• LAMadde

Pergotime

Jenmar skrev 2009-10-09 01:55:28 följande:
    Hej! Tänkte att jag skulle peppa er lite.. vi har försökt i över ett år utan att en enda gång ha haft ÄL. För några veckor sedan tog jag min första kur Pergo (enkel kur), på CD 13 syntes två äggblåsor 10 och 16mm på VUL och tre dar senare fick jag mitt allra första utslag på en ÄL-sticka. Nu har vi just gjort ett positivt grav-test så kämpa på med era kurer, för oss var det lösningen! /J
    Grattis ! Ska på VUL imorrn och kolla efter äggblåsor. Hoppas det går lika fort som för dig
  • LAMadde

Var på VUL idag.. hon såg 1 äggblåsa som va rätt liten. Ska dit igen på måndag för att mäta igen. Håller tummarna att det växer till sig under helgen

• LAMadde

Ska på VUL igen idag och se om mitt ägg växt till sig.. har haft ont i 'tjej' magen i helgen så det kanske är ett bra tecken?!

Jag har hört att det är rätt vanligt att man inte får ÄL-flytningar när man äter pergo, att det 'torkar ut en'. Jag har dock inte märkt nån skillnad.. inte än iaf.

• LAMadde

Gräddelin: När man har ÄL så höjs nivåerna av progesteron och det är det dom tittar efter när dom tar blodprov. Vanligtvis så brukar dom ta det blodprovet på dag 14 lr 15 i cykeln. Jag har ett papper där det står vad som är 'normala' progesteron värden under hela mens-cykeln. Precis runt ÄL har jag för mig att det 3,5 OM man haft ÄL.. Mitt värde va 0,7. Så clomid hjälper inte till med progesteron, utan det hjälper bara till med alla andra hormon-nivåer som påverkar ÄL. Progesteron kan du få ta om du måste få hjälp att starta mensen (jag fick ta det innan jag började med clomid), men har som sagt inget med själva ÄL lr clomiden att göra

Jag va på VUL igår och mitt ägg hade tydligen växt till sig ordentligt under helgen och hon sa att väggarna och tappen och ägget såg väldigt väldigt bra ut. Ska tillbaka på VUL igen på torsdag för att se så jag haft ÄL innan dess. Om inte så tror jag att jag får en HCG spruta som gör att ägget lossnar.

• LAMadde
    småfossingar skrev 2009-10-13 16:36:07 följande:
    Hejsan! Hoppas man kan hoppa in här med er Jag och min sambo har försökt bli gravida sedan lite mer än ett år. Fick i Januari reda på att jag har pco. Har idag fått min mens efter en behandling med provera, skall börja min första pergotime kur på lördag. Är det någon av er som fått nå speciella biverkningar av pergo? Vilken dag brukar man få komma tillbaka på vul för att se om man skall få äl?
    Jag fick komma på dag 12, 15 och ska dit igen på dag 18. Vanligaste tror jag är runt dag 14-15
  • LAMadde
    DIFmamma skrev 2009-10-15 22:36:50 följande:
    Fan fan fan...var på vul idag och selmhinnan ser inte alls bra ut, alldeles för tunn...ska dit igen på måndag men det lutade mot att jag skulle få hormoner i injektionsform...det är väl bara att sluta hoppas den här månaden då :(
    Hoppas det går bra iaf.. lycka till på måndag!

Jag va på mitt tredje VUL idag för att kolla om ägget lossnat.. men de hade de inte. Det sitter fortfarande fast där upper, vilket mina stockar känner av för de gör ONT i högersidan. Iaf så va hon tvungen att gå och prata me min dr.. han sa att han tyckte ägget såg bra ut och att vi bara ska vänta. Vi åker till sverige på lör och ska va där i 2 v o han sa att vi ska 'kiss and hug alot while in sweden'.. haha. Ska iaf dit igen IMORRN på en sista koll.. hoppas ägget släpper idag så man slipper gå å tänka på de när man är på semester..
  • LAMadde

Ang sprutan så brukar dom ge HCG (som finns i kroppen när man är gravid). Hon som gjorde mitt VUL igår trode att dom skulle ge en sån till mig igår, men dr vill vänta ist. Om man tar HCG spruta så måste man sedan se till att man väntar tillräckligt länge innan man tar ett grav.test för det kan ge falskt +.

• LAMadde

Hejsan alla. Har inte heller skrivit på ett tag. Är nu i sverige på semester och vill inte behöva tänka på ÄL och Bim och allt annat Var på VUL i torsdags och ägget va kvar och hade växt till 2.4cm. Fick komma tillbaka på fredan och ägget va såklart där då också och hade växt 2mm. suck. Hon trode att ägget va 'normalt' och att hinnorna såg tjocka och fina ut. Hon sa att vi skulle nuppa mycke under semestern haha. Om ja inte är gravid lr fått mens när ja kommer tillbaka till usa om 2v så måste ja gå på vul igen o se så att ägget inte sitter kvar där uppe. Hade jätte ont i höger sida lör-sön och nu ingenting.. så jag hade säkert äl i helgen. Håller tummarna

• LAMadde
    Gräddeline skrev 2009-10-20 20:58:34 följande:
    nar borde man kolla det isafall? min lakare sa ingenting om det!
    När ja va hos läkaren och fick mitt recept så sa han ingenting om det. Men sen när jag började läsa på internet så verkade det rätt vanligt att man får komma på koll så jag ringde till mottagningen där jag går och frågade. Då sa dom att: Jomenvisst ska du komma på koll (eee varför sa dom inte de fr början isf?). Iaf så fick jag gå på VUL på dag 14, 17, 20 och 21 (dom trode ja skulle ha ÄL runt 14 så det är nog vanligaste dagen dom tittar). Jag fick komma tillbaka så många ggr för på min mottagning vill dom se att ägget är borta så det inte växer till sig och blir jättestort.etc. Blodprov fick jag bara ta för att kolla om jag hade ÄL innan jag började med clomid.
  • LAMadde
    Utlandssvensk76 skrev 2009-10-21 12:35:07 följande:
    Hade du egen AL innan Clomid?
    Nej det hade jag inte.
  • LAMadde
    YouILove skrev 2009-10-21 20:18:00 följande:
    Hej tjejer! Vilken CD fick ni ägglossning med Pergo? Inne på dag 19 nu men fortfarande ingen ägglossning enligt stickan :( Har egen ägglossning lite titt som tätt så jag trodde verkligen Pergo skulle fungera för mig. Blir så deppig, får man ingen ägglossning har man ju inte ens en chans! (Får inte komma på vul och kolla blåsor for min läkare tycker inte det behövs)
    Jag tror det är väldigt vanligt att få ÄL senare med pergo. Som jag skrev tidigare idag så fick jag komma på VUL några ggr under min cykel, och mitt ägg va fortfarande kvar på dag 21 (alltså ingen ÄL ännu). Jag är rätt säker på att jag hade ÄL dagen efter sista VUL:et (dag 22 lr 23), för jag hade så jäkla ont i magen och tappen va öppen. Nu är jag på dag 26 och värken i äggledarna är helt borta och jag är inte öm längre. Nu är det väntan på BIM som gäller
  • LAMadde
    YouILove skrev 2009-10-22 07:02:29 följande:
    Hoppet kanske inte är helt ute då *håller tummarna* Åh jag hoppas verkligen allt går vägen för dig den här gången LAMadde! Är det er första kur (LAMadde och GreenGal)?
    Ja, det är min första kur.. så håller tummarna att det fungerar som det ska. Jag har ju ett ägg iaf och det är ju en början

Hoppas alla i tråden plussar snart !
  • LAMadde

Va ett tag sen jag skrev nåt. Har varit på semester i sverige och kom tillbaka till usa i lördags. Min man va tvungen att åka och köpa lite matvaror på kvällen när vi kom hem så jag bad honom köpa ett grav.test. Tog det tiiidigt på morronen på söndan och fick ett stort fint PLUS {#lang_emotions_plus} Tog ett till test igår 'bara för att' och det va ännu starkare. Ska på inskrivning och VUL 1 dec, känns nog mer verkligt då.

Lycka till alla i tråden. Sprider massa grav. baciller här inne

• LAMadde
    Utlandssvensk76 skrev 2009-11-04 07:14:06 följande:
    jag har tankt pa dig - att vi inget hort fran dig pa ett tag!! GRATTIS!!!! Vad underbart!!!! Hur manga pergokurer blev det fr dig innan pluset? Sjalv ser jag fram emot mitt 1:a VUL pa lordag efter pergostart
    Det blev bara en kur (dubbel-dos). Fick ÄL på dag 19 och plus på dag 33
    Känns fortfarande overkligt. Ska på inskrivning och VUL första december, så då är det nog mer på riktigt. Nåt lite mindre kul är att vi fått veta att vår försäkring ej täcker infertility och att vi måste stå helt för alla dr besök + vul jag gjorde för några veckor sedan. Blir väl runt 3000kr.. men de är det värt isf (men ändock lite irriterande)
    Gräddeline skrev 2009-11-04 12:26:07 följande:
    Hej tjejer Det sticker i nedre magen, till hoger, idag. Kan det vara agglossning pa gang tro?? Ar pa dag 12. Isafall hoppas jag inte det ar for sent for bebismakeri ikvall? Sist var sondags morgon. Sa himla typiskt att bade jag o mannen ar super busy pa jobbet samt haller pa o flyttar - dalig manad for forsta pergokuren
    Jobbigt att ni inte hunnit med att sexa så mycke som ni velat.. Är nog ÄL på G. På mig stack det/gjorde ont fr dag 14 tom dag 19 då det gjorde JÄTTEONT och då hade jag ÄL (dagen efter va värken borta).
Svar på tråden Pergotime