• Gräddis

Pergotime

Hej! Hoppas det ar okej att man hoppar in har...

Har just fatt reda pa doktorn att jag inte agglossar. Jag har pco-aggstockar men inte nodvandigtvis pco-s (doktorn sa att det inte ser typiskt ut for det) - och nu ska jag borja ta clomid (antar att det ar detsamma som pergo?! Bor i England). Kanner mig valdigt nere idag eftersom jag precis fick reda pa resultaten fran blodproven jag tog - receptionisten sa att doktorn skrivt "ingen agglossning" bredvid dem Sa det skulle vara skont med lite stod och pepp och uppmuntran om att det kanske inte ar helt kort?!

• Gräddis

Hej utlandssvensk!

Ja de sitter vi nastan i samma sits - vi borjade i maj i ar. Jag korde med al-tester en manad och fick stegring men det behover ju tydligen inte betyda att agglossning faktiskt skedde. Jag borjade fa spottings en vecka innan mens i juni och kollade darfor upp detta hos doktorn, som gav mig ett VUL dar de upptackte pco.

Tog da blodprov for att kolla sa att jag hade agglossning, vilket jag tydligen inte har Dock kan det ju kanske vara sa att jag agglossar vissa manader, andra inte, men det kravs val att man tar blodprov ett par manader till for att vara saker antar jag - men vet inte om jag orkar vanta sa lange. Som du sager sa verkar manga bli gravida fort med clomid sa jag vill nog testa det!

Min lakare sa att om blodprovet jag tog nu (tog ett pa dag 21 som antagligen var for tidigt da min cykel ar allt fran 29-39 dagar, och ett pa dag 28) kom tillbaks och visade "ej agglossning" skulle jag borja ta clomid - har tid hos doktorn pa fredag for att fa mer info. Just nu vantar jag pa mina spottings/mens - den ar forsenad for att jaklas antagligen

Later ju positivt iaf att du agglossar overhuvudtaget, men jag forstar vad du menar med att du nastan vill att det sk a vara "varre" sa att du far riktig hjalp!

You've got mail forresten

• Gräddis

Nu laste jag detta nedan pa natet och blir lite besviken. Min doktor sa att mina varden pa de hormonerna nedan sag bra ut - men att det som var fel var att jag inte hade nog hoga halter av progesteron, darav ingen agglossning. Sa hur ska clomid funka for mig da?!

Clomid works by acting on a number of different receptors in the body that regulate hormone production and release. In particular, Clomid works to increase the amount of three hormones involved in the ovulation process, including:

gonadotropin-releasing hormone (GnRH)
    luteinizing hormone (LH)
    follicle-stimulating hormone (FSH)

Clomid essentially tricks the body into believing that it has lowered levels of estrogen. As a result, the brain begins to secrete increased levels of GnRH, which, in turn, stimulates the release of FSH and LH. These hormones then trigger the ovaries to begin to mature more follicles.

• Gräddis

LAMadde - tack for informationen Det ar det jag befarar dock For mina hormonvarden som tydligen Pergo ska hjalpa till med verkade bra. Det var bara progesteronhalten som inte fanns. Dock har jag regelbunden mens (eller nagorlunda regelbunden, en cykel pa 30-39 dagar). Fattar ingenting :/ Tog blodprov pa dag 4 och dag 21, och sedan igen pa dag 28 da det pa dag 21 kanske togs for tidigt. Det pa dag 4 matte de hormonerna du pratar om, medan det pa dag 21/28 matte progesteron, som alltsa inte hittades. Vad bra att det sag bra ut hos dig! Haller tummarna att agget slapps och att en liten simmare hittar fram

• Gräddis
    Utlandssvensk76 skrev 2009-10-16 14:07:32 följande:
    har ocksa last det nanstans.... inga barn sen tidigare.Kande mig ganska ok efter besoket men nu har jag last upp en massa och ar orlog over att pergo inte paverkar slemhinnan. Det ar ju inte agglossningen jag har problem med. Men jag antar att jag maste lita pa lakaren...
    Ah vad jag kanner igen mig Man borjar tanka och fundera efter lakarbesoket och undrar om det verkligen ar ratt osv... Jag tror ocksa att vi ska forsoka lita mer pa lakarna och forsoka sluta fundera sa mycket (fastan det ar omojligt kanns det som)... Min yngre syster som ar lakare forsoker intala mig att de vet vad de gor, och att man inte bor lasa om det pa internet eftersom man inte har nagon utbildning bakom som kan hjalpa en att reda ut vad som star, utan man drar egna (felaktiga) slutsatser. Hon sa ocksa att det har med hormoner och kvinnohalsa ar valdigt komplicerat, och allt hanger ihop, sa jag tror anda att pergo kan hjalpa dig - som ju doktorn sager Men som sagt, jag forstar precis vad du menar!!!
  • Gräddis

Ni som tar/har tagit pergo - var era män tvungna att undersokas forst?

• Gräddis

Hej alla

Har just fatt utskrivet pergo och ska borja pa dag 2 i menscykeln - invantar mensen vilken dag som helst nu. Men lakaren sa ingenting om vul eller ul - ska man inte kolla med det sa att man inte far trillingar?!

• Gräddis
    Kinne79 skrev 2009-10-20 20:46:36 följande:
    Jo, man kollar ju om det finns ägg på g, men gyn kollar även så att det inte är allt för många på g. Är många som får sexförbund om det är 3 ägg eller mer.
    nar borde man kolla det isafall? min lakare sa ingenting om det!
  • Gräddis

Okej, skont att hora att det inte bara ar jag da...verkar ju som en relativt lag risk att fa flerbörd trots allt. Sa jag far val lita pa att lakaren vet vad hon gor...

• Gräddis

LAMadde - knepigt att man inte far all information! Sarskilt som de verkar vara ganska viktigt!! Ska definitivt boka tid igen da. Suck och ston, vad jobbigt. Vad ska jag nu komma med for ursakt till jobbet...och alla dessa tider man maste vara borta pa vul och ul...far val kanske hitta pa en stor vit logn om att jag har problem med nagot annat :/

• Gräddis
    Utlandssvensk76 skrev 2009-10-21 13:45:48 följande:
    Jag borjar tanka att jag ocksa kommer att masta gora det....Ar relativ ny pa jobbet sa det sista man vill saga ar ju att man gar pa fertilitetsutredning/behandling....
    Ellerhur!! En annan tjej i mitt team har precis berattat att hon ar gravid, i tredje manaden nu, sa det sista min chef vill ar att jag ska forsoka bli det ocksa! Och man vill ju inte bli ifrantagen massa ansvarsomraden for att de tror att man anda blir gravid snart - det kanske inte hander annu pa ett tag ju.

Sa man kanske far komma med nan nodlogn...fast det blir svart om de borjar fraga efter detaljer och sant om nagot man inte vet ett dyft om. Kanske jag kan saga att det handlar om hormonnivaer och att jag har smartsamma cykler osv. Da halvljuger jag ju bara och min manliga chef kommer nog knappast att fraga om mer info da det handlar om "kvinnliga grejor"...
  • Gräddis

Hej! Jag tog min forsta pergo-tablett i sondags o ska nu ta dem fem dagar. Nar bor man fa agglossning med pergo?? Vet knappt nagonting om detta!

• Gräddis
    Kinne79 skrev 2009-10-27 11:38:52 följande:
    Enligt min gyn så bör det ske dag 14 ungefär, men har läst om tjejer här på fl som fått det så sent som dag 22. Ska du på vul? Om inte börja kolla med stickor runt dag 12 kanske.Jag var på vul igår på cd14 efter en dubbelkur, visade dock inte det minsta spår på att det funkat så nästa cykel ska jag prova med trippelkur.
    Tack! Ska inte pa vul sa kollar med stickor...

Har du tagit pergo i tva manader hittills och nasta blir din tredje? Ar det sa det funkar att man borjar med enkelkur?
  • Gräddis
    Lizz skrev 2009-10-27 12:13:51 följande:
    Enligt min läkare skall det ske mellan dag 14-16 vanligtvis.På mig stämde det ganska bra då jag hade utslag på äl-testet dag 14 och 15 och hade antagligen äl dag 16=)
    Okej! Da kor jag pa det
  • Gräddis

Grattis LAMadde!!! Gud vad underbart! Och tack for gravidbacillerna, de behovs!!!

• Gräddis

Hej tjejer

Det sticker i nedre magen, till hoger, idag. Kan det vara agglossning pa gang tro?? Ar pa dag 12. Isafall hoppas jag inte det ar for sent for bebismakeri ikvall? Sist var sondags morgon. Sa himla typiskt att bade jag o mannen ar super busy pa jobbet samt haller pa o flyttar - dalig manad for forsta pergokuren

• Gräddis

LAMadde - surt med pengarna men som du sager ar det ju vart det nu nar du blev gravid Det sticker inte langre i magen och al-stickan igar visade bara ett svagt streck bredvid kontrollstrecket sa jag ska fortsatta ta dem... hoppas att jag far agglossning!!! Min lakare har ju varken namnt blodprov eller vul Ska nog byta lakare, hon verkar inte sa bra tyvarr. Man vill ju kunna lita pa sin lakare... Dock har jag sett en del andra pa pergo som inte fatt tid till vul eller blodprov...

• Gräddis

Ar det nagon har som har haft agglossning med pergo utan att fa flytningar/al-flytningar??

• Gräddis
    Goingen skrev 2009-11-16 22:17:45 följande:
    Vet inte... Jag har inte haft flytningar och får svar på torsdag om jag haft äl... Så ger besked då;)
    Ok spannande, haller tummarna!
Svar på tråden Pergotime