Inlägg från: Hjärtat längtar |Visa alla inlägg
  • Hjärtat längtar

Pergotime

Mary0280 skrev 2009-09-25 17:57:21 följande:
    Men shit, jag har plussat!!! Är bjuden på fest och ville mest försäkra mig om att kunna dricka men det blev ett plus på studs när jag testade!Det känns så himla konstigt... Ett år efter mf, exakt.... Så nu är jag genast orolig men ska prata med min läkare... Yippiiiii iaf! Åh vad jag håller tummarna för alla er gulliga tjejer!
    Grattis! Vad roligt! Det ger hopp för oss andra! Vilket pergoförsök?
    Jag är ny i denna trråd. Jag var på gyn i fredags! Och jag fick utskrivet Pergo! Jippi! Jag är så glad. Eftersom vi är under 25 skulle vi inte få börja vår utredning förrän om ett halvår. Men jag fick pergo iaf! för att jag har långa och oregelbundna menscyklar. på Vul såg läkarn en stor äggblåsa som han trodde skulle leda till ÄL, är jätteglad. Så blir det inget denna månad börjar jag med pergo om 2-3 veckor.
    Förövrigt har vi försökt i 1½år!

Det har varit roligt att läsa denna tråd om er resa! Lycka till allihop!
  • Hjärtat längtar
    Pirripirri skrev 2009-09-29 09:21:46 följande:
    Får jag slänga ut en fråga här? Jag började med pergo 31/8 (på dag 6). Ingen mens i sikte än, och inte heller ett plus på stickan. Om man inte är gravid, visst ska man då få mens efter avslutad kur? Eller måste köra med provera och sen pergo igen?
    Min läkare sa att man oftast får mens efter 28 dagar, men om man inte fått efter 35 ska man ta gravtest. Så vänta du lite till.
  • Hjärtat längtar

Idag har jag fått min mens! Så nu ska jag börja min första pergo-kur på söndag på dag 5. Det verkar som de flesta börjar på dag 3. Vilket började ni på?
    I'm so excited about pergo! hoppas verkligen detta kommer funka! har ni några tips? har ni fått biverkningar?

• Hjärtat längtar

min läkare sa att ÄL skulle komma mellan dag 12-19... så jag kommer nog börja testa på dag 10 eller 11. Nu är jag bara på dag 2.

• Hjärtat längtar
    Jenmar skrev 2009-10-09 01:55:28 följande:
    Hej!Tänkte att jag skulle peppa er lite.. vi har försökt i över ett år utan att en enda gång ha haft ÄL. För några veckor sedan tog jag min första kur Pergo (enkel kur), på CD 13 syntes två äggblåsor 10 och 16mm på VUL och tre dar senare fick jag mitt allra första utslag på en ÄL-sticka.Nu har vi just gjort ett positivt grav-test så kämpa på med era kurer, för oss var det lösningen!/J
    GRATTIS! Roligt att läsa att det funkar!
  • Hjärtat längtar
    Topdog skrev 2009-10-16 14:07:39 följande:
    Dessvärre är förtunnad slemhinna en vanlig biverkning av Pergotime. Liksaså uteblivet ÄLsekret. Dessa biverkningar drabbar ungefär 1/3 av de som äter Pergotime. Det finns tyvärr inte mycket att göra åt det utan man för helt enkelt byta till andra läkemedel istället (sprutor typ Puregon). De har inte dessa biverkningar.
    Grapefruktjuice ska visst ge slemmigare sekret, kanske man ka testa det? det tänkte jag göra, men jag vet inte var jag ska köpa det, finns inte på netto och hemköp iaf, jag får leta vidare...
  • Hjärtat längtar
    Topdog skrev 2009-10-17 11:44:15 följande:
    Det handlar inte om tunnare eller slemmigare sekret. Det finnes ingenting man kan göra åt det. Bisolvon, popcorn eller grapefrukt kan aldrig ge ÄL-sekret. Jag fick det förklarat på Sophiahemmet. Jag hade då ätit Pergotime i 8 cykler utan att bli gravid. Efter en undersökning konstaterades att jag inte hade något ÄL-sekret. Läkaren förklarade att sekretet i livmoderhalsen består av trådar. Under större delen av menscykeln löper dessa trådar tvärs över livmoderhalsen. Detta gör att sekretet blir som en nät, omöjligt för spermier att simma igenom. Kring ÄL förändras sekretets struktur. Trådarna ändrar rikting och börjar istället löpa längs med livmoderhalsen, i riktning mot livmodern. Detta gör att det bildas gångar som spermierna lätt kan simma igenom. En vanlig biverkning av Pergotime är att sekretets struktur aldrig "slår om" till ÄL-sekret. Man kan alltså säga att Pergotime är utmärkt för dom som inte får några biverkningar (i form av uteblivet ÄL-sekret eller för tunn slemhinna). Men för de som får dessa biverkningar blir helt plötsligt en graviditet omöjlig, just pga Pergotimet.Jag är väldigt glad att man på Sophiahemmet så snabbt upptäckte att Pergotime gav mig denna biverkning (jag gick på en annan klinik de första 6 cyklerna med Pergo). Två cykler senare var jag gravid och 8 månader senare föddes en liten tjej och en lite kille.
    Tack för denna upplysningen!
    Hur blev du gravid sen?
  • Hjärtat längtar
    MrsHW skrev 2009-10-18 10:16:09 följande:
    HJÄLP!!Jag glömde ta pergo-tabletten i går, hur ska jag göra? Det var tabl nr 2 jag glömde. Ska jag fortsätta som vanligt eller ta en extra tablett efter så det blir 5 i följd?
    vet inte vad som är rätt, men jag skulle nog bara fortsatt ta en tablett varje dag, alltså dag 1= en tablett, dag 2= ingen tablett, dag 3= en tablett osv.
  • Hjärtat längtar
    YouILove skrev 2009-10-21 20:18:00 följande:
    Hej tjejer!Vilken CD fick ni ägglossning med Pergo? Inne på dag 19 nu men fortfarande ingen ägglossning enligt stickan :( Har egen ägglossning lite titt som tätt så jag trodde verkligen Pergo skulle fungera för mig. Blir så deppig, får man ingen ägglossning har man ju inte ens en chans!(Får inte komma på vul och kolla blåsor for min läkare tycker inte det behövs)
    jag är på dag 15 och har inte fått ÄL än, jag får inte heller komma på VUL
  • Hjärtat längtar
    YouILove skrev 2009-10-22 07:02:29 följande:
    Hoppet kanske inte är helt ute då *håller tummarna* Åh jag hoppas verkligen allt går vägen för dig den här gången LAMadde! Är det er första kur (LAMadde och GreenGal)?
    Ja det är min första kur! är på dag 16 idag.
Svar på tråden Pergotime