Friterad schnitzel
Hur gör man friterad schnitzel hemma om man inte har en fritös? jag vet att en gamal kompis till mig gjorde i vanligt stekpanna. men minns inte hur. någon som har något tips?
Hur gör man friterad schnitzel hemma om man inte har en fritös? jag vet att en gamal kompis till mig gjorde i vanligt stekpanna. men minns inte hur. någon som har något tips?
Hejja! Är det dom färdig frysta snitschlarna som du vill steka/fritera.
Så här gör vi med dom.
Stekpanna med ca 3mastkedar Olja i & en klick smör i sen steker vi snitchlarna i olje/smörblandningen tills dom får en gyllenbrun yta som är knaprig.
Lägg i snitchlarna först när allt smör har smält och det är ordentligt varmt i stekpannan.
beroende på hur många snitchlar du lägger i så kan det häna att man måste fylla på med olja eller smör.
Vi saltar & pepprar med lite citronpeppar eller vanlig pepppar på under stekningens sista fas.
Låt sedan rinna av lite på ett papper innan servering.
Nej det är inte dom färdiga. Någon speciell olja?
När vi gör schnitzel tar vi kalvschnitzel och doppar i ägg sedan mjöl och sist ströbröd. Fyller stekpannan till hälften eller så mycket man vågar med olja. Vilken olja är jag inte säker på men det ska väl gå bra med vilken som. Se till att det är riktigt, riktigt varmt innan du lägger dit köttet. Låt fritera tills det ser bra ut. Går ganska snabbt innan det blir lite för mörk yta.
ok. hoppas jag lyckas. men det verkar ju inte så svårt tack för tipsen