• Moncabang

Pergotime

Hej!
    Jag har börjat med pergo-kur nr2 igår. Så jag är med! =)
    När börjar du med pergon?

• Moncabang

Jag har ingen egen ÄL...utan måste ta pergo för att få det. Har psoc och oxå många ägg. Första VUL jag gjorde i juni visade på fem mogna äggblåsor så då fick jag stå över. Gången efter visade det bara en.
    Pergo ökar ju risken för att få flerbörd och risken ökar betydligt mer för jag har rätt många tvillingar i släkten... För min del så räcker det med en. =) Är ensamstående och det blir nog väldigt tufft att ta hand om två.

Har du barn från innan? Hur länge har ni försökt få barn? Får ni bara ett försök med pergo?

• Moncabang
    Mary0280 skrev 2009-08-28 16:44:47 följande:
    Hej på er! Här är en till som ska börja min första kur på söndag. Är lite nervös för biverkningar och inte så hoppfull att det ska fungeratyvärr. Har försökt sen förra hösten, fick mf och har sedan dess haft strul med hormonerna. Har som ni väldigt mycket ägg men de verkar inte vilja bjuda till på egen hand
    Hej!
    Förra gången fick jag en fruktansvärd huvudvärk av pergo och ont i magen. Den här gången har jag bara lättare huvudvärk, men det kan ju ifs bero på att jag är snorförkyld... =)
    Tror att pergo kommer hjälpa dig få ÄL, är nog ganska ovanligt att det inte skulle bli en. Ett tips är att äta rosenrot från första mensdagen fram till ÄL. Det ger en kraftigare ÄL. =)
  • Moncabang

Tycker min kropp har betett sig skumt de senaste två veckorna. Jag är konstant kissnödig, har tydliga blodådror på brösten sedan sju veckor tillbaka, magen har blivit rundare och så får jag konstiga vattniga flytningar hela tiden. Det är som vattniga ena gången och geléaktiga nästa. Ibland är dom genomskinliga och ibland brunaktiga.
    Jag har gjort VUL för fyra veckor sedan och BM tog ett gravtest då. Inte gravid. Hade mensvärk men fick ingen mens. Så nu har jag då tagit Provera för att få mensen och tar tredje tabletten Pergo idag. Men jag kan ju inte låta bli att fundera på detta. Vad skulle hända om man tog Pergo och var gravid?? Vad tror ni?

• Moncabang

TS vad sägs om en lista. Ni börjar vi ju bli några här, och fler lär väl hitta hit. Typ datum för först pergon, ÄL, BIM... Vad tycker du?
    Kram

• Moncabang

Det är taget! Jag fyller på med min första pergodag, äl, bim. Lättare att hålla reda på varandra nu. Here goes!

Playfull: Pergostart 1/9
    Moncabang: Pergostart 27/8, ÄL ca 8/9, BIM ca 22/9

• Moncabang

Är så glad att jag inte fått några biverkningar av Pergo denna gång!
    Förra gången hade jag sån huvudvärk i en vecka så jag höll på att smälla av. Av andra pergon jag tog denna gången kände jag att det drog och molade i äggstockarna men det gick över. En tablett kvar att ta... Men något händer defintivt där nere. Har fått mycket mer flytningar så det verkar ju lovande.
    Förra gången jag gjorde VUL hade ett ägg släppt. Gången där innan hade fem ägg mognat...så det blev avblåst. Shit, vill verkligen inte ha femlingar! Hoppas det blir ett, max två ägg den här gången. Skall inte göra något VUL så det är väl bara att hålla tummarna att det blir bra...

• Moncabang
    DIFmamma skrev 2009-08-30 18:40:50 följande:
    Jag har hört att de kan "plocka bort" ägg om det blir för många men det kanske inte stämmer???
    Min gyn sa att dom punkterar dom...
  • Moncabang

Är så glad att jag varit förskonad från Pergo-biverkningarna denna gång. Har haft lite huvudvärk, men det kan ju vara från förkylningen..., och idag hade jag rejäla hugg i ena äggstocken. Har fått vattniga flytningar så det verkar ju lovande. =) ÄL om ca en vecka då.

Jag har en bestämd känsla att det kommer bli bra den här gången. Bara känner det. Om tre veckor får man veta... *suckar*

• Moncabang
    Zelmilainen skrev 2009-08-31 21:31:16 följande:
    kanske en dum fråga, men jag vet inget om pergo... vad för typ av biverkningar kan man få?
    En massa om man har otur. =) De flesta får nog någon biverkning. Förra gången hade jag huvudvärk (som migrän), illamående, yrsel och trötthet. Och det höll i sig två veckor efter jag slutat med Pergo...

Vanligast: Blodvallningar, huvudvärk, yrsel, illamående, kräkningar, buksmärtor, förstoring av äggstockarna, blåsbildning på äggstockarna, ömmande bröst, nervositet, sömnlöshet, synstörningar.

Mindre vanliga/sällsynta: Viktökning, trötthet, onormal underlivsblödning, nässelfeber, allergiska hudutslag, övergående håravfall, depression, humörsvängningar. Ökad risk för blodpropp. Lättare kramptillstånd.
  • Moncabang
    katizi skrev 2009-08-31 11:30:32 följande:
    Hej jag är på dag 16 idag efter pergo för första gången. I Torsdags på dag 12 var jag på vul, doktorn såg ett ägg på 10mm så det känns inte så bra, har ingen aning om det blir ÄL eller inte men efter att läst runt här inne på FL så verkar dom flesta ha större på dag 12, ska tillbaka om en vecka för blodprov
    Jag hade ett ägg på 13mm när jag var på VUL. Det släppte 7 dagar senare (dag 16). Tror inte det skulle vara kört för dig ändå, du kanske får ÄL runt dag 19 istället. Kanske inte mycket till svar, men dock ett svar. =)
  • Moncabang
    katizi skrev 2009-09-03 18:07:33 följande:
    Någon som fått en geleglumpsflytning innan /i samband med ÄL?
    Här är en till som får det. Och rikliga vattniga flytningar innan ÄL... =/
  • Moncabang

Min ÄL uteblev denna månad...fick ju ÄL förra gången av Pergo...
    Usch vad surt det känns! Så nu får jag vänta ytterligare en månad.
    Har bara lust att ge upp just nu...är det värt allt detta jobb...

• Moncabang
    DIFmamma skrev 2009-09-13 15:35:03 följande:
    Förstår att det känns tungt, men ge inte upp...kämpa på jag lovar att det lönar sig Vi finns här för att peppa dig!!! Stor peppkram
    Tack! Jag skall påbörja en dubbelkur nästa gång.
    Börjar dock tro att det inte är meningen att jag skall ha barn...kanske bättre att köpa en hund istället. =)
    Jaja det ger sig väl. Tack för peppkramen ! Den värmde gott!
  • Moncabang
    katizi skrev 2009-09-15 16:24:52 följande:
    Hej inget roligt här, tog blodprov för en vecka sedan och svaren kom igår.......ingen ÄL så om inte mensen kommit innan fredag så ska jag börja med provera igen, så ca23 lååånga hemska dagar kvar tills jag ska börja med pergo dubbelkur, fan fan fan
    På mitt ÄL-test står det att man skall börja testa på dag 23 om man har 40 dagar mellan menstruationerna.

Jag brukar ha ÄL runt dag 17 så började med ÄL-stickorna på dag 13 denna gång. Verkar som den kom på dag 12 eller 13...eller inte alls. Skall ta dubbelkur nästa gång. Beräknad BIM är 22/9...

Håller tummarna för er allihop!
Svar på tråden Pergotime