Anonym (vet) skrev 2009-08-27 13:43:58 följande:
Det känns som att det ligger mer bakom era problem än bara skämten. Du saknar något i relationen med din man? Oftast finns det flera olika bitar i ett problem, många saker som behöver nystas upp. Du verkar behöva ett annat djup i relationen än vad han kan ge dig. Man måste kunna prata om allvarliga saker också. Jag upplever i alla fall dagligen det som du beskriver. har många gånger försökt lämna min man på grund utav det men han lyckas nysta in mig igen. Det som jag från början upplevde som harmlösa skämt på min bekostnad har sakta blivit en psyksik terror. Vet inte om det är omedvetet men i vilket fall som helst så tar har inte mina känslor och tankar på allvar utan hittar genast något som gör att han MÅSTE säga som han gör. Jag kan helt ärligt säga att min man är totalt känslokall och empati lös och det du beskriver är likadant.
Visst är det så, jag längtar enormt mycket efter positiva ord och komplimanger istället för dessa så kallade skämten och djupare förståelse åt båda hållen. För jag vill ju att han skall dela med sig av sina tankar och känslor också. Vi har blivit bättre på att prata om allvarliga saker och relationen och våra beteenden under det senaste halvåret men just den här biten är inte bra.
Precis som du beskriver så går han direkt i försvar när jag tar upp hur jag upplever hans skämt/kommentarer.
Jag har också funderat på att skiljas men det är svårt med tanke på barnen samt att jag tycker väldigt mycket om honom trots detta. Jag kan inte minnas att han var så mot mig i början av vår relation, däremot minns jag att han var så mot andra redan då. Minns du hur det var för dig i början?