Jag behöver hjälp
Hej,
Jag och min sambo har kommit till ett läge då det känns som den enda utvägen är att separera. Vi har en son på drygt 2 år. Problemet är att jag inte litar på min sambo. Vi har så olika syns på vissa saker. Han är världens bästa på så många sätt. Men det finns en grej som gör mig orolig.
Enligt mig dricker han för mycket. Tar gärna några öl dagtid på helger och under semester men framför allt är han full ett par kvällar i veckan då vår son sover. Han tycker inte att det är så farligt för han är ju hemma och inte på krogen. Problemet är också att han flera gånger tagit hem folk på kvällar/nätter när vi ligger och sover. Jag gillar inte det. Känner mig inte lugn i mitt eget hem när det cirkulerar okänt folk i mitt hem när vi sover. Detta tycker han inte alls är något konstigt och tycker att det är jag som överdriver.
Jag är rädd att det ska hända när han har vår son själv. Jag vill skydda min son från att se. Är livrädd att han vakna och vilja ha trygghet och finna fulla människor hemma. Vår son vaknar alltid minst en gång per natt och vill komma och ligga hos mig. (vi har haft skilda sovrum ända sedan graviditeten)
Nu känner jag att det inte håller längre. Den lilla energi jag har lägger jag på vår son. Lägger mig samtidigt som honom varje kväll. Dels för att jag är helt slut och dels för att jag inte klarar av stämningen. Ibland pratar vi endast med varandra genom vår son. Jag vill inte att han ska växa upp i en sådan miljö. Han är värd det bästa!
Min son är just nu i en fas då han puttas och slåss mycket. På dagis säger dom att han är väldigt nära till språket och att det är helt normalt i den åldern.
Vågar jag separera? Tar vår son skada av det? Mår han bättre av att vi separerar och blir gladare föräldrar? Blir det för mycket för vår son nu när han redan har det jobbigt på dagis? Är han för liten för att bo varannan vecka? Vad ska jag göra? Jag vill bara min sons bästa och jag vill inte ta hans pappa ifrån honom. Han är en super pappa på övriga sätt.