Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Inte så tidiga barn

Skrållan71 skrev 2009-09-03 11:17:33 följande:
    Har oxå en kille som har tagit det lugnt med allt : ) Han blev 1½ den 18e aug,börja hasa på gumpen när han va runt året,gå längs möbler när han va 15månader,resa sig själv med hjälp av soffan vid 17 månader och Idag gick han själv!! Han har vägrat att ens försöka innan,så fort han kännt att jag släppt han lite så har han satt sig ner och det gjorde han igår kväll oxå. Men så äntligen efter frukost så bara stappla han iväg själv hahaha....och han tror att han kan springa : )
    Stort grattis! De brukar se så ruskigt nöjda ut.....fångrin hela dagarna . Du ska se att det går fort nu.....och så tror de att de är odödliga
  • Flickan och kråkan
    Frostmoln skrev 2009-09-03 17:52:54 följande:
    Idag har min lill-kille äntligen börjat gå lite mer (15 1/2 mån)! Stapplar runt hemma i lägenheten och ser så nöjd ut. Kan resa sig själv på golvet också. Så roligt när det händer någonting nytt!
    Ja, visst är det
  • Flickan och kråkan

Jaha, nu har vår lille segpropp äntligen tagit upp skeden och äter alldeles själv. Sölar knappt något heller....och när han tappar något så är han snabb med att påpeka att vi genast ska torka bort det .

Varför öva med kladd, när man kan vänta tills man kan . Fast vi har ätit "lättskedad" mat här nu....blir kanske lite svårare med annat. Men kul att han överhuvudtaget är intresserad av verktyg så att säga

• Flickan och kråkan
    linneam skrev 2009-09-18 09:44:56 följande:
    Hej igen! Vår lille son övar så fint på att sitta genom att ha ena handen i som stöd. Sen en dryg vecka vågar jag nu lämna honom sittande (med ena handen som stöd). Är det någon annan som haft ett barn som lärt sig på detta vis? Jag hoppas ju att han inte ska behöva ha handen i som stöd i all framtid, det är ju så handikappande att bara leka med en hand. Det tycker han med och använder bägge ibland, men sällan med så bra resultat... Han är nu drygt 13 månader.
    Nu var ju vår kille varken tidig eller sen med sitt sittande och han körde nog den mer traditionella vägen tror jag. Satt och ramlade sedan handfallen utan att ta emot sig....ramlade allt mindre tills han till slut satt stadigt. Det jag tänkt på dock är att de saker vår kille varit sen med, och även när man ser andra barn som är senare med saker, är att de ofta har ett lite mer sofistikerat tillvägagångssätt när de väl lär sig. När min kille skulle sitta så kunde han inte fysiskt stötta sig om han tappade balansen och kunde troligtvis heller inte mentalt tänka ut att det vore en bra idé att stötta upp sig.

Ser t.ex på lillebror som nu är 4½ månad. Han började rulla vid 4 månader. Storebror rullade ju inte förrän han var nästan 7 månader....men storebror rullade bättre direkt och kunde lösa problem som uppstod på vägen på ett helt annat sätt så att säga. Bättre teknik överlag och framför allt ett mer medvetet sätt att angripa det han skulle göra så att säga.

Det är ju liksom klart mycket bättre/smartare att kunna sitta och stötta sig med en hand, än att sitta en stund själv och sedan handlöst falla bakåt med huvudet i golvet
  • Flickan och kråkan

Mrs West skrev 2009-09-18 08:33:12 följande:

Har läst hela tråden och märker vissa likheter, de flesta har söner som är lite lugnare och försiktigare. Precis sådan är min son. Han är nu 18 månader och har alltid varit sen. Igår efter att ha pratat med dagisfröken som också tycker att han är sen så gick vi hem och gångtränade ordentligt. Då gick han säkert 10 steg utan stöd, men sen vill han inte riktigt. Krypa är likson hans grej. Äta själv gör han inte heller, han för skeden till munnen när jag ger den till honom men att skopa upp maten själv går inte. Han trycker ner handen i maten och bara gräver i den. Pratar gör han inte heller, säger egentligen inte ett enda ord. Lite ma ma ma men inte uttalat mamma. Men sen är han en baddare på att klättra och tar sig med lätthet upp och ner för trappor och stolar osv. Han älskar att sitta och pilla med saker och är lugn. Har alltid sovit hela natten, ätit bra och han är stor. Är nog närmre 90cm och väger 15kg. Vi skall på kontroll den 6/10 och läste här vad de kollar efter... Staplar klossar, nej det tror jag inte, pratar, nej, går nej... Vad är det för fel? Jag börjar faktiskt bli seriöst orolig!
    Vår kille har heller inget intresse av att stapla klossar, men kan. När vi var på 1½-årskontrollen så la läkaren fram 3 klossar framför honom och bara avvaktade. Han tittade bara frågande. Blev lite full i skratt, känner honom ju, och sa till slut: "ska du bygga ett torn? Ett torn?". Och ja, han la snällt klossarna på varandra. Att han spontant skulle börja bygga med klossar som finns framför honom finns liksom inte i hans värld. Vi visste ju att de skulle kolla det här med klosstaplandet så vi hade prövat hemma innan. På lekplatsen ägnar han timmar åt att plocka stenar, pinnar och bär och visa dem för andra. Spindlar kan man stillsamt följa länge också . Flänger runt i gungor, klätterställningar och annat....nej, det gör han sällan.....även om det plötsligt börjat bli kul att åka rutchkana.

Han klättrar ju jättebra. det gjorde inte vår pojke när han var 1½ och de frågade om det. han har börjat klättra nu....för bara ett par veckor sedan....nu är han 21 månader snart.
  • Flickan och kråkan

Karl Fazer skrev 2009-09-18 21:38:40 följande:

Ska de bevisa sina färdigheter på 1½-årskontrollen? Min dotter lär inte göra någonting. Vet inte ens om hon kan bygga klossar faktiskt. Rita är hon också helt ointresserad av. Provar ibland att ge henne kritor eller lera men hon gillar inga aktiviteter där man sitter still Fast klättra är hon bra på Kommer nog knappt upp i de 8-10 orden heller. Men däremot förstår hon många fler. Hon blir 17 månader i morgon.
    Det är säkert olika på olika håll tror jag. Här fick han visa att han kunde stapla klossar och att han kunde peka ut sin näsa och mage när vi frågade honom. men samma sak här. Pekade inte när läkaren frågade, men när vi frågade. På andra håll vet jag att de även fått visa att de kan "rita", hos oss frågade de bara. Vår kille förstår som sagt massor, men säger knappt flaska som sagt. Här håller vi oss till mamma, pappa, där, mu, bä och ma = mjau. Visst ja möööö = mer
  • Flickan och kråkan

Karl Fazer:

Oavsett, är det ju rätt ointressant.....vad de gör på själva kontrollen. Hade han inte staplat klossar just då där, så visste vi ju ändå att han kunde det.

• Flickan och kråkan
    qwertyui skrev 2009-09-23 21:39:58 följande:
    Hejsan. Vi har en tjej som också tar det lugnt med utvecklingen. Snart 17 månader och började gå för en månad sedan. Hon klarar att stapla klossar och har börjat förstå hur man ritar. Men övriga punkter på kommande 18-månaders kontroll är långt borta. -säga och förstå 10 ord. Knappast. Hon förstod första ordet när hon var 14 månader nu är det några fler. - peka ut kroppsdelar - tja, då måste man kanske förstå vad ska peka ut först. - hämta saker på uppmaning - nej, hon kommer inte ens på uppmaning. Hon kommer om hon vill kramas, ha tröst, ta en intressant sak, men knappast av att man lockar på henne. Så jag är lite avundsjuk på den där "bygga torn meningen". Den förståelsen är långt, långt borta.
    Hej! Kul att fler dyker upp

Ja, självklart är vi glada att han förstår mycket, men blev lite full i skratt när du skrev "hon kommer inte ens på uppmaning (---) knappast av att man lockar på henne". Det har aldrig hänt här heller

I morgon ska vi på 5-månaderskontroll med lillebror. Ska extraväga storebror då med. De är på oss lite om att han är lite tunn. Ingen fara, men som sagt det tycker att han behöver "hulla" på sig lite. Vi har ätit mycket smörig potatismos sedan sist.....som han som sagt numera kan skeda in själv, om han är på det humöret
  • Flickan och kråkan
    Hannah76 skrev 2009-09-25 08:26:25 följande:
    Fast det handlar ju inte om att man ska kunna allt på kontrollen, de tittar mer på hur barnet är.
    Jo, jag vet det. Vet inte om du har ett barn som varit lite senare, men jag måste säga att man kan bli lite småtrött.....i snart 2 år har vi nu gått på kontroller på BVC och alltid fått, vad ska man säga....lite undrande blickar när vi sagt att han inte gjort vad det nu var de frågat efter, hummanden etc. Gick hos sjukgymnast när han var riktigt liten för att han var ostadig i nacken (vilket bara var kanon iof sig - jätteduktiga, kanonbra hand med barn och inte alls samma "siffer"exercis som med BVC, fick försäkran också därifrån att allt var precis som det skulle). Tror inte någon med barn som bara "passerat" (behöver ju inte vara tidig för den skull) riktigt förstår vad det innebär. Och alltid av andra föräldrar få kommentarer av typen "Jasså, han gör inte det...ännu?!"

Jag har för ett bra tag slutat oroa mig. Gör ju liksom ingen gladare. Tar saker som det kommer och är mer än lycklig över att jag är mamma till världens underbaraste pojke . Fast roligt vore det ju om han började kläcka ur sig något också .

---------

Vi var förresten på BVC igår och vägde och mätte lillebror. Vägde storebror också....ingen vidare viktuppgång så bara att fetta på maten ÄNNU mer. Ja, jag var ju supertanig som liten....kanske brås på mig. qwertyui, din tös var väl också liten. Här är det 80cm över havet och 10,4 kilo. Lite småjobbigt.......Hur som helst, innan vi skulle gå tog vår BVC-sköterska tag i mig och sa: "Du har verkligen fantastiskt trygga barn. Du måste vara en verkligt bra mamma." Det kan jag leva på länge.....kommer inte att röra mig i ryggen om någon kommenterar min äldsta killes prestationer. Han är trygg och omåttligt älskad för att han bara ÄR
  • Flickan och kråkan
    otålig78 skrev 2009-09-25 19:54:25 följande:
    Hej! har varit borta ett tag, kul med så många i tråden. Min 19 månaders har idag börjat gå!!! vi är överlyckliga! Kan berätta också att inte han heller kommer när man ropar på honom, men jag har aldrig misstänkt att han inte förstår, han bara skiter i det helt enkelt. Han kommer när han vill komma. Han hämtar inte heller saker men det är som sagt för att han inte vill. Jag tror inget annat. Jag VET att han förstår ju.
    Åhh, vad roligt!

Vår kille förstår också.....men kommer som sagt inte han heller och skulle aldrig för sitt liv stanna när man ber honom. Hör och förstår.....men lyssnar inte på det örat
  • Flickan och kråkan
    qwertyui skrev 2009-10-21 22:14:57 följande:
    Vi har 80.5 cm, 9.2 kg. Endast 200gram ökning de senaste 5 månaderna och ett BVC som säger att det är fullständigt normalt, det är också lite småjobbigt.
    Vi hade samma viktutveckling här under den perioden. När vi väger honom här hemma händer mer eller mindre ingenting. Tycker han äter rätt bra och är pigg och glad, så han är väl sådan helt enkelt. Även om han går etc. så tillhör han ju inte det väldigt aktiva gardet. Han står liksom mest och tittar på allt runt omkring sig och går runt lite och tittar på pinnar, stenar, bär och följer en och annan spindel . Växer ju bra längdmässigt = följer sin kurva.

Vet inte om man ska skratta eller gråta åt eländet på er 1½-årskontroll. Jag vet inte om de är rädda för att något inte är som det är tänkt att vara. På vår koll kändes det som om de ville få oss att säga att han nog ändå sa 8-10 ord. NEJ! Det gör han inte! Det gör han fortfarande inte. händer tyvärr inte mycket på den fronten. Han blir så ruskigt arg ibland när vi inte förstår. Gick förbi en parkering här om dagen. Han pekade och ropade "dä!". Jag svarade glatt: "Ja, har du sett, vad mycket bilar det var på parkeringen". Resultat: Gråt, skrik, kastar sig på marken. Vi går tillbaka, sonen nöjd och glad och fortsätter att peka och ropa "dä!". Ser ett gäng fåglar och säger: "Titta, jasså var det fåglarna du menade". Resultat: Gråt, skrik, kastar sig på marken. Jag tittar igen och ser att det går en duva bland kajorna och säger: "Ja, oj, en ensam duva går där bland kajorna". Sonen nöjd och glad och vi kan gå vidare. Jätteroligt att han förstår bra, men vi har det så hela tiden....utbrott. Tröttsamt i längden.

Annars har han blivit lite mer våghalsig. Vet inte vad som hände riktigt, men plötsligt en dag hoppade han plötsligt bara av och på sin bobbycar lätt som en plätt och åkte även framåt, klev upp på gung"hästen" (ikeas) och gungade glatt (hade knappt vågat närma sig den innan) och kröp genom en tunnel vi köpt (också ikea).
  • Flickan och kråkan
    linneam skrev 2009-11-20 12:13:54 följande:
    Nu har vi varit till en sjukgymnast som trodde att sonen nog har en lindrig cp-skada som gör att musklerna på baksidan av benen är för spända och att han därför inte kan sitta så bra och därför han går på tå mm. Han hade väl inte den bästa starten i livet med syrebrist och så, så vi börjar också luta åt att så är fallet.... Får se läkarbesök & sjukgymnast på torsdag. Vi får se vad de säger då.Det som är den svåra gränsdragningen är att antagligen blir habiliteringen av skador/handikapp bättre ju tidigare man startar, men spannet för vad som är "normalt" är ju jättestort. Det vi kan tycka är mest synd är att när BVC verkligen agerar (skickar en remiss) så tar det flera månader innan man får komma till barnavd. på sjukhuset. Flera månader för en ettåring är ganska mycket.
    Märkligt det där att det tagit sådan tid.....alltihopa. När vår äldsta var på 2-månaderskontroll misstänkte läkaren att han ev. hade ont i en axel, inget allvarligt men kunde vara möjligt, + att han inte var så stark i nacken. Vi blev remitterade till sjukgymnast och fick en tid 2 veckor senare.....och då var det ju egentligen "bagateller". Han hade inte ont i någon axel och var väl inte stark i nacken, men inte onormalt svag heller enligt sjukgymnasten. Jag tycker vårt BVC är bra när det gäller sådant. Hoppas ni får bra och rätt hjälp nu

Vår "plutt" säger fortfarande inget man begriper. Genröst 5 ord
  • Flickan och kråkan

Mrs West skrev 2009-11-24 10:30:51 följande:

Visst är det bra att de berättar vad de ser. Det är bara det att de beskrev en helt annan kille än den vi ser och tro mig jag försöker verkligen vara objektiv. De sa bla att han inte hjälper till när de skall klä på honom. Vi gjorde ett test i morse och då sträckte han upp armen genom tröjan och satte i foten i byxbenet. Sen sa de att de var så glada att han hade protesterat när de hade lyft bort honom från något roligt och det gör han jämt och högljutt hemma. Det känns som att han är blyg, försiktig och nästan blir lite hämmad av all action på dagis...
    Usch vad jobbig för er. Hoppas ni får bra hjälp av psykologen den här gången. När har ni fått tid?

Min första tanke var precis samma som er......alltså dagismiljön, och hur han trivs där. Nu har ju inte vi vår äldsta på förskola men jag vet ju han exempelvis blir på BVC. Han kan greja med saker stillsamt men är helt tyst och ger väldigt lite respons. Svårt att få honom att göra saker på kommando etc.

Hemma är han en helt annnorlunda kille. Pladdrar på hela tiden även om det inte är riktiga ord så att säga, hjälper till hemma och gör det man ber honom om - allt från att dra upp ärmarna när han ska äta, till att lägga tvätt i tvättmaskinen och plocka fram kastruller, stekspadar och annat till matlagningen. På BVC ger han intrycket av att inte ens förstå ordet lampa.

Vår kille är inte heller den som tar för sig och flänger runt när det är en massa andra barn som han inte känner så väl. Lite andra takter gentemot lillebror

Undrar vilken uppfattning förskolepersonal skulle ha om vår pojke......inget negativt riktat mot förskolepersonal, utan jag mest undrar......
  • Flickan och kråkan
    Becciz08 skrev 2009-11-24 09:55:44 följande:
    Min son är nu 1 år och 2 veckor exakt idag och han ålar sig bara fram, han sätter sig inte upp och han ställer sig inte upp. Han kan ställa sig upp på alla fyra när han står stilla, men så fort han ska iväg så lägger han sig på magen och drar iväg ålandes och fort går det! Däremot så har han kastat boll sen han var 8 månader, vi sitter mitt emot varandra och kastar boll, så kan vi sitta hur länge som helst, det bästa han vet!Han kan också säga mamma, pappa och titta, han säger titta precis hela tiden o blir arg om man inte tittar och svarar honom. Han har förstått ordet lampa sedan han var 6 månader, då tittade han upp på lampan när man frågade var den var osv.Han "klarade" inte som ni förstår 1-årskontrollen, fick tom till svar när jag sa att han inte ställer sig upp, gör han inte? oj det är ovanligt!Det är ju precis vad man vill höra! Som om inte jag redan har förstått det! Var så ledsen när jag kom hem därifrån!Känns så skönt att kunna läsa här om era erfarenheter och se att jag inte är ensam, och innerst inne så tror jag inte att det är något fel, jag gick inte själv förrän jag var 18 månader, men iaf, man blir ju orolig och ledsen när man jämt och ständigt får höra alla kommentarer som, va går han inte? inte ens kryper! oj.... osv...Tur att vi har varandra här som förstår och som är med om samma saker! Tack till er alla!Kramar Rebecca
    Hej!

Tänk på att alla barn faktiskt inte kryper . Jag kröp aldrig när man "ska" så att säga. kröp ändå utmärkt senare och gick i "genomsnittlig" tid etc. Ofta brukar de ju mest vara måna om att de faktiskt tar sig framåt på någotvis....och det verkar ju din skrutt ha full koll på

Vanligast är ju att barn börjar gå mellan 10-14 månader....och dit är det ju faktiskt ett tag. Sedan har han ju ytterligare ett par månader på sig innan det är aktuellt för någon extra kontroll eller så . Tycker inte du ska oroa dig i onödan, men vet precis hur du känner. Han verkar ju ka kommit jättelångt kognitivt. Kasta boll fram och tillbaka med någon brukar ju komma långt senare. Här kastas det boll, men greppat det här med att det är något man kan göra med varandra det har han inte
  • Flickan och kråkan

Mrs West skrev 2009-11-24 12:39:58 följande:

En fråga till er med 18-24 månaders, pekar era barn? Gestikulerar de mycket?
    Min pojke är 23 månader. Han pekar mycket, men han har ju liksom inget annat språk än sin kropp så att säga. Svårt att säga om han pekar och gestikulerar mycket, genomsnittligt, eller lite i förhållande till andra jämnåriga. Generellt är han väldigt mån om att framför allt göra vuxna uppmärksamma på saker han ser, och eftersom han inte kan berätta med ord så blir det mycket pekanden. Han var däremot inte så tidig med just fingerpekandet.....bra bit efter året....kommer faktiskt inte ihåg när. Gjorde som linneams son länge...hela handen. Sista månaden han har börjat dra i oss för att få oss att följa med....om det kan räknas till att gestikulera. Beror ju på vad man menar med gestikulera.....han har sista tiden blivit väldigt tydlig när saker inte är som han vill - kastar sig rullande på golvet, sätter händerna för ansiktet och gråter hejdlöst och gör diverse utfall. Sker ofta för "småsaker", i alla fall i mitt tycke.

Fast samtidigt i andra sammanhang, som ute på en lekplats, så kan han vara väldigt "bara-stå-och-titta-passivt" om du förstår vad jag menar.
  • Flickan och kråkan

Mrs West skrev 2009-11-25 08:20:19 följande:

Och det här med pekande coh gestikulerande, det var ett drag som skulle kunna visa på autism. Min son pekar inte, vinkar inte heller men igår när jag testade att fråga var kylskåpet var så vred han hela kroppen dit och tittade på den som för att visa att han visste var den var. Sen kan han trycka på den minsta lilla knapp på den så han har ju pekmotoriken, han gillar bara inte att peka. Alla är vi olika.
    Ja, min kille har näsatan aldrig klappat händer. Det "ska" ju barn göra i tid och otid. Vinkandet har gått i vågor. Tog lång tid innan första vinken kom....och sedan går det som sagt i perioder, ibland vinkar han mycket andra gånger inte alls. För tillfället vinkar han hej då till pappa på morgonen och godnatt till mig på kvällen (pappa nattar). Skulle aldrig falla honom in att vinka till någon annan för tillfället.

Skönt att det känns bättre idag. Nej, låter inte som autism. Håller tummarna för att ni får träffa en bra barnläkare. Bra att förskolepersonal uppmärksammar om de tycker något inte riktigt är som det ska, men ställa diagnoser ska de inte om de gjort det. Jag är lärare. Det skulle aldrig falla mig in, man vänder sig till dem som kan just det om man är pedagog.
  • Flickan och kråkan
    060810 skrev 2009-11-25 19:56:53 följande:
    Åh vad glad jag blev som hittade denna tråden.Min son är snart 20 månader och stämmer så väl in i det som ts skriver i början där.Det är nästna som att läsa om min lille son.Vi går hos bvc psykolog för att reda ut om det är något "fel" på honom eller inte.Hoppas att det inte är det, men han har inga bra gener på det planet tyvärr...Så får se vad som händer.Men kul att se att man inte är ensam i a f.Sover era barn bra på nätterna? Det gör inte min lille plutt.. Aldrig gjort ens... Nu får han Atarax för att ens komma till ro.. och nu hjälper inte ens det längre..
    Hej!

Oj vad det låter jobbigt med sömnen för er . Vi har faktiskt bra nätter, ja lillebror vaknar ju stup i kvarten men han är ju bara sju månader, storebror sover bra. Vi hade ett jobbigt första år, fast hans största problem var dagssömnen. Han sov all dagsvila i bärsele inomhus tills han var 8-9 månader exempelvis....annars gick det bara inte. Har aldrig någonsin bara somnat. Vi vaggade honom till sömns tills han var 15 månader (satt på pilatesboll och guppade , då gick det plötsligt att ligga och hålla om honom i sängen. Vi samsover så det går fint. Han började bara plötsligt att sova hela nätter när han var 13 månader.....och har mer eller mindre gjort det sedan dess......fyller 23 månader på lördag . Fast nu har han sovit lite oroligare ett par nätter har vaknat till ibland och vill hålla handen....men somnar om fort. Och det är ju verkligen inget märkligt eller besvärligt. Låter som ni har det riktigt jobbigt....

Här har vi hittills inte fått några vinkar om att han borde utredas på något vis.....var det ni som drev det eller kom initiativet från BVC? Tänkte på att du sa att de lät så lika . Kommer rätt sannolikt att bli aktuellt oavsett om något halvår med tanke på hans tal....om man inte bara plötsligt börjar prata en dag
  • Flickan och kråkan
    060810 skrev 2009-11-25 22:21:03 följande:
    Han går hos en neurolog pga sin epilepsi. Det var hon som remitterade oss till bvc psykologen för vidare utredning. Dit går vi var 3:e månad nu och ska så göra tills han är 3 år om han inte kommer ikapp innan vill säga och blir "normal".Han har inget tal. Säger "mamma" om man ber måååånga gånger och han säger det då inte till mig utan bara "mammmma".Han kan härma en hund (wau wau) och katten (mau mau), sen kan han härma ett "monster" (rrrrr). Det är väl det som kommer från den här lille mannen förutom ordet "nej" som han börjar lära sig och det får man höra dagarna i ända.. Något som låter som nej i a f.Så det är en gissningslek varje dag vad han menar och vill.Han pekar inte direkt utan visar med handen och gör ett läte så att vi ska fatta vad han "pekar på", även om man kanske inte väljer rätt sak vid första försöket.Ja sömnen är inte rolig. Han sov hela nätter i ca 2-3 veckor med Ataraxen, men nu är vi tillbaka med uppvaknanden, orolig och SKRIK. Han skriker ibland upp till flera timmar i sträck vilket läkarna vill ha till nattskräck...
    Oj! Lider med er vad gäller nattsömnen. Lite likheter har de även vad gäller talet. Han säger i och för sig "mamma" och "babba" efter/till mig och sin pappa, och så "där". Här härmas också katten. Har fram till sista veckan varit: "ma"....men har börjat att ibland bli "mao". Hunden - Wau-wau - har bara nyligen dykt upp i sin repertoar. "Wau-wau", eller mer åt "wao-wao"-hållet, betyder annars flygplan eller tåg/spårvagn. Han har även "drrrrr" = tiger. Lite som ert monster då . "Nä" och ibland riktigt fina "nej" används flitigt här med . "Bä" och "mö" säger han också. "Mö" kan betyda ko, mer, eller något han helt enkelt vill ha. Sedan har han lite läten för andra saker som vi ibland förstår och ibland inte har en susning om.

BVC-sköterskan skulle höra sig för lite med barnläkaren om hans tal....får se vad hon säger....ska dit snart med lillebror.
Svar på tråden Inte så tidiga barn