• Moi Mokulat

Linser eller glasögon?

Jag kan inte bestämma mig.
    Har haft glasögon i ja några år nu.
    Trivs inte så där jätte bra utan ser det som ett måste.
    Jag kommer alltid åt dem och böjer till dem.
    Har testat linser en gång innan, men de gick inget vidare.
    Linsen fastnade, för torr luft på jobbet, (men ska sluta på det jobbet nu).

Är det mkt dyrare att ha linser?

har varit och kollat glasögon men jag hittar inga som jag verkligen verkligen vill ha.

• Svar på tråden Linser eller glasögon?
  • AlvaLovisa

Om linser är dyrare eller inte beror väl på hur ofta du köper nya glasögon Mina linser kostar 229 kr/mån (biofinity) från smarteyes. Då ingår ju allt det vanliga som linsvätska, extralins och en synundersökning. Men glasögonen jag köpte på samma ställe kostade ca 1000 kr, vilket bara motsvarar linser för fem månader... Då har jag iofs lyxlinser som jag sover med och rengör kanske varannan vecka. Är man mindre lat kan man ju skaffa en billigare sort

• AlvaLovisa

Moi Mokulat skrev 2009-08-28 13:31:02 följande:

Alltså är de dyrare. Men blir det inte lite billigare att köpa dem på nätet?
    Just den sorten jag har är faktiskt billigare via smarteyes. Tror det skillde ca 20 kr på dem, plus att jag får linsvätskan och det där, som kostat kanske 500 kr annars. Men det är väl olika från sort till sort, det bästa är nog att kolla upp olika.
  • tulip79

De senaste 4-5 åren har jag haft glasögon, innan dess linser i många år. Slutade med linser pga ögonen blev för torra när jag jobbade framför datorn. Jag antar att de förbättrats nu, så det är säkert inget problem. Jag hade månadslinser och var väldigt nöjd med dessa. Men ska du ha linser måste du även ha glasögon så ögonen har tid för vila (antingen på kvällarna eller minst en dag/vecka). Jag har funderat på att börja med linser igen, eftersom det är enklare när jag tränar.

Vet inte vad linser kostar i dagsläget, det beror nog även på vad du har för synfel, min bror fick beställa sina via Frankrike (tillverkades bara där) så de blev superdyra.

• timri

Finns ju så många olika sorters linser (t ex endags, månads) och till olika priser.

Har månadslinser, 1200 kr för ett år + 396 kr kostnad för synundersökning som man gör 1 gång per år. Linsvätska ingår. Tycker inte att det är så dyrt, är helt klart värt pengarna.

Men skulle helst av allt vilja göra en ögonoperation så jag slipper både linser och glasögon, kostar ju dessvärre rätt mkt pengar.

• Catti41

Jag varvar. Jag har glasögon och endagslinser. Jag betalar kanske 2000 kr per år för linserna. Glasögon köper jag vartannat år kanske, för väldigt mycket pengar...

Linser har jag när jag är hemma en hel dag med sonen (trött på att glasögonen flyger), när jag tränar, om det regnar och jag ska cykla. Jag harlinser 3-4 dagar per vecka.

Det är ju bra att ha ett par vettiga glasögon som man kan vara bland folk i, t ex om man är förkyld, eller ögonen bara känns väldigt trötta nån dag.

Pris beror ju på synfel. Mina linser är toriska (alltså passar de som har brytningsfel) och jag tror jag betalar 250 kr för 30 st linser. Alltså 500 för 30 par.

• Moi Mokulat

oj det var olika. Jag kan inte ha glasögon alls när jag tränar.
    TYcker faktiskt jag passar bättre utan än med.

• timri

Moi Mokulat skrev 2009-08-28 13:31:02 följande:

Alltså är de dyrare. Men blir det inte lite billigare att köpa dem på nätet?
    Linser är billigare på nätet, hur mycket beror på vad det är för sorts lins och från vilken nätbutik du köper dom.

Har någon gång gjort så att jag har gått på synundersökning hos min optiker och sedan beställt linserna på nätet. Kommer dock inte ihåg vad jag betalade där för ett halvårspaket, blev lite billigare än hos vanliga optikern trots att jag var tvungen att köpa till linsvätska.
  • Moi Mokulat

Frågan är om jga klara detta.
    Hade jätte problem att få i dem när jag försökte sist, men man vänjer sig väl?

• P A K

Jag trivs inte heller i glasögon och hade först lite problem med mina linser, fick hålla på med droppar etc. När jag berättade det för min optiker fick jag prova en annan typ av lins som jag har 30 dagar utan att plocka ut (sover alltså med dem på). De funkar toppen!! Har inte haft strul med dem sedan jag började använda dem för 4 år sedan. Kan varmt rekommendera dem.

Svar på tråden Linser eller glasögon?