester betyder....men självklart inte alltid vi heller), men en omtänksam och nyfiken skrutt som gärna betraktar vad som händer runt omkring honom....och efter ett tag prövar han också...om han vågar

Älskar böcker och att pussla

Finns det som sagt andra underbara barn där ute som helt enkelt inte är så tidiga ?

• Svar på tråden Inte så tidiga barn
  • Flickan och kråkan
    TvåTrollungar skrev 2009-08-26 11:11:05 följande:
    tycker inte din son är för det minsta sen, kanske inte tidigast men absolut inte sen! väldigt normal om man jämför med alla bebisar utanför FL! min 7,5 månaders är "tidig" men o andra sidan hur bra är det? hon slår sig och slår huvudet varje varje dag så vi måste ha lekhjälm på henne nu!
    Nej, jag vet han inte är "onormalt" sen, men han tar saker med en gnutta ro om man säger så och har aldrig "klarat" BVC:s-kontroller. Skönt bara att ibland samtala med andra som inte heller har barn som springer omkring och pratar i flerordsmeningar innan de är ett år. Jag har verkligen inget emot att andra barn är tidiga och att deras föräldrar är stolta över det....inte min son heller....barn leker jättebra tillsammans och har roligt oavsett.....eftersom de inte bryr sig om varken sin egen eller andras utveckling. De bara ÄR och är glada . Vore trevligt om vi vuxna kunde se på saken på samma sätt . Jag är lika glad och stolt över min son oavsett....det hänger liksom inte ihop med vad han presterar. Världens gulligaste storebror är han i alla fall .
  • Flickan och kråkan

otålig78:

Skulle gissa att det är en hel del frustration hos er med då....eller tar din grabb det hela med jämnmod ? Jag tyckte att det var så skönt när han började gå själv. Vi hade en riktig solskensperiod ett bra tag. Livet lekte liksom, tyckte han....och han var glad och nöjd bara han fick gå .

Vad gäller klätterapor....vår pojk är väldigt försiktig av sig....vill gärna, men nej....lite otäckt själv......VRÅÅÅÅÅÅL (= mamma, hjälp mig!), mamma hjälper inte omedelbart (tänker "försök du själv en stund")....VRÅÅÅÅÅÅL = avgrundsgråt. Han har börjat klättra lite nu....försiktigt upp på stora stenar etc. någon stol och så.....kanske....nej, tror inte jag vågar. Trappstegar och stegar upp till små rutchkanor m.m. på lekplatser har blivit väldigt kul. Han hänger gärna med andra barn, men står oftast bredvid och tittar på....jättenära....och känner lite på deras saker eller gör något litet med dem....men tittar gärna bara på.

Lite samma sak med pratet. Han vill så gärna visa och berätta om saker han sett. Springer fram till alla vi möter, pekar hysteriskt och skriker "eeeehhhhh" i olika tonlägen beroende på vad det är för något.....och ingen förstår. Vore trevligt med något litet ord förutom mamma och babba...."titta" kanske .

Vad gillar din pojke att göra? Vår är fortfarande rätt nöjd med att bara gå och småspringa omkring ute...titta på någon blomma etc. och plocka giftiga bär . Hopplöst efter sommaren med smaskiga hallon, vinbär etc. Stenar är hobby nummer ett. Plockar, bär, plockar, bär.....vi har en enorm stensamling hemma.....vägrar att släppa dem och lämna dem ute. Inomhus är det katruller och andra köksgrejor som gäller....så länge de låter högt när man slår ihop dem eller slänger dem i golvet. Pussel och böcker är också väldigt roligt.

Det där med det egna ätandet orkar jag inte riktigt ta tag i nu. Jag är glad om han själv vill föra skeden till munnen om jag har skopat upp mat på den innan. Vi har en lillebror på 4 månader nu med så orken tryter ibland....och man orkar inte med att varje måltid ska bli en kamp....han behöver dessutom äta ordentligt. Liten lättviktare har vi.

Blev nästan tokig igår på en förälder som hade en jämnårig son som ja....var väldigt mer aktiv än min (tidig, inte bara ur FL-perspektiv) och pratade glatt. Pappan undrade om han inte var lite klen.....

Har inte folk bättre saker att lufta?

• Flickan och kråkan
    FrökenFreja skrev 2009-08-27 10:51:01 följande:
    Alltså, man får ju JÄMT höra av andra när ens barn är sen i utvecklingen! Vår dotter började inte gå förrän hon var 20 månader och vi fick många blickar och påpekanden om det. Jobbigt! Det gör ju också att man börjar oroa sig massor!
    Det är ju rätt förfärligt egentligen....vad vill folk uppnå med det????....eller är det bara ett sätt att förhöja sig själv genom att nöjt konstatera att andra är "sämre"....känns som om man borde hitta bättre måltavlor än barn då tycker jag....om man har det behovet.

Träffade en pappa för en månad sedan som var på lekplatsen med sin son...ettåring som inte gick utan kröp omkring. Min pojke gick, nyfiken och intresserad som han är, direkt fram och till honom. Vi utbytte den vanliga artighetsfrasen med namn, sedan sa pappan: "Ja, jag ser att din pojke i alla fall går". Antar att han trodde min son var yngre. Han är ju inte så stor bara 80 cm och 10½ kilo. "Ja", sa jag och frågade hur gammal hans son var. Han var som sagt ett år. Då sa jag att vår kille var 19 månader och att han inte hade börjat gå förrän han var 15½ månad så han kröp också bara omkring när han var ett år. Pappan mjuknade så oerhört fort och verkade bli helt lycklig. Glatt berättade han att deras son inte börjat krypa förrän han var 11 månader och att de oroade sig...alla andra kröp ju mycket tidigare och gick etc.....ja, du vet ju visan.

Ledsamt att det ska bli så viktigt. Någon slags prestigefråga.
  • Flickan och kråkan

Hej igen alla! Vad roligt att några har hittat hit . Spelar ju ingen roll att de är i olika åldrar. Min älsdta pojke som inte har så bråttom är 20 månader nu....men han har ju varit 8 och 10 månader han med .

StarkMamma:
    Här har inte BVC sagt sådär jättemycket. Vi gick hos sjukgymnast första tiden för att han var så ostabil i nacken. Besök vid 2½, 3½, 4½ och 8½ månad. Ingenting som de kunde hitta som var galet. De tyckte att han var fullständigt "normal", senare med vissa saker, men till och med tidig med andra. Det är ju nästan så man skrattar på sig när man läser här på FL....att vår pojke skulle vara tidig med något . Vi gick på Drottning Silvias barnsjukhus, så de borde ju veta vad de pratar om. Efter 6-månaderskontrollen har han klarat alla grovmotoriska moment på läkarkontrollerna.....däremot tog han tid på sig med pincettgreppet och klappade händerna/slog ihop klossar gjorde han inte förrän en bra bit över året....strax innan han började gå. Nu senast vid 1½-årskontrollen gjorde han ju allt de frågade efter. Han gick, staplade klossar, gör saker man ber honom om, pekade ut sin mage och näsa etc. Några 8-10 ord hade han ju däremot inte....som talat språk. Frågade härom dagen vår BVC-sköterska om det här med talet. Hon sa att man kollar det vid 2½ år....och om de inte klarar språk"testet" då så blir man remitterad till logoped. Oavsett inte så mycket man kan göra innan ändå...om det skulle vara något. Eftersom han inte varit så tidig så sa hon att han kanske helt enkelt koncentrerat sig på det grovmotoriska nu....gåendet etc. Eller att helt enkelt bara är en lite senare kille. Tycker han är lite lustig....som det här med ätandet med sked.....att han inte har minsta problem med att föra skeden med mat till munnen utan att söla (nämnvärt i alla fall, beror ju lite på vad det är så klart)....samma sak med att dricka ur glas, men inte kunna skopa upp maten....Ja ja, det kommer väl .

FlakeZ:
    Barn pratar inte när de är så små....ja, det finns väl enstaka underbarn, men "normalt" sett så kommer de första orden runt året eller strax innan. Många säger att deras barn säger t.ex. mamma väldigt tidigt. Tja, det gjorde min pojke med ...vid 8 månader började han säga ma ma ma ma . Att han verkligen sa mamma, riktat så att säga, kom långt senare . Så att din flicka inte säger något ännu, är alldeles väldigt normalt . Har du kikat på growingpeople? ger lite perspektiv :
    www.growingpeople.se/templates/Page.aspx

Spättan i Midgård:
    Jo, jag vet hur det är....man funderar så mycket. Nu känner jag mest att det inte spelar så stor roll. Vad jag menar är OM något är på tok....så spelar det ju ingen roll om jag oroat mig eller inte...för vår sons del. Vi älskar ju vår son omåttligt oavsett och om jag går runt och oroar mig så mår jag ju bara dåligt...inget som hjälper någon. Självklart vill jag veta om något är på tok, för att hjälpa honom på bästa sätt....men oroa mig för hans utveckling, det har jag bestämt mig för att inte göra mer. Oron sparar jag till annat (som svininfluensan )....han är frisk, glad och supermysig .

• Flickan och kråkan
    otålig78 skrev 2009-08-27 15:01:35 följande:
    Igår märkte vi att han säger MERA (eller Meja ).
    Grattis!

Vår kille sträcker fram tallriken och säger "mööööö". Tror inte att det kan räknas
  • Flickan och kråkan

Låg igår kväll och tänkte på hur jobbigt "vi" (jag och mina kollegor) tycker att det är att våra tonåringar (elever) är så oerhört fixerade vid att hela tiden jämföra sig med varandra...vad gäller allt. Man får hela tiden jobba hårt och i motvind för att motverka detta. Undrar var de kan ha fått den käcka "vanan" ifrån . Ibland tänker inte vi vuxna längre än näsan räcker....om ens så långt.

• Flickan och kråkan

mallan1973:

Låter som om gåendet är i antågande tycker jag...om inte i morgon så inom inte alltför lång tid. Här gick det fort när det väl kom så att säga. Här visades inget intresse alls förrän han plötsligt en vacka innan han började gå själv började gå och stödja sig längst plana ytor typ vägga etc. Var inte intresserad av att gå längst möbler annars eller att gå när vi höll i händerna. Ja, de blir hejare på att krypa. Förfinar tekniken in i det sista....och undan går det

• Flickan och kråkan
    Rockenrola skrev 2009-09-01 04:08:52 följande:
    kanske lite OT nu... men ja är förstagångsförälder... min tjej är 5 månader... o ja funderar mycke kring detta me utveckling... vad e "normalt" när bör de lära sig vad på ett ungefär? vet inte om min tjej e sen elle tidig... vilket som gör mig inget bara hon mår bra men finns de nått hon bör lärt sig nu? exempel hålla flaskan själv krypa sitta prata mm???
    Oj, nej....din tös är så liten ännu....hålla flaskan själv, krypa, sitta, prata etc. kommer senare .

Här kan du kika lite :
    www.growingpeople.se/templates/Page.aspx
  • Flickan och kråkan

Jag tror att min lilla groda har börjat säga "där". Idag har han plötsligt, när man frågar efter något, inte bara pekat utan även klämt fram ett "dä". Inte varje gång men då och då.

Svar på tråden Inte så tidiga barn