Inlägg från: Utlandssvensk76 |Visa alla inlägg
  • Utlandssvensk76

Pergotime

Lizz skrev 2009-10-16 12:57:45 följande:
    Ok hur länge har ni försökt? Har ni normala prover i övrigt?Det är någon hormonspruta, vet inte exakt vad min heter har inte hämtat ut den än. Typ Otrivelle eller nåt tror jag..;) Hormonet i den ser till att ägget släpper. Känns som jag borde haft äl igår, hade jätte svullen mage och ont på höger sida, idag är magen mer lugn=) Jag hade lika starka streck i onsdags och igår var test-strecket starkare än kontrollstrecket=) Första gången jag fått uslag på de där djäkla testen;P
    Detta ar vart 6 forsok ihelgen. Jag har PCO aggstockar och for tunn slemhinna. Kollade progersteron efter agglossningen i juni som var positivt. Nu ska jag kolla LH pa sondag eller mandag och pregesteron nasta helg. Jag verkar agglossa varje manad men agget kan ej fasta pga den tunna slemhinnan.
  • Utlandssvensk76
    Lizz skrev 2009-10-16 13:15:07 följande:
    Ahh ok ger pergotime tjockare slemhinna??Oj vad avancerat med blodprover olika dagar? Jag tog alla de där hormonproverna samma dag...?Har din man tagit spermieprov?
    just vad jag undrar - om pergo hjalper en med slemhinnan ocksa? For det ar det jag behover hjalp med....

Ja han skickade jag ivag for att ta prov i juni och fick positivt resultat.
  • Utlandssvensk76
    Lizz skrev 2009-10-16 13:35:19 följande:
    Hur är din mens? har du lite blödning och få dagar?Va bra=))
    Den ar medium till riklig (sarskilt dag 2-3 ar valdigt rikliga) - haller pa i 5-6 dagar.
  • Utlandssvensk76
    Lizz skrev 2009-10-16 14:04:35 följande:
    Jag har alltid fått för mig att om man har lite mens så har man tunn slemhinna. Det är ju ändå hinnan som kommer ut med mensen.Men min tes stämmer tydligen inte...Har ni barn sen tidigare?
    har ocksa last det nanstans.... inga barn sen tidigare.

Kande mig ganska ok efter besoket men nu har jag last upp en massa och ar orlog over att pergo inte paverkar slemhinnan. Det ar ju inte agglossningen jag har problem med. Men jag antar att jag maste lita pa lakaren...
  • Utlandssvensk76
    DIFmamma skrev 2009-10-16 21:41:10 följande:
    Den var på ca 5 mm och enl henne var det inget man byggde en graviditet på tyvärr...visst kunde det ske men väldigt osannolikt
    Vet du om slemhinnan vaxer, som aggblasan gor? Lakaren sa att aggblasan skulle vaxa till sig 2mm per dag men sa inget om slemhinnan skulle vaxa ytterliggare under de tra dagarna jag hade kvar till AL. Och jag glomde fraga...
  • Utlandssvensk76
    DIFmamma skrev 2009-10-19 16:06:32 följande:
    Jippieee slemhinnan hade tjockat på sig och hon trodde att de två ägg som var stora och fina förra gången hade släppt i helgen, har iallafall haft väldigt ont på den sidan men eftersom något (tarm eller dyl) låg i vägen och skymde så kunde hon inte se den äggstocken ordentligt. Ska tillbaka på måndag och ta prover för att se att jag verkligen haft ägglossning, sen ska jag boka in en telefontid för att se hur vi ska gå vidare för tar det sig inte nu så måste vi ha en Pergo-fri månad nästa gång innan det är dax för tredje och sista kuren...
    Ah vad roligt!! Haller tummarna for dig nu!! Hur tjock var slemhinnan idag? Vaxer den pa sig som aggblasorna gor, typ 2mm per dag? Vilken dag var du pa nar den var 5mm? Vilken dagtrodde hon att agget hade slappt?
  • Utlandssvensk76
    LAMadde skrev 2009-10-21 12:28:36 följande:
    När ja va hos läkaren och fick mitt recept så sa han ingenting om det. Men sen när jag började läsa på internet så verkade det rätt vanligt att man får komma på koll så jag ringde till mottagningen där jag går och frågade. Då sa dom att: Jomenvisst ska du komma på koll (eee varför sa dom inte de fr början isf?). Iaf så fick jag gå på VUL på dag 14, 17, 20 och 21 (dom trode ja skulle ha ÄL runt 14 så det är nog vanligaste dagen dom tittar). Jag fick komma tillbaka så många ggr för på min mottagning vill dom se att ägget är borta så det inte växer till sig och blir jättestort.etc. Blodprov fick jag bara ta för att kolla om jag hade ÄL innan jag började med clomid.
    Hade du egen AL innan Clomid?
  • Utlandssvensk76
    Gräddeline skrev 2009-10-21 12:54:51 följande:
    LAMadde - knepigt att man inte far all information! Sarskilt som de verkar vara ganska viktigt!! Ska definitivt boka tid igen da. Suck och ston, vad jobbigt. Vad ska jag nu komma med for ursakt till jobbet...och alla dessa tider man maste vara borta pa vul och ul...far val kanske hitta pa en stor vit logn om att jag har problem med nagot annat :/
    Jag borjar tanka att jag ocksa kommer att masta gora det....Ar relativ ny pa jobbet sa det sista man vill saga ar ju att man gar pa fertilitetsutredning/behandling....
  • Utlandssvensk76
    Gräddeline skrev 2009-10-21 13:49:34 följande:
    Ellerhur!! En annan tjej i mitt team har precis berattat att hon ar gravid, i tredje manaden nu, sa det sista min chef vill ar att jag ska forsoka bli det ocksa! Och man vill ju inte bli ifrantagen massa ansvarsomraden for att de tror att man anda blir gravid snart - det kanske inte hander annu pa ett tag ju. Sa man kanske far komma med nan nodlogn...fast det blir svart om de borjar fraga efter detaljer och sant om nagot man inte vet ett dyft om. Kanske jag kan saga att det handlar om hormonnivaer och att jag har smartsamma cykler osv. Da halvljuger jag ju bara och min manliga chef kommer nog knappast att fraga om mer info da det handlar om "kvinnliga grejor"...
    Ja det kanske vore nat, har ocksa manlig chef Onskar bara att lakaren var narmare jobbet, tar en timma bara att kora fram och tillbaka till sjukhuset sa besokstid mitt i dagen ar ju inte direkt mojliga...
  • Utlandssvensk76

Jag har nu fatt pergo utskrivet och startar pa lordag. Jag har som sagt egen agglossning (senaste testet visade det ocksa) men har for fa dagar mellan AL och nasta mens (i vanliga fall 11 dagar men denna manad endast 9 - hoppas det ej beror pa all B6 tillskott jag har proppat i mig...) och dessutom ar min slemhinna for tunn. Min lakare menar att pergon ska hjalpa mig att agglossa tidigare i cykeln. Jag tycker jag har last att de med val fungerande AL ej ska behandlas med pergo utan att pregosteronvagitorier ska vara battre....

Ska pa VUL pa dag 11 (7 november) och beroende pa hur det ser ut tanker jag namna det har med progesteron.

• Utlandssvensk76
    LAMadde skrev 2009-11-03 17:22:07 följande:
    Va ett tag sen jag skrev nåt. Har varit på semester i sverige och kom tillbaka till usa i lördags. Min man va tvungen att åka och köpa lite matvaror på kvällen när vi kom hem så jag bad honom köpa ett grav.test. Tog det tiiidigt på morronen på söndan och fick ett stort fint PLUS Tog ett till test igår 'bara för att' och det va ännu starkare. Ska på inskrivning och VUL 1 dec, känns nog mer verkligt då.Lycka till alla i tråden. Sprider massa grav. baciller här inne
    jag har tankt pa dig - att vi inget hort fran dig pa ett tag!! GRATTIS!!!! Vad underbart!!!! Hur manga pergokurer blev det fr dig innan pluset?

Sjalv ser jag fram emot mitt 1:a VUL pa lordag efter pergostart
  • Utlandssvensk76
    LBS skrev 2009-11-05 11:10:45 följande:
    Mens endast 9-10 dagar efter äl????Har ätit pergotime, fick äl efter ca 2o dagar, testade med älstickor och gav utslag förra måndagen. Idag torsdag fick jag mens! Endast9-10 dagar efter äl. Är det inte alltid 14 dagar emllan äl och mens och sen att mellan mens och äl kan det skilja? Har aldrig haft det så här tidigare.Är det mens eller kan det vara en annan blödning? Tidigt missfall? Fattar ingenting!Kan tilläggas att jag hade mf i augusti och har haft 1 mens efter det. Sedan åt jag pergo för att veta när jag skulle ha äl, har aft lite rörigt tidigare. Sen försökte vi bli gravid vid äl och nu 9-10 dagars enare fick jag mens....Snälla någon som vet vad det är och varför det blivit så här?!
    Jag beklagar missfallet!

Alla har inte en lutealfas pa 14 dagar (dagar mellan AL och nasta mens), jag har tex ca 10 dagar vilket ar for kort. Nu kan det ju vara sa att det blev sa har for dig pga pergon? Hur lang var din lutealfas tidigare manader? Jag har sjalv just avslutat min 1:a pergokur som jag fick starta for att min lakare tror att det ska hjalpa mig med lutealfasen. Jag har annars en valdigt regelbunden cykel sa jag hoppas att den inte rubas alltfor mycket nu. Brukar alltid ha AL pa dag 15, vilket ar i mitten av nasta vecka.
  • Utlandssvensk76
    DIFmamma skrev 2009-11-06 12:07:28 följande:
    Åh va irriterad jag blir, hade telefontid ned gyn igår men inte ringde de heller...försökte ringa dit idag men då har de stängt!!! Hmm jag ville ju få veta om proverna visat att jag haft ägglossning eller om äggen stannat kvar den här månaden också!!! Gaaahhh
    Men vad storande!!! Jag forstar att du blir irri!!! Hoppas du far tag i dem pa mandag? Tempar du? Det ar ju ett bra satt att faststalla om aggen slapper ocksa.
  • Utlandssvensk76

Jag fick ett svagt streck imorse!! men jag vagar inte bli glad, har inte ens berattat for min man....! Anvande ett test jag inte provat forut, kopta har i sydafrika, men de ser exakt likadana ut som testlagrets som jag har anvant 6 ggr sedan i juni och aldrig fatt tillstymmelsen av ett streck.

Forsokte ta kort men det funkar inte. vagar jag hoppas? kan tillagga att jag inte behover vinkla testet for att se strecket och det syntes inom tiden man ska kolla.

• Utlandssvensk76

JAG AR GRAVID och overlycklig!!! Min svagerska radde mig att ga till min lakare och ta blodprov sa jag gjorde det efter jobbet kl 17 och nu ringde de just fran labbet - testet var positivt!!! Kopte dessutom ett sista gravtest pa vagen fran jobbet da jag ej trodde att jag skulle fa resultatet samma dag och ville sa garna beratta for min man ikvall istallet for att slippa sitta med nyheten hela dagen pa jobbet imorgon. Da strecket blev lite starkare och kom fram snabbare an de andra kande jag mig nog saker for att beratta! Han blev jatteglad men vet ju inte det dar med svaga streck sa tyckte det var bra att vi skulle fa 100% besked imorgon

Jag tror knappt det ar sant!

• Utlandssvensk76

Tack sa mycket for alla grattis

Det blev 7 forsok totalt men det behodes bara en gang efter pergo/ostrogen/progesteron starten denna manad

Kram pa er alla och lycka till!

• Utlandssvensk76
    tickelina skrev 2009-11-23 21:27:00 följande:
    Så du försökte 6 månader först utan? Och lyckades på första försöket!Åååå va roligt! Grattis... hoppas det går fort för mig med sen!Om killen får bra på spermaprovet i morgon vill säga.... sjukt orolig & han med!
    Ja 6 forsok sen i juni, har korta cykler, min lutealfas var for kort. Hade tur som fick hjalp sa snabbt!

Gar nog bra med spermaprovet ska du se!!
Svar på tråden Pergotime