• Babynr1

DVD for småbarn

Hejsan,

Jag undrar om det ar nagon som kan rekommendera tecknade filmer/barnprogram for 1.5 aring?

Vi bor i Frankrike och for tillfallet ar det bara jag som pratar svenska med varan son. Jag tankte att om han tittar lite pa Svenska barn dvd etc..sa kanske det skulle hjalpa till med att lara honom svenska..men a andra sidan sa undrar jag om det ar for tidigt att vanja honom vid att titta pa film/barn program etc?

Hur hade ni andra gjort? Nar borjade ni lata era barn titta pa TV?
    Vad skulle ni i sa fall latit dom titta pa?

Ar lite i valet och kvalet om detta. Hoppas att nagon kan ge mig lite tips? Kanske nagon annan mamma/pappa som oxa bor utomlands/har en partner som inte pratar svenska.

Tack pa forhand.

• Svar på tråden DVD for småbarn
  • Lönnsirap

Pettson och Findus!

Mamma mu!

Sen skulle jag rekommendera Julkalendrarna. Dom finns ju att köpa från förra året och bakåt. Vi har börjat kolla på trolltider. Alla är ju inte riktade till små barn men det finns ganska många att välja på

Kan ju vara kul att se svensktproducerade barnprogram. Typ den gamla pippi-filmen och saltkråkan, bullerbyn....

• Laurentia

Jag bor också i Frankrike med en fransk man. Vår äldsta dotter började att bli intresserad av att titta på tv/dvd när hon var två. Lillasyster är 22 månader och har ännu inte visat intresse, trots att hon ser storasyster framför tv:n.

De hon gillat är de två första Laban-filmerna (finns nog tre nu, tror jag), Pingu, Kalle Stropp och Grodan Boll, Koalabröderna, Mora Träsk, Alfons oh säkert några som jag glömt.

Det som inte gått hem är Pettsson och Findus (ej tecknad film, utan uppläst saga med bilder till) och ett par Bolibompa-samlingskassetter.

Thomas tåget, Byggare Bob, Fifi m.fl. finns även på franska (och visas på fransk tv), men jag vet inte om det är en för- eller nackdel. Även Koalabröderna, men den har vi aldrig sett på franska.

• Lönnsirap
    Laurentia skrev 2009-08-27 13:56:05 följande:
    Jag bor också i Frankrike med en fransk man. Vår äldsta dotter började att bli intresserad av att titta på tv/dvd när hon var två. Lillasyster är 22 månader och har ännu inte visat intresse, trots att hon ser storasyster framför tv:n. De hon gillat är de två första Laban-filmerna (finns nog tre nu, tror jag), Pingu, Kalle Stropp och Grodan Boll, Koalabröderna, Mora Träsk, Alfons oh säkert några som jag glömt. Det som inte gått hem är Pettsson och Findus (ej tecknad film, utan uppläst saga med bilder till) och ett par Bolibompa-samlingskassetter. Thomas tåget, Byggare Bob, Fifi m.fl. finns även på franska (och visas på fransk tv), men jag vet inte om det är en för- eller nackdel. Även Koalabröderna, men den har vi aldrig sett på franska.
    Det glömde jag att påpeka. Pettson och findus finns både som uppläst saga och som filmer... Kan ju vara bra att ha koll på!
  • Lönnsirap
    Laurentia skrev 2009-08-27 13:56:05 följande:
    Jag bor också i Frankrike med en fransk man. Vår äldsta dotter började att bli intresserad av att titta på tv/dvd när hon var två. Lillasyster är 22 månader och har ännu inte visat intresse, trots att hon ser storasyster framför tv:n. De hon gillat är de två första Laban-filmerna (finns nog tre nu, tror jag), Pingu, Kalle Stropp och Grodan Boll, Koalabröderna, Mora Träsk, Alfons oh säkert några som jag glömt. Det som inte gått hem är Pettsson och Findus (ej tecknad film, utan uppläst saga med bilder till) och ett par Bolibompa-samlingskassetter. Thomas tåget, Byggare Bob, Fifi m.fl. finns även på franska (och visas på fransk tv), men jag vet inte om det är en för- eller nackdel. Även Koalabröderna, men den har vi aldrig sett på franska.
    Det glömde jag att påpeka. Pettson och findus finns både som uppläst saga och som filmer... Kan ju vara bra att ha koll på!
  • cloudberry79

Drömmarnas trädgård, Rorri Racerbil, Fiffi och blomsterfröna är alla favoriter här hemma.

If you love me - please don't feed me!
  • Laurentia
    Lönnsirap skrev 2009-08-27 20:56:07 följande:
    Ah! Då kanske det kan funka ändå. Vi fick låna gamla kassetter, med sagoformen.
  • Leopi

Teletubbies absolut!!!!! (inte så kul för oss att titta på men min son älskar det och vill se det minst en gång om dagen) han frågar efter den flera gånger om dagen men får max se de en gång per dag. De har väldigt bra utbud av dem på cdon.com och de finns ju i flera länder så frakten bör inte bli så hög. En teletubbies filme du inte bör köpa som är väldigt tjatig är sjung och dansa tror jag den heter, de kör samma dans i en evighet och blinka lilla stjärna väldigt många gånger, inte ens min son tycker om denna.
    (Stor kram är heller ingen höjdare i hans ögon men där är många filmer att välja mellan)

• kärleksbaby

Jag har ett tips som jag tror att ingen annan har nämnt: dvd-filmer från "Småfilmer". De ger ut filmer som är anpassade speciellt för mindre barn (2-5 år) baserade på barnböcker. Filmerna går i sakta mak framåt med tydliga bilder, berättelser och en berättarröst. Uppskattas otroligt mycket av mina barn och jag har även hört att andra barn uppskattar dem. En favorit är "Benny" baserad på de tre Benny-böckerna av Barbro Lindgren. Det är även hon som är berättröst i filmen. Det som är bra med filmerna är att varje avsnitt inte är så långt heller. Andra filmer är: Fia och djuren, Lotta på bråkmakargatan, Gittan osv.

Jag försökte se var man kan köpa dem eftersom jag själv köpt dem i olika leksaksaffärer och via barnbokklubbar.

På följade ställen finns de bl.a. (många på nätet):
    Adlibris
    Bokia
    Bokus
    Akademibokhandeln
    Bokhandeln.org
    Bookvision
    CDON
    Exlibris
    Hedengrens
    Internetbokhandeln
    Netbokhandeln
    Ugglan
    Wettergrens
    Kloker
    Antikvariat
    Antikvariat Bokräven

Ett annat tips som inte är en dvd-film men något som vår pojke har tittat på hundra gånger, är en sida på internet: "www.barnensbibliotek.se". Under den länken finns det "sagor" och där finns tre klassiska tecknade berättelser som går i långsam takt med en berättarröst. Det är bockarna bruse, sagan om pannkakan och kattresan. Det enda är att de kanske är lite våldsamma (ja, ni vet ju hur de är, katten spricker, pannkakan blir uppäten och trollet blir stångat).

Förutom detta så uppskattas också Mamma Mu och I Drömmarnas trädgård. Jag tycker dock att Mamma Mu, Pettsson och Findus, Pingu, Pippi m.m. egentligen är alldeles för röriga och stökiga för en ettåring. De behöver mer enkla, tydliga berättelser.

• kärleksbaby

Jag vill tillägga att mina barn är 1,5 respektive 3 år gamla. Min 3-åring började se på film först vid 2-årsåldern, dessförinnan endast det som han kunde se på barnensbibliotek. Han var totalt ointresserad av andra filmer. Min minsting började dock redan intressera sig för ett halvår sedan för film. Benny-filmerna är favoriten. Klart Lilla spöket laban är också populär men lite läskig tycker båda mina barn.

• Ina stina

Mina barn älskar Spöket Laban.
    Perfekt som första film för de små eftersom den är lugn och inte så hysterisk som många filmer är på teven.

www.spoketlaban.com finns filmerna att beställa!

• Triplet lady

Hej,
    Ar i samma situation som du TS, det ar bara jag som pratar svenska med mina killar. Nar jag var i den aldern alskade jag Fler myror ar fler an fyra elefanter - en klassiker! Mina 1,5-aringar ska fa DVD-boxen i julklapp av mormor

Annars ar de helt galna i Teletubbies... Fattar det inte riktigt sjalv men sa ar det.

Har bestallt Lilla spoket Laban ocksa och haller tummarna for att den gar hem.

Lycka till!

• rallarrosen

Mamma Mu - filmen! Svensk bondmiljö med roliga - inga otäcka- händelser och fint tecknat. Går bra på vuxna med ). Vår kille 2,5 år älskar den. Bra på alla sätt.

• rallarrosen

Avråder från Pingy och Pettsonfilmerna - för otäcka. (Smisk mm i Pingy). Minnenas trädgård uppskattas också - men det är inget språk att tala om.

Svar på tråden DVD for småbarn